خوزستان بیشترین آسیب‌ها را سیلاب‌های اخیر دیده است

هورنیوز – دکتر علی‌اکبر آقا کوچک در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش مبسوط و نهایی سیلاب ها به رییس جمهور برگزار شد به نتایج کارگروه زیر ساخت اشاره کرد و اظهار کرد: ما در این کارگروه به ۸ سوال رئیس جمهور در خصوص عملکرد زیرساخت‌ها پاسخ دادیم؛ همچنین اعلام کردیم که میزان خسارت‌ها چقدر بوده و دلایل فنی خسارت‌ها و میزان رعایت آیین نامه و استانداردها چه میزان بوده است؟

وی تصریح کرد: برای انجام این ماموریت مجموعاً ۳۲ نفر فعالیت کردند و در نهایت یک گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای آماده شده است و بر اساس برآوردها مجموعه ۱۶ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌ها شامل پل، مدارس، مراکز درمانی، شبکه‌های آب و فاضلاب، شبکه‌های توزیع نفت و گاز، زیرساخت‌های کشاورزی و مخابرات و غیره خسارت وارد شده است.

آقاکوچک با تأکید بر اینکه خوزستان بیشترین خسارت را در سیلاب ۹۷ داشت، گفت: از نظر استانی استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و مازندران به ترتیب بیشترین خسارت‌ها در سیلاب دیدند. در برخی استان‌ها ۳۰ درصد خسارت گزارش شد که به دلیل سیل‌های محلی و زمین لغزش‌ها این خسارت‌ها وارد شده است.

رییس کارگروه ملی زیرساخت هیات ویژه سیلاب ادامه داد: از لحاظ نوع زیرساخت، زیرساخت‌های کشاورزی، راه‌ها و آب و فاضلاب بیشترین خسارت‌ها را دیدند. همچنین در گزارش این کارگروه مشخص شد که دلیل خسارت‌ها، بعضاً به نواقصی برمی گردد که در آیین نامه وجود دارد.

وی گفت: برای ما محرز شد که در نظام فنی و اجرایی کشور مسائلی شامل طراحی استانداردها، بودجه‌ریزی و روابط کارفرما و پیمانکار ضعف‌هایی وجود دارد؛ چرا که بعضاً مشخص شد زیرساخت‌های برخی سدها، پل‌ها، مجتمع‌های تولید نیرو که با استفاده از استانداردهای معتبر طراحی شده‌اند، آسیب جدی ندیده‌اند. البته این به بدان معناست که نظام فنی و اجرایی قادر است این مسائل را پیش بینی کند اما در برخی موارد نیازمند اصلاحاتی است.

به گفته آقا کوچک، بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد ضعف در نگهداری، پایش، تعمیر و مرمت زیرساخت‌ها از جمله پل‌ها یکی از دلایل آسیب‌های وارده بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات ما در این گزارش این است که به حجم زیاد پروژه‌های عمرانی که به لحاظ بودجه توانایی رسیدگی به آن وجود ندارد، رسیدگی شود در این گزارش سازمان‌های مسئول از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت راه، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت را مورد خطاب قرار دادیم و به آنها توصیه‌هایی را مبنی بر قبل، حین و بعد از وقوع بحران ارائه دادیم. همچنین برای سازمان‌های مردم نهاد که می‌توانند نقش مهمی در تاب‌آوری زیرساخت‌ها داشته باشند، پیشنهاداتی را مطرح کردیم.

https://hoorkhabar.ir/683698کپی شد!
28
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.