استیضاح وزیر صنعت راهحل ارزانی خودرو است؟
هورنیوز – مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص جلسه هفته جاری وزارت صنعت با تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو گفت: اوایل هفته جاری از طرف وزارت صمت تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو را به وزارت صنعت فراخواندند. اما متاسفانه با گذشت دو ساعت از حضور آنها هیچکس از مسئولین وزارتخانه برای برگزاری جلسه حاضر نشد. حتی حداقل یک نفر هم به ما اطلاع نداد که جلسه برگزار نخواهد شد در حالی که دعوت نامه به صورت رسمی و تماس تلفنی به ما ابلاغ شده بود.
وی با اشاره به وضعیت بازار خودرو و اقدامات وزارت صنعت گفت: متاسفانه اینطور به نظر میرسد که برخی مدیران و کارکنان وزارت صنعت از وزیر حرف شنوی ندارند و این مقاومت در برابر اجرای صحیح و کامل بخشنامه ها و دستورالعمل ها باعث بروز این همه اشکال در حوزه صنعت کشور شده است.
به گفته دادفر با وجود بحران های شدید در بازار، درون وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی لازم برای حل مشکلات وجود ندارد.
دادفر در ادامه با اشاره به ماجرای تاکید معاون اول رئیس جمهور بر تعیین تکلیف خودروهای وارداتی که در گمرک مانده است گفت: مصوبه ای در دولت امضا می شود و توسط بالاترین مقام دولتی بعد از رئیس جمهور ابلاغ میشود اما با وجود تاکید معاون رئیس جمهور و صدور دستور از سوی وزیر صنعت، در مرحله اجرا متوقف شده و زیرمجموعه وزارت صنعت از اجرای آن سرباز می زنند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت استیضاح وزیر صنعت گفت: ما در کشور تنها یک وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم و هزاران مسئله و مشکل. قطعا همه معضلات و مشکلات به وساطه ایشان ایجاد نشده و شرایط و شاخص های دیگری هم در این مسائل دخیل بوده است. از طرف دیگر اونماینده دولت است و به تنهایی و بر پایه اختیارات خود قادر به حل همه مشکلات نیست . اما سوال اصلی ما این است که چرا با وجود تاکید وزیر به عنوان نماینده دولت مصوبه ها در اجرا سرگردان می شود.
دادفر با اشاره به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس درخصوص احتمال استیضاح وزیر صنعت گفت: در اوضاع فعلی آمادگی برای تصدی پست وزارت جرات و جسارت میخواهد که در کمتر کسی می توان دید. استیضاح وزیر صنعت راه حل مشکلات موجود نیست. پیشنهاد من به مجلس این است که به جای استیضاح به فکر راههای دیگری برای ایجاد هماهنگی بین مجلس و وزاتخانه و پشتیبانی بیشتر از آقای رحمانی برای مدیریت وضع موجود و حل مشکلات باشند.
این فعال اقتصادی در ادامه گفتوگو با اشاره به خودروهای توقیف شده در گمرک گفت: بخشی از این خودروها حدود ۴ هزار دستگاه، با ارز دولتی وارد شده اما همچنان در گمرک در حال خاک خوردن است. بخشی دیگر هم با سرمایه های شرکت ها و یا سفارش دهندگان وارد شده است که طی مدت توقیف متاسفانه در شرایط بد نگهداری می شود.
وی گفت: این خودروها اگر همین الان هم ترخیص شوند قطعا لاستیک ها و جلوبندی و … بسیاری از قطعات اصلی آنها باید تعویض شود و هزینه این تعویض به عهده شرکت است، اما حتی تعویض قطعات تمام خودروها هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه های انبارداری و … طی این یک سال دارد.
به گفته دادفر اگر این خودروها هم از گمرک ترخیص شوند تاثیری در قیمت خودرو نداشته و با دلار ۱۳ هزارتومانی معامله خواهند شد، در حالی که این خودروها با گذشت یک سال توقیف در گمرکات کشور قطعا کیفیت سال قبل را ندارند.