مسئولان نمی‌دانند روزگار کارگران پیمانکاری خوزستان چگونه است؟!

هورنیوز – مازیار گیلانی‌نژاد (فعال کارگری) با اشاره به خودکشی عمران روشنی‌مقدم (کارگر پیمانکاری میدان نفتی هویزه) می‌گوید: وزیر نفت دستور پیگیری این حادثه را به مشاور خود داده‌اند اما سوال اینجاست که آیا آنها نمی‌دانند که در پیمانکاری‌های زیر مجموعه‌شان بیش از ۴ ماه حقوق‌ها را عقب می‌اندازند؟! آیا نمی‌دانند که وضعیت رفاهی کارگران در شرکت‌های پیمانکاری موجب افسردگی کارگران شده است؟!

 

او ادامه می‌دهد: در شرکت‌های پیمانکاری گاهاً به کارگران عیدی و سنوات نمی‌دهند. در برخی از این شرکت‌ها، نرخ حقوق بر پایه سال ۹۷ تعیین شده است. به عنوان مثال به کارگر سنگ‌زن با ۲۴ روز کار فقط ٣ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دستمزد می‌دهند و برای جوشکار هم ۴ میلیون حقوق تعیین کرده‌اند. شرایط خوابگاه کارگران پیمانکاری خوب و مساعد نیست و در هر خوابگاه، ۴ الی ۵ نفر اسکان دارند. گاهاً حمام‌ها آب گرم ندارند. در هوای شرجی و گرم خوزستان، گاهاً کانکس‌ها وسایل سرمایشی کافی نیست و ساعات کار در گرمای جنوب بسیار طولانی است.

 

به گفته گیلانی‌نژاد، اولین اقدام در وزارت نفت، باید حذف و زدودن شرکت‌های پیمانکاری باشد؛ این شرکت‌ها یا همان شرکت‌های تامین نیروی انسانی، از حقوق شغلی و صنفی کارگران تا جایی که می‌توانند می‌زنند و به سود خود می‌افزایند.

 

او تاکید می‌کند: اگر پیمانکاران حذف شوند و کارگران با شرکت نفت قرارداد ببندند، راه تبعیض و اجحاف مسدود و عدالت برقرار می‌شود.

 

همچنین رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خودکشی کارگر نفتی در یکی از میادین نفتی استان خوزستان واکنش نشان داد.

 

در این بیانیه آمده است: باید به فعالیت پیمانکاران نیروی انسانی که قراردادهای ظالمانه و سودجویانه منعقد می‌کنند پایان داد و این کار با راهکارهای واقع بینانه محقق می‌شود. تنوع قراردادهای کارگری، تاریخ محدود به‌کارگیری‌ کارگران، عدم پرداخت به هنگام حقوق و مزایا، یکجانبه‌نگری در انعقاد قرارداد و عدم نظارت صحیح سازمان‌ها و ادارات ذیربط همه و همه باعث ناامنی روانی، عدم ثبات شغلی، اضطراب و استرس، بی‌عدالتی و اجحاف به کارگران شده است. مجمع نمایندگان مردم شریف خوزستان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف شدید از حادثه ناگوار فقدان یکی از کارگران زحمتکش این مرز و بوم، به مدیران مربوطه برای رفع ایرادات فوق هشدار داده و از طریق مجاری قانونی مشکلات کارگران را با جدیت و قاطعیت پیگیری خواهد نمود.

https://hoorkhabar.ir/685034کپی شد!
30
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.