بلاتکلیفی جاماندگان از ثبت نام سامانه فروش خودرو
هورخبر – مسئله قیمت خودرو حالا دیگر تبدیل به یک مساله عجیب در کشور شده و هر چند هنوز همچون مساله مسکن که از نیازهای اولیه در سبد خانوار است تبدیل به بحران نشده، اما به نظر میرسد با توجه به اینکه وزن مهمی در صنایع و اشتغال کشور در دستان خودروسازان و مجموعهها و شرکتهای زیر مجموعه آن است شاید در ادامه بتواند حتی یکی از بحران سازهای کشور نیز باشد. موضوع خودروسازان در ایران همواره محل بحث و جدل بوده است، اما شاید روند تازه رشد نجومی قیمت خودروها و اختلاف قیمت میان کارخانه خودروساز و بازار که به مرز حتی چند صد میلیون تومان رسید در سالهای اخیر است که اوج گرفت.
تفاوت چند ده میلیونی قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد
افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی در کنار افزایش قیمت دلار باعث شد که به ناگاه قیمت خودروهای داخلی تا چند درصد افزایش پیدا کند به طوری که پراید در مدت کوتاهی مرز ۳۰۰ میلیون تومان را از سر گذراند و نتیجه این که خودرو رانا که قیمت کارخانه آن حدود ۲۵۰ میلیون تومان بود در بازار آزاد از مرز ۴۵۰ میلیون تومان گذشت و حتی خودروهای دیگری از مجموعه ایران خودرو و سایپا مرز یک میلیارد تومان را پشت سر گذاشتند.
سامانهای که ناقص الخلقه متولد شد
چالشها و مشکلات دست به دست هم دادند تا نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی بالا بگیرد و دولت هم به مسئله ورود کند. در همین راستا، ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رئیسجمهوری با صدور ۸ فرمان خواستار تحول در عرضه و خرید خودرو شد. ابراهیم رئیسی ضمن تاکید بر افرایش ۵۰ درصدی تولید خودرو، بر حذف تدریجی روند عرضه خودرو به صورت قرعهکشی و اصلاح و شفافسازی فروش سریع خودرو به مردم تاکید کرد.
به همین دلیل ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، سیدرضا فاطمی امین، وزیر وقت صمت، با معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه خودروهای داخلی را از طرق دیگر ممنوع اعلام کرد. در این شرایط بود که تقریبا انتقادات به اوج رسید و وزارت صمت دست به انواع ابتکارات برای حل این بحران نیز زد؛ روش هایی چون پیش فروش خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا از جمله همین روشها بود، اما قیمت خودرو همچنان در حال تاخت و تاز بود.
به این ترتیب با انواع شرایط مختلف چندین مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو انجام شد. ثبت نامی که با انتقادات جدی مواجه بود، اما شاید راهی برای بخش بزرگی از شهروندان بود تا بتوانند خودروهای داخلی با همین کیفیت متوسط رو به بد را با قیمت مناسبتر تحویل بگیرند. هر چند مشکلات سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو که برای جلوگیری از دلالی و رسیدن خودروها به دست مصرف کننده بود با مشکلات جدی مواجه بود، اما شاید کورسوی امیدی بود برای شهروندانی که سالها پس اندازشان را به تولید کننده پرداخت کنند شاید خودرو را با قیمت مناسبتر تحویل بگیرند.
سامانه تخصیص یکپارچه خودروها از اسفند ۱۴۰۱ دیگر به روز نشد
در روزهای اخیر سایت سامانه تخصیص یکپارچه خودروها برای سه درصد از متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها که در آن زمان نوبت دریافت کرده بودند، اما خودروسازان ظرفیت تخصیص نداشتند، از ساعت ۲۰ روز دوشنبه هفتهای که گذشت(ششم شهریور ماه) بازگشایی و فعال شد تا این افراد بتوانند با حفظ اولویت، برای انتخاب خودروی جدید و جایگزین از میان ۹ مدل از محصولات ارائه شده توسط دو خودروساز اقدام کنند.
در واقع این بازگشایی سایت در همه ماههای اخیر تنها کسانی را در بر میگرفته است که در اسفند سال ۱۴۰۱ در بازگشایی سامانه حاضر بودند و ثبت نام کردند. این در حالی است که همواره به دلیل مشکلات زیرساخت امکان اینکه بسیاری توانایی ثبت نام پیدا نکرده باشند وجود داشته و از سوی دیگر در حالی که از تغییر شرایط ثبت نام گفته شده است، اما اساسا هیچ ثبت نام تازهای رخ نداده است.
این در حالی است که اخیرا نیز مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کرد: متقاضیانی که در نوبت دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبتنام کردهاند، اما گزینه «عدم تخصیص» برای آنها نمایش داده شده، در شهریورماه میتوانند دوباره به سامانه مراجعه کنند. این متقاضیان میتوانند از میان خودروهای عرضه شده، خودرویی را انتخاب کرده و در نوبت تحویل قرار بگیرند.
هیچ راهی برای شهروندان جا مانده نیست
در واقع بر اساس آنچه مدیر سامانه یکپارچه فروش میگوید پس از گذشت حدود ۷ ماه از ثبت نام اسفند سال ۱۴۰۱، همچنان سامانه و مساله تخصیص خودروهای داخلی تنها برای کسانی فعال است که در اسفند سال گذشته ثبت نام کرده باشند.
این در حالی است که در همین دوران، شرایط تازه نیز اعلام شده است، یعنی در حالی که پیش از این صاحبان پلاکهای فعال امکان ثبت نام خودرو نداشتند، اما حالا با خودرویی که عمر آن بیشتر از ۵ سال است این امکان را دارند، اما مساله این است کدام ثبت نام خودرو؟
چطور حتی شرایط تازه برای دور جدید ثبت نام در سامانه اعلام میشود، اما نه تاریخ تازهای برای ثبت نام آنان اعلام شده و نه حتی مشخص است چه زمانی قرار است ثبت نام جدید انجام شود.
شاید لازم است اکنون و با این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بازار خودرو ایران پیش از آن که موج قیمت خودرو در میان وعده از این نیز بلندتر شود و با توجه به شروط اعلام شده، حداقل زمانی را برای باز شدن و ثبت نام اولیه برای سامانه اعلام کند.