عنبر شهری با ویژگی های صنعتی، باستانی، تجاری و گردشگری

عنبر با داشتن ویژگی‌های صنعتی، باستانی، تجاری و گردشگری جز شهرهایی منحصر فرد است که در کشور کمتر شهری با این ویژگی‌ها وجود دارد.

هورخبر –  عنبر با داشتن ویژگی‌های صنعتی، باستانی، تجاری و گردشگری جز شهرهایی منحصر فرد است که در کشور کمتر شهری با این ویژگی‌ها وجود دارد. موضوع این است که عنبر ناشناخته مانده است. این بخش همیشه در میان دیگر مناطق خوزستان آرام است، چون جمعیت بخش بیشتر کهنسال است و بنابراین فضاهای روستایی بسیار آرام است.

یادم می‌آید که در سال ۱۳۸۹ یک سفر به عنبر داشتم و از چالش کم آبی در برخی روستاهای این بخش گزارش تهیه کردم که همان موقع در رسانه‌های مختلف بازتاب داشت. حال با وجود اینکه در دورتادور عنبر دریاچه سد گتوند(رودخانه کارون) وجود دارد، همچنان برخی روستاهای عنبر با کمبود آب مواجه هستند.

بخش عنبر با چهار هزار نفر جمعیت و برخورداری از دو هزار رأس گوسفند و بیش از پانصد راس گاومیش و روزانه تولید بیش از ۳۰ هزار بشکه نفت قطعا نباید نه تنها مشکل کم آبی، بلکه هیچ کمبود دیگری داشته باشد.

اما علاوه بر شهردار عنبر و اعضای شورای شهر، عبدالرضا شهوازی بخشدار عنبر که دارای تحصیلات ارشد برنامه‎ریزی شهری و کارمند رسمی وزارت کشور، بخش عنبر را یک بخش ساحلی، تاریخی و صنعتی توصیف کرد و گفت:«به نحوی گذرگاه تاریخ چه به لحاظ اقوام و چه به لحاظ اوج و افول به تبع صنعت نفت است و تا دهه هشتاد و قبل از آبگیری سد دارای معادن نمک و یکی از مراکز تولید نمک بود.

وی یادآور شد: عنبر دارای طبیعتی زیبا شامل کوه و دریا، چشمه‌سارهای فراوان، گیاهان دارویی و… می‌باشد، ضمن اینکه شهر عنبر به عنوان مرکز بخش بطور کامل ثبت ملی شده است. همچنین احاطه کل بخش توسط دریاچه به‌طول حدود نود کیلومتر، بیشتر نقاط قابل دسترسی آسان را به ساحل فراهم کرده است. در عنبر تلاقی دریا و کوه نمایان است. کوچک و آرام، اما سرشار از سکوت است و جهت گردشگری درمانی قابل سرمایه‌گذاری است.

شهوازی از عنبر به عنوان یکی از قطب‌های پرورش گاومیش نام برد و از موقعیت جغرافیایی خاص منطقه که دارای راه‌های میانبر و مستقیم غیر از جاده اصلی به شهرستان‌های مسجدسلیمان، شوشتر، گتوند، لالی و اندیکا است یاد کرد.

این مقام مسئول در ادامه از وجود دو ایل‌راه مهم عشایری به نام‌های «نرگسی» و «عنبر» یاد کرد و اظهار داشت: نرگسی میانبر اندیکا به بخش است و عنبر میانبر لالی به گتوند محسوب می‌شود. ضمن اینکه ایل راه نرگسی هنوز پرتردد و‌ از نظر عمرانی در حال احیا است. لذا سرتاسر بخش عنبر از قدیم وارگه زمستانی عشایر بوده است.

بخشدار عنبر با اشاره به اینکه در این بخش به جای مسجد از قدیم بقاع متبرکه وجود داشته و مرکز مذهبی محسوب می‌شده و تاکنون هم این شیوه پابرجاست گفت: عنبر در شاهراه اعتقادی بختیاری‌ها قرار گرفته است. شمال آن به بقاع پیرشاه و بابا روزبهان، شرق آن به بابازاهد و بابااحمد، از جنوب به هفت شهیدان و از غرب به بقعه محمدبن زید و از جنوب غربی به چهل پیر شوشتر ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: وجود برخی آثار تاریخی نظیر تپه کلانتر و لوح پرنوشته حکایت از قدمت سکونتی دارد. همچنین روستایی به نام پر شوشتری داشته که نشان از ترکیب فرهنگی و قومی در گذشته دارد. مرکز بخش عنبر قبل از انقلاب دارای همه نوع امکانات از جمله سینما(هم اکنون بنای قدیمی سینما موجود است اما باید احیا شود)، استخر، باشگاه، درمانگاه، حمام، پاسگاه، بخشداری و شهرداری بوده که نشان از رونق منطقه داشته است.

بخشدار عنبر در ادامه وجود قلعه‌های تاریخی همچون قلعه کنجدکار، قلعه بوستانی، قلعه نعمت‌زاده و قلعه کلانتر را قابل احیا دانست که قابلیت سرمایه‌گذاری برای رونق بخشی در حوزه گردشگری را دارند.

https://hoorkhabar.ir/716386کپی شد!
33
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.