۷۵ درصد از فرار‌های مالیاتی، مربوط به پزشکان است!

بسیاری از مردم درحالی از عدم ارائه دستگاه‌های پوز توسط پزشکان در مطب‌ها گله‌مند هستند که سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که ۷۵ درصد از فرار‌های مالیاتی توسط پزشکان صورت می‌گیرد.

هورخبر –  اخذ مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی در کشور، یکی از مهم ترین سیاست هایی است که دولت در راستای اجرای سیاست عدالت مالیاتی و شفافیت های مالیاتی اجرایی خواهد کرد.

براساس این گزارش در همین راستا هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای مالیات ستانی عادلانه در دولت سیزدهم همواره مورد اهتمام قرار گرفته تا از این طریق ضمن شناسایی مودیان جدید، جلوی فرارهای مالیاتی میلیاردرها در هر صنفی گرفته شود.

در راستای اجرای این شفافیت مالیاتی در اردیبهشت سال ۹۱ استفاده از دستگاه کارت‌خوان طبق مصوبه هیات وزیران الزامی و بر اساس این مصوبه شفافیت در سیستم بانکی ایجاد شد همچنین، در همین راستا بانک‌ها مأموریت پیدا کردند که تراکنش‌های بانکی افراد و فروشنده‌های صاحب دستگاه کارت‌خوان را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند همچنین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بعد از ۲ سال معطلی در دولت سیزدهم اجرایی شد تا با شفافیت در فعالیت های اقتصادی و رویکرد عادلانه، مالیاتی ستانی هوشمندی را رقم بزند.

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاه و سامانه مودیان، بانک مرکزی ایران وظیفه دارد ضمن همکاری با سازمان امور مالیاتی، تا یک سال پس از ابلاغ این قانون دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های فروش را ساماندهی کرده و با ایجاد تناظر میان آنها مجوز فعالیت، شماره اقتصادی بنگاه‌ها به پایانه‌های فروش شناسه یکتا اختصاص دهد.

بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین مربوطه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مانند مانده اول دوره وجوه واریزی وجوه قابل برداشت مانده پایان دوره و سایر اطلاعات حساب‌های بانکی به‌منظور تکمیل پرونده هویتی و دارایی به‌صورت بر خط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

هم اکنون بانک مرکزی همه پایانه‌های دارای کارت‌خوان را ساماندهی کرده است، بر این اساس هر دستگاه کارت‌خوان در کشور باید شناسه یکتا داشته باشد و اگر صاحبان دستگاه کارت‌خوان کد اقتصادی هماهنگ با دستگاه پوز را دریافت نکنند از مدار خدمت خارج خواهند شد.

همچنین کسانی که دارای دستگاه کارت‌خوان هستند مؤدی مالیاتی محسوب می‌شوند، براین‌اساس اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو اگر پزشکی و یا هر صنفی از ارائه کارتخوان به مشتریان به بهانه‌های مختلف شانه خالی کند حساب های بانکی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشکوک باشد به سازمان مالیاتی برای رسیدگی معرفی می شود.

اما در طی یک سال گذشته شاهد فرارهای مالیاتی از سوی پزشکان هستیم به طوری که در این زمینه همواره گزارش و شکایت هایی هم از سوی مردم به دلیل عدم ارائه دستگاه های کارتخوان مطرح می‌شود به طوری که بسیاری از مردم اعلام می کنند که پزشکان در مطب های خود از ارائه دستگاه های کارت خوان پرهیز کرده وهمین موضوع باعث شده است که بسیاری از مریضان یا بروند پای دستگاه عابر بانک کارت به کارت کنند و یا حتی مجبور شوند پول نقد پرداخت کنند.

که در همین رابطه عامری یکی از مراجعه کننده به پزشک ارتوپد که اخیرا برای پرداخت ویزیت با مشکل مواجه شده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چند وقت پیش پدرم را برای ویزیت به مطب پزشکی حوالی خیابان کارگر بردم و متاسفانه علاوه بر آنکه در این مطب آسانسور نبود و با شرایط بسیار سخت اقدام به بالا رفتن از پله ها کردیم اما بعد از گذشت چند دقیقه و در هنگام پرداخت ویزیت منشی مطب اعلام کرد که دستگاه پوز نداریم و باید پول نقد بدهید و یا بروید پای دستگاه عابر بانک اقدام به کارت به کارت کنید که همین موضوع باعث عصبانیت تمامی مراجعه کنندگان به این پزشک شده بود که در نهایت مجبور شدیم به سامانه سوت زنی شکایت کنیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه طبق قانون باید تمامی اقشار جامعه اقدام به پرداخت مالیات کنند و در حال حاضر با توجه به آنکه پزشکان در جایگاه و منسب بسیار بالایی قرار دارند باید طبق قانون مالیات ها یی که برای آنها تعیین شده است را پرداخت کنند اظهار داشت: در حال حاضر تمامی اقشار جامعه از جمله کارمندان و اصناف هم اقدام به پرداخت مالیات می کنند بنابراین با توجه به آنکه پزشکان سوگند یاد کرده اند بنابراین از جامعه پزشکی انتظار می رود که اقدام به پرداخت مالیات کنند.

