پرونده سنگین تخلفات در تخصیص بودجه مقابله با ریزگردها/ درآمدهای کلان مناطق آزاد کجا هزینه میشود؟
هورنیوز – به دنبال بروز مشکل ریزگردها در تعدادی از استانهای کشور و به ویژه استان خوزستان اعتباری برابر با ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با این مسأله تخصیص داده شد تا طی سه سال برای این منظور هزینه شود.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی می گوید: باید سرنوشت اعتبارات تخصیص یافته به موضوع ریزگردها مشخص شود و این گونه نباشد که حال که ریزگردها فرو نشسته موضوع به فراموشی سپرده شود و دستگاههای مختلف نیز اعتبارات تخصیص یافت به آن را در جای دیگر هزینه کنند.
علی ساری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی از لیست امید وارد مجلس شورای اسلامی شده و در اجلاسیه چهارم مجلس دهم از سوی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان نائبرئیس این کمیسیون انتخاب شده است.
ساری با اشاره به بودجه تخصیص یافته به موضوع مقابله باریزگردها میگوید: این بودجه حکم گوشت قربانی را پیدا کرده و ادارات مختلف آن را بین خود تقسیم کردهاند.
وی تاکید میکند: نباید کار به گونهای باشد که ما امروز که به دلیل بارانها و سیلابها معضل ریزگردها را نداریم بگوییم حال که ریزگردی نیست و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام ندهیم، اتفاقا همین الان که سفرههای زیرزمینی پر آب شده و شرایط برای کاشت درخت مناسبتر است باید این کار انجام شود.
نماینده مردم اهواز از آخرین وضعیت مردم سیلزده خوزستان هم می گوید و تاکید دارد: هنوز دو سوم خسارت کشاورزان سیلزده پرداخت نشده است و بعضی از مردم هم به دلیل اینکه خانههایشان قابل سکونت نیست در حیاط خانههایشان و در کانکس زندگی میکنند.
مشروح گفت وگوی نماینده مردم اهواز را در ادامه میخوانید:
عملکرد دولت برای فراهم آوردن زمینه برای استقبال از زوار اربعین در استان خوزستان چگونه بوده و انتظار شما در این زمینه از دولت چیست؟
ساری: انتظار داریم که همه ساله دولت در ارتباط با موضوع اربعین امکانات خود را تمام و کمال در استان خوزستان بسیج کند تا امکانات لازم برای امورات مردم در استان فراهم شود و این اقدامات باعث شود تا همه فشارها بر دوش مردم نباشد و دولت بخش مهمی از این مسائل را تقبل کند.
یکی از مشکلاتی که امسال زوار اربعین در مرز چذابه با آن مواجه بودند، بحث جابجایی و کرایه خودروها بود که این مشکل عمدتا در سمت عراق وجود داشت و انتظار این است که دولت با رایزنی در طرف عراقی اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهد
بیشتر موانع بر سر انتقال زائران به کربلا با قطار از سوی عراق است
تلاشهایی صورت گرفته بود تا زائران اربعین از طریق راه آهن به عراق منتقل شوند، اما این مسئله به این خاطر که بخشی از مسیر در عراق فاقد خط آهن است با مشکل مواجه بود. از آخرین اقدامات صورتگرفته در این زمینه چه اطلاعی دارید؟
ساری: مذاکرات زیادی با طرف عراقی در این زمینه صورت گرفته اما بیشتر سختی و موانع موجود بر سر راه این موضوع در سمت عراق است که باعث شده توفیق چندانی حاصل نشود و ما نتوانیم زائران را از طریق راه آهن به عراق منتقل کنیم و من امیدوارم این موضوع با مذاکره با طرف عراقی حل و فصل شود؛ چراکه این موضوع همکاری چندجانبهای را میطلبد و نیازمند تلاش برونمرزی است تا به سرانجام برسد.
حوزه هوایی در بحث انتقال زائران نسبت به حوزه ریلی خیلی موفقتر بوده اما ما میتوانستیم خطوط هوایی مربوط به انتقال زائران از خوزستان به سمت نجف و بغداد را فعالتر کنیم که با اینکه موافقتها در این زمینه انجام شده بود و مدیریت فرودگاههای کشور هم برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بود، اما متاسفانه متولیان امر پیگیریها و اقدامات لازم را در این زمینه نداشتند.
