رسانه و تاثیر آن بر افکار عمومی
هورنیوز – رسانه ها احساسات، عواطف و طرز اندیشه افراد را، نه تنها بازنمایی میکنند، بلکه شکل میدهند و باعث تغییر در اولویت های ما میشوند.
حوزه عمومی به فضای تعاملی و گفتگویی گفته میشود که مردم در آن در مورد روابط، احساسات و آروزهای شان بحث میکنند.این فضا، رسانه ها هستند و مهمترین وظیفه رسانه شکل دادن به حوزه عمومی است.
مکتب بودریار معتقد است رسانه ها، تصاویر و فضای مجازی باعث شده اند که ما واقعیت را از مجازی تشخیص ندهیم. سریال هایی که میبینیم زندگی ما را شکل میدهند و روابطخانوادگی ما در وضعیت معلق بین مجازی و واقعی است.
افکار عمومی بی طرف نیستند، افکار عمومی معمولا براساس منافع و خواست های ویژه خودشان به موضوع شکل میدهند. رسانه بر باورها و الگوهای رفتاری ما اثرگذار است و به طور پیوسته در حال شکل دادن به افکار و احساسات ما است و اولویت های ما را نیز شکل میدهد. رسانه ها باعث میشوند ما در دو فضای مختلف زندگی کنیم: فضای مجازی و فضای فیزیکی.
گاهی ما خودآگاه یا ناخودآگاه تجربه های فضای مجازی را با فضای واقعی تلفیق میکنیم. تصورات ما از شهر را رسانه های آن شهر شکل میدهند.
رسانه، تلویزیون، رادیو و روزنامه محلی است که به شهر هویت میدهد و پیشرفت جامعه شهری نیز بدون مدیریت رسانه امکان پذیر نیست. رسانه در شهر یک نیاز است و باید پاسخگوی نیازهای رسانه ای مردم باشد.
محمد باقر عباسی