بلوط، شناسنامه زاگرس در آتش بی تدبیری می سوزد!

در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع خوزستان تبدیل به یکی از معضلات جدی زیست‌محیطی این استان شده است.

هورخبر –  در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع خوزستان تبدیل به یکی از معضلات جدی زیست‌محیطی این استان شده است. حوادث مذکور نه تنها به تخریب گسترده منابع طبیعی منجر شده، بلکه حیات وحش و تنوع زیستی منطقه را نیز به خطر انداخته است. با وجود تکرار این بحران‌ها، کمتر مسئولی تحت بازخواست قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه و مدیریتی کافی برای جلوگیری از وقوع مجدد این آتش‌سوزی‌ها انجام نشده است. این وضعیت نشان‌دهنده نقص‌های جدی در سیستم مدیریتی و نظارتی مربوط به حفاظت از منابع طبیعی است، لذا ضرورت دارد که با اتخاذ تدابیر لازم و افزایش پاسخگویی مسئولان، به مقابله با این بحران پرداخته شود.

لازم به توضیح است خبرنگاران این رسانه طی چند ماه گذشته پس از اتفاقات ناگوار این چنینی، با هریک از مسئولین ذیربط تماس تلفنی داشته اند، نتیجه ای حاصل نشده و هرکدام مسئول دیگری را مقصر می داند! در همین زمینه و پس از آتش سوزی های گسترده ی چند روز گذشته در جنگل ها و مراتع شهرستان لالی یکی از افراد محلی می گوید: دیروز آتش سوزی ها خوب مهار شد ولی شب گذشته که عنوان کردند آتش سوزی مهار شده و نیروها که تعداد آنها بیش از ۵ نفر نبوده و البته بدون امکانات بودند، به شهر لالی برای استراحت برگشتند، که مجددا آتش شعله ور می شود و اکثر درختان بلوط که نزدیک به ۱۰۰۰ اصل درخت کهنسال بودند در محاصره آتش بی تدبیری مسئولین علی الخصوص رئیس منابع طبیعی و محیط زیست می سوزند.

وی افزود: این بی تدبیری متاسفانه باعث شد منابع طبیعی منطقه در آتش بسوزد و ضربه مهلکی به کوه گریوه، چلوار و زاگرس میانه زده شود و همچنان درختان بلوط در حال سوختن هستند. البته آن درختانی هم که در آتش نسوختند، دوستان دیگر عنوان کردند که از آنها دود خارج می شود، یعنی از ریشه سوختند، و به هر صورت خشک خواهند شد.

این فرد مطلع در ادامه عنوان کرد: پیشتر شوراهای محلی و شهرستان جلساتی گرفته اند و گوشزد کرده اند که در این فصل احتمال آتش سوزی است ولی دستگاه های مسئول همکاری نکردند و حتی نگهبانی برای حراست و مواظبت از منابع ملی، محیط زیست و چراگاه‌های دام نگذاشتند.

وی در ادامه گفت: اگر این نگهبان ها در بخش مرکزی و بخش حتی مستقر می‌شدند شاید این آتش‌سوزی‌ها به ۱۰ تا ۲۰ درصد فعلی تقلیل پیدا می‌کرد.

او در پایان اظهار کرد: گله‌مندی ما از مسئولین مربوطه است و به دوستانمان گفتیم که این گلایه‌ ها را به دادستان منتقل کنند و امیدواریم افرادی که تعلق خاطر به شهرستان لالی، زاگرس میانه و درختان بلوط دارند مسئولیت بگیرند و افرادی که اینگونه نیستند از این شهر محروم و مظلوم بروند.

لازم به توضیح است جنگلها و درختان مسیر اهواز به شوش و بلعکس چندین ماه است که دچار این بحران شده اند که پس از پیگیری های متعدد خبرنگاران و فعالین محیط زیست و پس از نابود شدن تعداد بی شماری از درختان و… مسئولین ذیربط مجبور به خاموش کردن حریق این منطقه شدند.

https://hoorkhabar.ir/716637کپی شد!
3821
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.