موضوع خط آهن به عراق را از طریق سؤال از وزیر دنبال میکنم
البته در بحث راه آهن کوتاهیهایی هم از جانب وزارت راه ما دیده میشود که بنا شده اطلاعات دقیقتر به من بدهند و من از طریق ابزارهای نظارتی همچون سوال و تذکر این موضوع را دنبال خواهم کرد تا آقایان فکر نکنند کسی حواسش نیست.
اگر راه آهن اجرا شود خیلی از این مشکلات حل می شود مسیر ریلی از مرز چذابه و شلمچه در دستور کار است که در مرز شلمچه در عراق هنوز خط آهن کامل نشده اما در مرز چذابه در طرف ایران هم عملیات اجرایی برای تکمیل راه آهن و اتصال آن به عراق آغاز نشده است. همچنین در طرف ایران بناست تا خط آهن از اهواز به سوسنگرد و از سوسنگرد به چذابه کشیده شود که تا کنون مشاور روی طرح آن کار کرده اما هنوز عملیات اجرایی شروع نشده است.
الان زمان رسیدگی به عملکرد کسانی است که بودجه مقابله با ریزگردها را حیف و میل کردهاند
اگر اجازه بدهید از مشکل چند ساله استان خوزستان یعنی ریزگردها سوال کنیم که پیش از ماجرای سیل امسال مردم این استان را خیلی آزار میداد و اعتباراتی نیز برای حل این مشکل حتی از صندوق توسعه ملی تخصیص یافت که البته پس از سیل امسال و فروکش کردن ریزگردها دیگر مشخص نشد اعتبارات مربوط به ریزگردها چه سرنوشتی پیدا کرده است. آیا اقدامات لازم برای جلوگیری از این مسئله صورت گرفته است؟
ساری: من در خصوص موضوع اعتبار تخصیصیافته برای مقابله با ریزگردها و اقدامات پیشگیرانه لازم در این زمینه اعتراض دارم و طرح تحقیق و تفحص را در این زمینه کلید زدهام؛ چراکه اعتبارات به اندازه کافی برای این موضوع تخصیص یافته اما اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته است. درست است که الان موج ریزگردها فروکش کرده، اما حیف و میل ردیف اعتباری تخصیصیافته به این موضوع باعث میشود در آیندهای نه چندان دور بار دیگر ما با معضل ریزگردها مواجه باشیم و بار دیگر بخواهیم که بودجه برای آن تخصیص یابد. الان وقت رسیدگی به نحوه عملکرد کسانی است که بودجه تخصیصیافته برای کنترل ریزگردها را حیف و میل میکنند و ما نباید بگوییم چون الان هوا خوب است و ریزگردی نیست، همه چیز حل شده، اتفاقا الان وقت نهالکاری و انجام اقدامات پیشگیرانه است.
ادارات مختلف بودجه مقابله با ریزگردها را مثل گوشت قربانی بین خود تقسیم کردهاند
موضوع ریزگردها نه تنها استان خوزستان بلکه در حدود ۲۳ استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و این استانها درگیر این موضوع هستند. این تاثیر مسئله ریزگردها بر ۲۳ استان در حالی است که اثرات آن در بعد بینالمللی هنوز به ما نرسیده و در مقاطع زمانی کوتاهی شاهد بعد خارجی و بینالمللی آن هستیم و هر آنچه که به سرمان میآید به خاطر ریزگردها در خوزستان است و منشا این مسئله نیز انتقال آب است. موضوع ریزگردها مسئله مهمی است. ردیف اعتباری در بعد ملی برای آن در نظر گرفته شده اما این پولها آن طور که باید و شاید در جای خود مصرف نشده و اخیرا ادارات مختلف نشستهاند و این ردیف اعتباری را مثل گوشت قربانی بین خود تقسیم کردهاند و تخصیص اعتبار به این موضوع خروجی لازم را ندارد.
طرح تحقیق و تفحص از موضوع اعتبار تخصیص یافته برای مقابله با ریزگردها با جدیت کلید خورده و سایر نمایندگان نیز این موضوع را دنبال میکنند و وقتی این موضوع در کمیسیون کشاورزی مطرح شد، رئیس کمیسیون کشاورزی عنوان کرد که نظر به اهمیت موضوع سعی میکنم در اسرع وقت گزارش لازم را در این زمینه تنظیم و به رئیس مجلس ارسال کنم تا موضوع با قید فوریت در دستورکار صحن مجلس قرار گیرد.