به گفته وی فرار مالیاتی یکی از معضلاتی است که معمولا بیشتر از سوی افراد پردرآمد جامعه اتفاق می‌افتد در حالی که کارمندان و کارگران اولین گروهی محسوب می‌شوند که مالیات خود را پیش از دریافت حقوق پرداخت می‌کنند، برخی از پزشکان و مشاغل دیگر مانند طلافروشان جزو گروهی به شمار می‌آیند که به طرق مختلف از محاسبات مالیاتی فرار می‌کنند، از این رو سازمان امور مالیاتی باید به فوریت به صحنه بیاید و امکاناتی را برای رسیدگی به اشکالاتی که بر تعیین مالیات مودیان مالیاتی در کشور است، رفع کند تا این مالیات عادلانه شود.

این مقام مسئول افزود: معضل فرار مالیاتی برخی از پزشکان با وجود توصیه اکید به وجود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها در حال پیگیری است، هر چند این معضل فقط مخصوص به این گروه نیست و برخی از اصناف نیز برخلاف قوانین اعلام شده از اجرای مصوبه‌های مالیاتی در این زمینه سرباز می‌زنند، اما مجلس در حال تدوین قوانین با پشتوانه اهرم‌های اجرایی قوی است و به محض نهایی شدن اعلام و اجرایی می‌شود.

سوت‌زنی تنها راه مقابله با فرار مالیاتی

حاجی دلیگانی اضافه کرد: گزارش مراجعه‌کنندگان به مطب‌هایی که درخواست وجه نقد یا پرداخت به طریق کارت به کارت را دارند یکی از راه‌هایی است که در حال حاضر می‌تواند از فرارهای مالیاتی در مطب‌ها جلوگیری کند و علاوه بر این از تخلفات نرخ‌گذاری‌های خارج از دایره قانونی نیز ممانعت کند.

این نماینده ادامه داد: سوت زنی اقدامی است که می‌تواند اجرای عادلانه مصوبه‌های قانونی را هموار کند و در این مسیر پیش بینی‌هایی به منظور اعلام شماره تلفن‌ها و یا نهاد ویژه‌ای به این منظور صورت گرفته، اما هنوز نهایی نشده است ولی به محض بررسی‌های کامل از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین پشتوانه قانونی به طور جد با معضل فرار مالیاتی این گروه مقابله خواهد شد.

وی بیان کرد: تمامی کارکنان و کارمندان سازمان امور مالیاتی در کشور باید به درستی و با دلسوزی اقدام به راهنمایی تمامی مودیان مالیاتی کنند چراکه البته برخی از گزارش ها از رفتار بد کارکنان به گوش می رسد که در این زمینه باید اقدامات لازم برای تکریم مودیان صورت گیرد.

اخیرا هم موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آخرین آمارها از فرارهای مالیاتی در حوزه پزشکی گفته است :متاسفانه علی رغم هشدار‌های بسیار فرار مالیاتی پزشکان ادامه دارد و گزارش‌های آن توسط سامانه گزارشگری تخلفات یا سامانه سوت زنی به اطلاع سازمان امور مالیاتی می‌رسد که ۷۵ درصد کل گزارش‌ها از تخلفات مربوط به پزشکان بوده است.

وی ادامه داد: سامانه سوت زنی در درگاه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و افراد می‌توانند پزشکان یا مشاغلی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند را به صورت ناشناس گزارش دهند. استفاده از کارتخوان برای پزشکان از سال ۸۹ الزامی شد و پزشکان موظف به نصب دستگاه کارتخوان شدند تا درآمدشان شفاف شود و مانند کارگران و کارمندان مالیات دهند.

 

https://hoorkhabar.ir/715583کپی شد!
4175