نظام آموزشی به دلیل تنگناهای مالی و نیروی انسانی از جریان تربیت باز مانده است
هورنیوز – علیرضا کمرئی در آیین معارفه و تکریم مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان که امروز (۸ آبان) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از رییس پیشین و سرپرست آموزش و پرورش استان تقدیر و تشکر میکنم که منشاء خدمات ارزشمندی شدند. همانطور که مستحضر هستید سرعت تغییر و تحولات در همه جوامع به قدری سریع است که نظامهای اجتماعی در تنظیم محاسبات خود با نوعی ناکارآمدی روبرو هستند. این موضوع فقط در آموزش و پرورش ایران نیست. پاسخگویی به نیازمندیها با توجه به تغییر جوامع دشوار است و به نوعی ناکارآمدی را بر حوزههای مختلف مدیریتی به نمایش گذاشته است و در حوزه صنعت، کشاورزی و فناوریهای جدید، سازمانها، نهادها و دستگاهها تلاش میکنند تا از این انتظاراتی که در جامعه در حال شکلگیری است، عقب نمانند و روز به روز اثربخشی و کارآمدی خود را تقویت کنند.
وی افزود: همه عرصههای اجتماعی با این مسأله روبرو هستند که آیا به قدر کفایت پاسخگوی نیازهای اجتماعی و انتظارات رو به فزاینده جوامع هستند یا خیر؟ بعضی قادراند خود را با این شرایط تطبیق دهند و برخی نمیتوانند. در آموزش و پرورش تقریبا این دیدگاه وجود دارد که اغلب نظامهای آموزشی از پاسخگویی به نیازمندیهای جوامع باز ماندهاند و دلیل آن سرعت این تغییرات است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰ تاکنون برخی نظامهای آموزشی به نوعی به نظامهای آموزشی دیگر کشورها وابسته بودند، ادامه داد: به عنوان مثال در فرانسه و آمریکا جوامع متوجه شکست خود شدند. به عنوان مثال وقتی کتاب ملتی در آستانه شکست در آمریکا منتشر شد، سردمداران آمریکا را به این فکر وا داشت که باید به آموزش و پرورش اهمیت دهند. به دنبال این تغییر بسیاری از کشورهای دیگر نیز دست به تغییر در شیوه آموزشی خود زدند. در تمام این سالها تلاش برای تغییر و انطباق وجود داشت. کشور ما نیز مستثنی از این مسأله نیست.
کمرئی بیان کرد: زمانی که انقلاب شد تغییرات زیادی در نظام آموزشی ایجاد شد. اکنون تلاشها و تکاپوها در زمینه نیازها و افزایش توان پاسخگویی را شاهد هستیم و روز به روز تغییرات را در عرصه محتوا، شکل و فرم آموزش و پرورش مشاهده میکنیم. بنابراین ضعف در سیستم آموزشی صرفا به نظام آموزشی ایران برنمیگردد. البته برخی کشورهایی نیز وجود دارند که در زمینه آموزش و پرورش مطرح بودهاند و در پرتو نگاه و دوراندیشی که به سیستم آموزشی خود داشتند، حداکثر کارآمدی را در سیستم خود به وجود آوردند.
وی افزود: در کشور ما این تلاشها در حال صورت گرفتن است و جهتگیری نظام آموزشی متاثر از اسناد تحولی نظام آموزشی تحول بنیادین است. بعد از تدوین سند تحول بنیادین در سال ۹۰، نظام آموزشی ما میداند که در کدام مسیر حرکت کند. پیش از این ما تلاشها و تکاپوهایی داشتیم اما همچنان در مسیری حرکت میکردیم که جهت آن خیلی روشن نبود و انسجام در نگاه وجود نداشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی ما در تلاش برای کارآمدی و مؤثر عمل کردن حتی در مسائل اولیه باید اقدامات و ساز و کارهایی را فراهم میکرد، گفت: در جلسهای که معلمان در هفته معلم سال جاری به خدمت مقام معظم رهبری رفتند، کلیت حرکت نظام آموزشی مورد تایید قرار گرفت و به صحت تمام عنوان شد که نظام تعلیم و تربیت کشور خوب عمل میکند.