ارسال پرونده تخلفات در تخصیص بودجه مقابله با ریزگردها به قوه قضائیه
اعتبار تخصیصیافته برای مقابله با ریزگردها اعتبار سنگینی است اما خروجی لازم از این کار دیده نمیشود. علاوه بر تحقیق و تفحص بنا شد تا این موضوع در قالب ماده ۲۳۴ آییننامه نیز مورد پیگیری قرار گیرد و چنانچه نمایندگان تشخیص دهند تخلف در این زمینه صورت گرفته، پرونده برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شود.
علاوه بر این ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها تخصیص یافته تا طی سه سال این اعتبار هزینه شود و وقتی من پیگیر این موضوع شدم به من میگفتند فلان دستگاه اعتبارش را گرفته و ما نگرفتهایم و اعتبارات به این دستگاه رسیده و به آن دستگاه نرسیده و… و وقتی من میگویم گوشت قربانی گیر آوردهاند، منظورم همین است.
مسئولان وقتی به خوزستان میآیند پروژههای استان را پیگیری کنند
ما شاهد سفرهای مسئولان به ویژه در ایام نزدیک به اربعین به خوزستان هستیم. سفرهای مسئولان به خصوص در این ایام تا چه اندازه برای استان خوزستان مفید است؟
ساری: من نمیگویم که آمدن مسئولان به استان به ویژه در ایام اربعین فقط برای عکس گرفتن است، اما انتظاراتی از آنها وجود دارد. انتظار این است که وقتی به مناسبت اربعین به استان خوزستان سفر میکنند، پروژههایی که کلنگ زدهاند و آنهایی که کلنگشان زده نشده و باید کلنگزنی در مورد آنها انجام میشده، مورد پیگیری قرار دهند و نتیجه کار مشخص شود که چرا پیشرفت در این پروژهها انجام نشده است.
یکی از این موارد پروژه نیروگاه حمیدیه است که در دوران آقای اردکانیان باید کلنگزنی و پروژه آن اجرا میشده که هنوز کار کلنگزنی آن هم انجام نشده، در یک مورد دیگر در نیروگاه مربوط به شهرستان باوی کلنگ زنی انجام شده و ما انتظار داریم وقتی آقای اردکانیان به استان سفر میکند، در مصاحبههای خود توضیحات لازم را در مورد روند پیشرفت کار پروژهها ارائه کند و اگر پروژهای با رکود و عدم پیشرفت مواجه شده، علت آن را تشریح کند تا مردم بدانند که چه اتفاقاتی افتاده است.
تناقض در آمارهای آقای وزیر و مدیر کل وزارتخانه
نکته مهمتر این است که وزرا هر اطلاعاتی که به آنها میدهند با تکیه به آن اطلاعات مصاحبه نکنند. به عنوان مثال وزیر جهاد کشاورزی مصاحبهای را انجام میدهد و اطلاعات و آماری را در مصاحبه خود میدهد و چند روز بعد نیز مدیرکل کشاورزی استان نیز مصاحبه میکند و او هم آماری را ارائه میدهد که با آمار ارائه شده توسط وزیر مغایرت دارد، چگونه است که آمار ارائه شده توسط وزیر آنقدر اعتبار ندارد که بعد از یک هفته با ارائه آمار جدید توسط مدیرکل کشاورزی نقض میشود و زیر سوال میرود. در این وضعیت یا آمار ارائه شده توسط وزیر اشتباه است یا آمار مدیرکل که باید این روند اصلاح شود؛ چراکه این وضعیت شایسته نیست.
یا در مورد دیگر به خاطر دارم پیش از بارندگیهای امسال هر فردی در رابطه با تالابهای استان خوزستان مصاحبه میکرد، در مصاحبه خود میگفت ۷۰ درصد تالابها پر آب است. جالب است که این آمار نه ۶۹ درصد میشد و نه ۷۱ درصد و همان ۷۰ درصد باقی میماند. طبق این آمار اگر ورودی تالابها ۱.۳ برابر باشد، تالابها پر میشود.
امسال شدت بارشها به حدی بود که ورودی تالابها ۶ برابر شد؛ یعنی به جای ۱.۳ این عدد به ۶ رسید اما این ورودی ۶ برابری هم نتوانست تالابها را پر کند و هنوز هم که هنوز است بخش بزرگی از تالابها خالی است.
