هشدار شیوع بالای پوکی استخوان در زنان ایرانی

عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: شیوع ۳۳.۷ درصدی پوکی استخوان یا اُستئوپروز بین زنان ایرانی، زنگ خطر شیوع بالای این بیماری را به صدا در آورده است.

هورخبر –  پروین عابدی عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برگزاری وبینار تخصصی «سبک زندگی برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنان میانسال» در این دانشگاه، اظهار کرد: زنگ خطر درباره شیوع بالای بیماری پوکی استخوان(استئوپروز) به ویژه در میان زنان ایرانی به صدا درآمده است لذا با توجه به آمارها، شناخت این بیماری و اندیشیدن تدابیر پیشگیرانه ضروری است.

تعریف بیماری استئوپروز و عوامل مؤثر در بروز آن

وی افزود: پوکی استخوان یا اُستئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. آمارهای قابل توجهی درباره شیوع این بیماری در ایران ارائه و ۳۳.۷ درصد عنوان شده است.

عابدی گفت: سبک زندگی سالم، سلاحی قدرتمند در برابر استئوپروز است. در این خصوص راهکارهایی مانند کنترل وزن، ورزش منظم، تغذیه مناسب و مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D، ترک سیگار و مصرف نکردن الکل ضروری است.

تغذیه مناسب، کلید استخوان‌های سالم

وی بیان کرد: غذاهای بسیاری برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند که از این میان می‌توان به لبنیات، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و غذاهای دریایی اشاره کرد. مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D نیز برای زنان مهم است.

عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: غذاهایی مانند اسفناج، حبوبات، سیب زمینی شیرین و ریواس مانع جذب کلسیم می‌شوند بنابراین زنان باید با آگاهی بیشتری رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

ورزش، نسخه شفابخش برای استخوان‌ها

وی افزود: انواع ورزش‌های مفید از جمله چربی‌سوزی مانند قدم زدن و دویدن و ورزش‌های قدرتی مانند کار با وزنه برای پیشگیری و درمان استئوپروز معرفی شده است. این ورزش‌ها باید به مدت مناسب یعنی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در روز و سه بار در طول هفته انجام شوند.

عابدی گفت: حرکاتی که با خم شدن زیاد ستون فقرات به سمت جلو همراه هستند، حرکاتی که احتمال افتادن و از دست دادن تعادل را زیاد می‌کنند یا حرکاتی که همراه با چرخش ناگهانی و تولید نیروی زیاد بدون تمرین قبلی هستند، ورزش‌هایی هستند که به بهبود این بیماری کمک نمی‌کنند.

آفتاب، منبع طبیعی ویتامین D

وی با اشاره به نقش نور خورشید در تولید ویتامین D در بدن افزود: مدت زمان مناسب برای دریافت نور خورشید در قسمت‌های بدون حفاظت پوست مانند دست و پاها، شکم و کمر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و سپس در پوست حفاظت‌شده با کرم‌های ضدآفتاب باSPF ۳۰ به مدت نیم ساعت، برای ساخت ویتامین D به میزان ۵۰۰۰۰IU کافی است.

عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر اهمیت مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص زودهنگام استئوپروز و شروع درمان گفت: با رعایت این نکات ساده می‌توانیم خطر ابتلاء به استئوپروز را به طور قابل توجهی کاهش دهیم و از داشتن استخوان‌های قوی و سالم در تمام طول عمر لذت ببریم.

https://hoorkhabar.ir/716597کپی شد!
5857
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.