دوران حمایت بیچون و چرا از خودروسازی بیکیفیت به سرآمده
هورنیوز – توسعه ارتباط صنعت خودروسازی کشور با دانشگاه، در عمل به منویات مقام معظم رهبری برای ارتقا کیفیت خودرو داخلی از ضروریات است چراکه ایشان همواره منتقد کیفیت خودروهای داخلی بودهاند. باید این موضوع را بپذیریم که کیفیت خودروهای داخل با توجه به قیمت بسیار بالای آنها در مقابل کیفیت و قیمتهای خودروهای خارجی، در سطح بسیار پایینی قرار دارد.
براساس بیانات مقام معظم رهبری «دوران حمایت بیچون و چرا از خودروسازی بیکیفیت به سرآمده» و ایشان برای بهبود شرایط این صنعت، بر خصوصیسازی، استفاده از ظرفیت نخبگان و استعدادهای کشور تاکید دارند، چراکه اگر ایدههای اثربخش وارد بخش خصوصی شوند، همراه با حمایت ازبخشهای خصوصی توسط بانکها، صنعت خودروسازی کشور بهعنوان پیشانی صنعت کشور متحول شده و در سایر بخشهای صنعتی نیز این رویه ادامه مییابد. البته تمامی موارد ذکر شده به این معنا نیست که در صنعت خودروسازی شاهد روند رو به رشدی نبودهایم، بلکه نسبت به حمایتهایی که از این صنعت شده، خروجی آن قابل قبول نیست و رهبر معظم انقلاب و مردم نیز بارها بر این موضوع تاکید کردهاند.
آمارها نشان میدهد ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰، ۵۹ خودرو در جاده بهبهان با هم تصادف کردهاند، رئیس پلیس راهور در این رابطه میگوید: «ایربگ هیچ یک از ۵۹ خودرو در تصادف باز نشده است، چه تولید خودرویی داریم ما؟ خودروسازان چطور با جان مردم بازی میکنند؟»
۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، رهبر معظم انقلاب اسلامی انتقادات از این صنعت را جایز دانستند و فرمودند: «این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده است اما کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند و درست هم میگویند حق با مردم است.»
آمار این روزهای سفرهای نوروزی نیز از مصدوم شدن هزاران هموطن در جادههای کشور و جانباختن بیش از ۵۲۰ نفر تا ۸ فروردین ۱۴۰۱ خبر میدهد. خستگی، خوابآلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز از مهمترین عوامل حوادث جادهای شناخته شده است اما اگر خودروهای جانباختگان از کیفیت مناسبی برخوردار بود، حداقل نمیتوانستیم جان برخی از هموطنانمان را نجات دهیم؟
از سوی دیگر خودروسازان همواره میگویند تولیداتشان در زبان است؛ تیموری، مدیرعامل سایپا نیز با اشاره به ضرر وارد شده به شرکت برای خودروهای تولیدی میگوید: «بهطور مثال هر تیبا ۷۷ میلیون ۴۰۰ هزار تومان به زیان ما است.»
صفوی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد به مطلب فوق بیان میکند: «گروه سایپا بهعنوان تولید کننده ناراضی است و از قیمتهای غیراقتصادی سخن میگوید و از طرفی مصرفکننده نیز ناراضی است و این امر یک هنر است.»
کرمی، معاون توسعه منابع انسانی سایپا علت این نارضایتی را اینگونه بیان میکند: «دلیل مدیریت و نوع نگاهی که بر مجموعه حاکم بوده ناشی از عدم اعتماد و حمایت از دانشگاه است. تغییر نگاه و استفاده از پتانسیل علمی کشور علاوهبر اینکه رضایت مردم را بهدنبال دارد به نگاهی که وزارت علوم و دانشگاهیان در صدد آن هستند تحقق میبخشد.»