استان خوزستان، استانی است که ۸۵ درصد انرژی کشور را دارد و ۳۸ درصد پتروشیمیهای کشور در این استان است و ۵ رودخانه بزرگ کشور را دارد و بزرگترین رودخانه کشور در دل این استان جاری است. خوزستان جلگه حاصلخیز این کشور است و مهد کشاورزی است اما با سیاستهای غلط انتقال آب باعث شده اشتغالی که در زمینه کشاورزی وجود داشته نه تنها رونق نگرفته بلکه با سیاست انتقال آب، بخش کشاورزی استان نابود شده است.
ممنوعیت کشت گندم در خوزستان
اخیرا وزیر نیرو مصوبهای داشته و اعلام کرده که کشت گندم در استان خوزستان ممنوع است. من از مدیریت استان میخواهم که در اسرع وقت این موضوع را با وزیر نیرو مورد بحث قرار داده و آن را دنبال کند و دلیل ممنوعیت کشت گندم در خوزستان را مشخص کند و اجازه ندهد حوزه اشتغال استان در بخش کشاورزی بیش از این مورد آسیب قرار گیرد.
ماجرای گرفتاری ۲۷۳ خانوار در رابطه با واردات خودرو
اخیرا کمیسیون اصل ۹۰ طی بازدید خود از گمرکات خوزستان گزارشی را در رابطه با تخلفات صورت گرفته و قاچاق کالا از گمرکات این استان تهیه کرده، آیا شما به عنوان نماینده این استان به این موضوع ورودی داشتهاید؟
ساری: من به این موضوع ورود داشتم به ویژه در رابطه با موضوع خودروها. حدود ۲۷۳ خانواده در بحث واردات خودرو از طریق منطقه آزاد اروند گرفتار شدند و جزئیات کار به گونهای است که این ۲۷۳ خانوار پیش از اینکه مصوبه جدید اعلام و اعمال شود، شروع به واردات خودرو میکنند و ورود این خودروها نه در سطح تجاری بلکه شخصی بوده است.
پس از تغییر مصوبه مربوط به واردات خودرو ماده ۱۱ واردات و صادرات مهلتی را تعیین کرده و عنوان کرده که اگر چنانچه کار واردات تا نیمه انجام شده باشد و مصوبهای تغییر کند، در مدت ۶۰ روز واردکنندگان خودرو فرصت دارند کار واردات خودروی خود را به پایان برسانند و تمام کنند و بعد از این کسی حق وارد کردن خودرو ندارد.
کار واردات خودروهای مربوط به این ۲۷۳ خانوار به گونهای بوده که حتی تمام تشریفات گمرکی آن نیز انجام شده و کار به مرحله پلاک کردن خودرو رسیده و به آنها گفته شده که بروید و هفته بعد بیایید تا به خودروی شما پلاک داده شود. این افراد هم چون در موارد قبلی دیده بودند که این کار انجام میشده، هفته بعد مراجعه میکنند اما پلاکی به خودروی آنها تعلق نمیگیرد و الان بیش از یک سال است که منتظر دریافت پلاک خودروی خود هستند و خودروهای آنها زیر باران و آفتاب مانده و این ۲۷۳ نفر هم نتیجهای نگرفتهاند و من در حال پیگیری این موضوع از طریق کمیسیون اصل ۹۰، دفتر قوه قضائیه، دفتر هیات رئیسه مجلس، دفتر وزیر اقتصاد، وزارت کشور و دفتر حقوقی ریاست جمهوری هستم. معاونت حقوقی ریاست جمهوری به عنوان بخش حقوقی دولت مسئول رفع مشکلات حقوقی مربوط به گمرک، وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی و… است و با توجه به اینکه این مشکل یک مشکل حقوقی است میتواند آن را رفع کند که البته تاکنون حل نکرده است.
در رابطه با قاچاق های صورت گرفته از گمرکات خوزستان، پرونده آن در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح و در حال پیگیری است اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده و به طور کل هم در مورد قاچاقهای انجام شده و هم در مورد خودروهای شخصی ۲۷۳ خانواده اقدامات نهایی انجام نشده است.
قرار است در بخشهایی از کشور مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایجاد شود، آیا استان خوزستان در این زمینه سهمی دارد؟
ساری: خیر، ما تنها مناطق آزاد اروند و خرمشهر را داریم.
