استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند در ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز
شهردار اهواز گفت: سرمایهگذاران اصیل و ارزشمند اهوازی برای کمک به سیستم حمل و نقل عمومی ورود کنند و از ظرفیت منطقه آزاد اروند برای سرمایهگذاری و خرید تاکسی استفاده شود.
سید خلف موسوی در مراسم ورود ۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: یک حمل و نقل عمومی خوب در دنیا باید به این سه سئوال پاسخ دهد که برای شهروندی که میخواهد در شهر تردد کند رفت و آمد وی با چه وسیلهای، چه قیمتی و چه مدت زمانی باشد.
وی ادامه داد: اگر به این سه سئوال یک پاسخ خوب و قابل قبول داده شود به این معنی است که یک سیستم حمل ونقل عمومی خوب داریم.
شهردار اهواز با بیان اینکه یک شهروند باید برای رفت و آمد در شهر قدرت انتخاب داشته باشد تصریح کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته که در زمینه سیستم حمل و نقل خوب کار میکنند پاسخ به این سوالات برای مردم حل است در حالی که ما با یک سیستم حمل و نقل خوب فاصله داریم.
وی خاطرنشان کرد: امسال که توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است باید مشکلات حمل و نقل عمومی با یک مدیریت جهادی حل و گامهای خوبی در این جهت برداشته شود.
موسوی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۵ اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز وجود دارد عنوان کرد: کلانشهر اهواز به یکهزار و ۲۰۰ اتوبوس برای تردد مردم نیاز دارد بنابراین حدود ۸۵۰ اتوبوس کم داریم.
وی اضافه کرد: همچنین در تاکسیرانی حدود ۵۰۰ تاکسی ویژه و نزدیک به ۴ هزار تاکسی ساماندهی شده داریم و ۲ تا ۳ هزار تاکسی کم داریم.
شهردار اهواز با اشاره به اینکه راهاندازی قطار شهری بخش عمدهای از مشکلات حمل و نقل شهری را در اهواز حل میکند اذعان کرد: ۷۵ درصد از حمل و نقل شهری را باید از طریق اتوبوس، تاکسی و قطار شهری حل کنیم و ۲۵ درصد باقیمانده نیز از طریق خودروهای شخصی باشد.
وی به ظرفیت منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: از سرمایهگذاران اصیل و ارزشمند اهوازی دعوت میکنیم که به خاطر تعصب به شهر خود برای کمک به سیستم حمل و نقل عمومی ورود کنند و از ظرفیت منطقه آزاد اروند برای سرمایهگذاری و خرید تاکسی استفاده کنند.
موسوی افزود: این سرمایهگذاران با وارد کردن تاکسی از منطقه آزاد اروند به میزان توان و سرمایه خود و سپردن آنها به رانندهها میتوانند به سیستم حمل و نقل عمومی کمک کنند و خودشان نیز سود لازم را ببرند.
وی خاطرنشان کرد: قبلا شورای شهر اهواز دو مصوبه به فرمانداری در زمینه تعدیل نرخ اتوبوسها و تاکسی فرستاده بود که با آن مخالفت شده است که بهتر است در این زمینه بررسی بیشتری شود.
شهردار اهواز ادامه داد: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس خصوصی در سطح شهر داریم که به دلیل پایین بودن نرخ کرایه اتوبوسها دیگر توان ادامه کار را ندارند.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم تاکسی خارجی از منطقه آزاد وارد کنیم این ماشینها قیمت بالایی دارند بنابراین باید کسی که این تاکسی را میخرد کرایهای متفاوت دریافت کند.
موسوی با بیان اینکه هرچه حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم به نفع شهر است تصریح کرد: با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک شدهایم باید اتوبوسهایی که اضافه میشود مجهز به سیستم برودتی باشند.
وی با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ما در اهواز با نرمهای معمولی فاصله دارد گفت: ورود این ۹ دستگاه اتوبوس به سیستم ناوگان حمل ونقل عمومی اهواز با اعتبار ۴ میلیارد تومان اولین گام برای تجهیز این ناوگان است و ۴۰ اتوبوس دیگر نیز در راه داریم.
شهردار اهواز اضافه کرد: اگر بخواهیم ۲۰۰ اتوبوس دیگر اضافه کنیم باید ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم که برای این کار نیاز به ورود بخش خصوصی است.