مشکل صنعت خودروسازی محصول فاصله گرفتن از دانشگاهها است
رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به این امر اشاره میکند که «اگر مسئلهای در کشور حل نشده باقی مانده دلیلش عدم واگذاری آن مسئله به دانشگاهیان است. از صنعت خودروسازی گلایه و انتقاد داریم، متاسفانه صنعت خودرو احساس میکرد به دانشگاه نیاز ندارد، البته در دوران تحریم شدید مراجعهای به دانشگاه داشتند اما همچنان مشکلات کلان و مزمن به قوت خود باقی است. بنابراین مشکل کنونی صنعت خودروسازی در ایران را میتوان محصول فاصله گرفتن از دانشگاهها دانست.»
آمادگی آموزش عالی برای دانشبنیان شدن صنعت خودروسازی
دانشگاههای سراسر کشور، آمادگی و تواناییهای کامل خود را برای کمک به این صنعت اعلام کردهاند؛ بهطور مثال رضایینور، رئیس دانشگاه صنعتی قم در این راستا میگوید: «دانشگاه ما، در زمینه آلیاژسازی پلیمری ظرفیت بسیار خوبی دارد و با حمایت صنایع خودروسازی میتوانیم این ظرفیت را به اشتراک بگذاریم و تحلیل سازهای بسیار خوبی ارائه دهیم.» صفوی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان نیز عنوان میکند: «ما در زمینه فولاد بدنه، خودروهای برقی، سیستمهای خودران و همینطور ecu_acu آمادگی کامل داریم.»
مدیر پروژه پلتفرم برق و الکترونیک ایرانخودرو به این امر اشاره میکند که «دانشگاه آزاد اسلامی نیز میتواند با ایده دانشجویان و هیئت علمی خود با تولید چراغهای LED بازوی توانمندی برای صنعت و یاریگر شرکتهای صنعتی باشد.»
ازاینرو خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به موارد فوق و لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با شرکتهای خودروسازی میگوید: «آموزش عالی کشور در راستای دانشبنیان شدنِ صنعت خودروسازی جامعه، آمادگی کامل دارد.»
بیش از ۱۲۰ میلیون یورو از کشور ارز خارج میکردیم
مقیمی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو با بیان اینکه توسعه زیرساختهای علمی کشور در صنایع خودروسازی میتواند قیمت تمام شده اتومبیلهای ایرانی را کاهش دهد، عنوان میکند: «اکنون کارشناسان ایرانخودرو و متخصصان دانشگاهی بیش از گذشته باهم همکاری دارند، بهطور مثال در حوزه آیرودینامیک خودرو، نیازهای خود را به دانشگاه علم و صنعت ارائه کردهایم و خوشبختانه امروز تعداد زیادی از دانشجویان نخبه این دانشگاه، در شرکت ایرانخودرو مشغول به کار هستند.»
وی ادامه میدهد: «باید بین عقب ماندگیهای موجود در صنعت خودرو، مهمترین نیازها را شناخته و برای رفع آنها تمرکز کنیم. متاسفانه هنوز وابستگیهایی به خارج از کشور در صنعت خودروسازی وجود دارد که امیدواریم با توافقهای صورت گرفته، تمام نیازهای این صنعت از داخل کشور تامین شود. قطعا درصورت تقویت تعامل با دانشگاه همه نیازهای خودرویی از داخل تامین میشود و در حال حاضر این همکاری توانسته از خروج بیش از ۱۲۰ میلیون یورو جلوگیری کند.»
تیموری، مدیر عامل سایپا نیز با اشاره به اعلام آمادگی دانشگاهیان برای همکاری با صنعت خودرو بیان میکند: «ما نیز آمادگی داریم بر روی مورد به مورد هر قطعهای که برای ارائه به مشتری با مشکل مواجه هستیم با دانشگاهیان قرارداد ببندیم. این توافقنامه بهصورت کلوزروپ است یعنی قرارداد را میبندیم و پس از مشاهده نتایج مطلوب، طبق مفاد قرارداد، مبلغ آن را پرداخت میکنیم.»
تجربهها نشان داده اعتماد صنعت به دانشبنیانها و جامعه دانشگاهی، بازی دو سر برد است و اگر مسئلهای در کشور حل نشده باقی مانده دلیلش عدم واگذاری آن مسئله به دانشگاهیان است چراکه محصول این اعتماد از لزوم هزاران خودرو بیکیفیت در پارکینگ خودروسازان جلوگیری میکند.