افزایش قیمتها در بعضی از مناطق آزاد بلای جان مردم آن منطقه شده است
آیا این مناطق آزاد تجاری در خوزستان تاثیری برای مردم استان داشته است؟
ساری: هدف ایجاد مناطق آزاد تجاری، توسعه آن منطقه و بالا بردن سطح اشتغال و خدمت به مردم آنجاست. اما در بعضی بخشها ایجاد مناطق آزاد تجاری نه تنها باعث آسایش مردم نشده بلکه بلای جان آنها شده است، چراکه قیمتها به شدت بالا رفته است. پیش از ایجاد مناطق آزاد تجاری مردم آن منطقه با کمترین قیمت میتوانستند در منطقه خود زمین و خانه بخرند و بعد از ایجاد منطقه آزاد تجاری این قابلیت هم از آنجا گرفته شده، مردم ساکن مناطق آزاد حقوقی که دریافت نمیکنند، زمین هم برایشان گران شده است. در یکی از مناطق آزاد تجاری تنها از درآمد حاصل از دریافت عوارض در یک حساب سرانگشتی میتوان به یک سوم مردم آن منطقه ماهیانه به هر خانوار ۲ میلیون تومان پرداخت کرد و طبق قانون باید درآمدهای حاصل از عوارض در مناطق آزاد تجاری برای توسعه و فراهم آوردن زیرساختهای آن منطقه هزینه شود. سوالی که وجود دارد این است که درآمدهای کلان حاصل از مناطق آزاد تجاری در کجا هزینه میشود؟ و آقایان که میگویند خرج جاریمان اینقدر است و… نباید فکر کنند کسی از درآمدهایشان در مناطق آزاد خبر ندارد.
هنوز دو سوم خسارات کشاورزان سیلزده اهوازی پرداخت نشده است
با توجه به اینکه چند ماه از وقوع سیل در استان خوزستان گذشته اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارات ناشی از سیل چگونه بوده است؟
ساری: در این زمینه انتظار داریم که دولت به ویژه در حوزههایی مانند راه، پلها، مدارس، خانههای بهداشت به طور جد ورود و نواقص خود را در این زمینه جبران کند.
در حوزه پرداخت خسارت به کشاورزان سیلدیده یکسوم خسارتها پرداخت شده اما دوسوم آن هنوز پرداخت نشده است و در رابطه با تسهیلات کمبهره باز هم کشاورزان گله دارند، اما آمار دقیقی در این باره به دست من نرسیده که بتوانم به آن استناد کنم.
سکونت بعضی از سیلزدههای اهوازی در کانکس
در ارتباط واحدهای مسکونی تعدادی در مرحله زدن سقف هستند و یکسری در مرحله فونداسیون و تعداد کمی از واحدهای مسکونی هم تکمیل شده است. در این ارتباط همین را بگویم که همه این واحدهای مسکونی باید همزمان با هم ساخته میشد اما به قدری پیگیریها ضعیف است که در یک مورد پی ساختمان در حال زدن است، یکی را سقفش را بالا آوردهاند و عدهای هم به خاطر اینکه واحدهای مسکونیشان قابل سکونت نیست، در حیاط خانههایشان کانکس گذاشته و در کانکس زندگی میکنند.
در ارتباط با مدارس ۱۱۳ مدرسه در حوزه انتخابیه بنده تخریب شده که این تخریب بعضا شدید و بعضا سطحی است، اما از این تعداد موارد زیادی وجود دارد که هنوز بازسازی و تحویل داده نشده و طبق گزارشاتی که داده شده، این مدارس حدود آبان یا آذر تحویل داده خواهد شد.
در حوزه راه و پلها در ارتباط با پل خَسرج حمیدیه هنوزم که هنوز است کلنگ زنی انجام نشده و کماکان وزیر فقط پاراف میکند که در یکی از پارافها وزیر اعلام کرده بود که مگر مرتبه قبلی پاراف نکردم؟ و گفتم جهت اقدام، چرا هنوز اقدامی صورت نگرفته است؟ در رابطه با پل باوی هم کار در مرحله مناقصه است و کار در سیستم مناقصات است و امیدوارم بعد از این همه کش و قوس در اسرع وقت کار کلنگزنی آن انجام شود.
منبع فارس