کمرئی ادامه داد: سرعت تحولات اخیر در جوامع غافلگیرکننده است و اثر خود را بیش از پیش همه جا میگذارد در نتیجه نظام آموزشی قادر نیست به قدر کافی شرایط را مساعد کند، به همین دلیل دیدگاههای انتقادی در مورد ناکارآمدی نظام آموزشی به واقعیت نزدیک میشود و اگر قرار است کفایت ما در پاسخگویی به نیازهای جامعه افزایش پیدا کند، همت همه جانبه میطلبد که همگان موضوع آموزش و پرورش را موضوع خود بدانند و همه کمک کنند.
وی گفت: مساله تعلیم و تربیت فقط مرتبط با یک دستگاه نیست. امروزه میبینیم که یک دانشآموز توسط پدر و مادر خود تربیت میشود اما گاهی پدر و مادر در تربیت فرزند خود اظهار ناتوانی میکنند و در نتیجه برای نشان دادن مسیر درست به فرزند خود دچار مشکل میشوند و این توقع وجود دارد که دانشآموز در مدرسه تربیت شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نظام آموزشی ما از نوع نبودن امکانات و تنگناهای مالی و نیروی انسانی رنج میبرد، در نتیجه از جریان تربیت باز میماند. بنابراین همتی همگانی لازم است تا نظام آموزشی بتواند انتظارات موجود در جامعه را برآورده کند. در میان استانهای کشور تراز استان خوزستان از حیث عملکرد پایین نیست، با این حال از میانگین کشوری فاصله دارد.
کمرئی بیان کرد: امسال همت زیادی برای بازگشایی مدارس در استان خوزستان بود. البته کمبودهایی در مدارس بود که طبیعی است. اما بازگشایی مدارس در استان خوزستان با وجود کمبود شدید نیرو، جزو اقدامات سرآمد بود. سازماندهی بیش از ۶۰ هزار نیرو و کمبود ۱۶ هزار نفری نیرو در استان، کار سختی است.
وی با بیان اینکه خوزستان جزو سه استان پرجمعیت است و جمعیت بالای یک میلیون دانشآموزی را دارا است، گفت: با وجود پیشینه فرهنگی استان و مشکلاتی که پس از انقلاب در استان وجود داشت، باید بیشترین توجه را به آن اختصاص میدادند. خوشبختانه هماکنون کمیتهای در وزارت برای رسیدگی به مشکلات آموزش و پرورش خوزستان تشکیل شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگان و استاندار در انعکاس مشکلات استان موفق عمل کردهاند و در نتیجه خوزستان به کانون توجه وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه در استان، منطبق با میانگین کشوری است و مشکل خاصی وجود ندارد. اگرچه با وجود پراکندگی و وجود مناطق عشایری و روستایی، پوشش کامل تحصیلی وجود نداشته باشد هم، عجیب نیست.
کمرئی افزود: سهم فنی و حرفهای در استان خوزستان ۳۲ درصد است در حالی که در تهران این سهم ۲۷ درصد است. بنابراین نباید عملکرد نظام آموزشی را از طریق اعداد و ارقام زیر سؤال ببریم. استان خوزستان ظرفیت خوبی برای بهبود بخشیدن به شاخصهای آموزشی دارد. البته این به هیچ وجه به این معنا نیست که کمیته تشکیل شده ویژه استان خوزستان در این مسائل کمک نکند.
وی بیان کرد: در ارزیابی گروههای درسی در سال ۹۷ – ۹۸، استان خوزستان با ۳.۸۵ رشد، معدل ۹۳ درصدی خود را به ۹۷ ارتقاء داده است. در جشنواره جامعهشناسی رتبه ۵ کشوری را کسب کرد. در آموزش نظری حوزه گروه انسانی رتبه خوبی را کسب کرد اما میانگین نمره نهایی، با میانگین کشوری فاصله دارد و باید بهبود پیدا کند اما خیلی ناکارآمد نیست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه در حوزه تراکم دانشآموز میانگین استان ۲۱.۸۶ است و ناحیه ۳ اهواز متراکمترین حوزه در خوزستان است، گفت: کمبود نیروی انسانی مساله کل کشور است و تنها در استان خوزستان نیست. تصور میشود در آینده با همتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، با مشکلات کمتری مواجه شویم. اندک تلاشی در آموزش و پرورش با وجود همین امکانات میتواند وضعیت استان را بهبود ببخشد.