چالش های حکمرانی دولت در خوزستان

هورنیوز – حکمرانی خوب مفهومی است که از پیوند بین سیاست و اداره کردن جامعه بوجود آمده است. در حکمرانی هدف افزایش کارآمدی یک نظام سیاسی برای اداره ی جامعه است. در علم سیاست موضوع اصلی قدرت حکومت است ولی در حکمرانی موضوع اصلی بهتر اداره کردن جامعه است با پشتوانه قدرت دولت. در حکمرانی خوب توانایی دولت برای انجام سیاست ها مد نظر می باشد البته سیاست هایی که وضع جامعه را از هر نظر بهتر می گرداند اما آنچه در سالهای اخیر این تعریف را در استان خوزستان بیش از هر چیز دیگری تضعیف کرده ابرچالشهای بیکاری، فـقـر، تـبـعـیض، فــسـاد، تـخریب محیط زیـست، استفاده نـاصحیـح از مـنابع (اعم از انسانی و طبیعی)، مهاجرت نخبگان، فرار سرمایه گذاران، ترویج خشونت و ناامنی بوده است.

عمده ی این چالشها ناشی از ناکارآمدی و ناتوانی مدیران اجرایی و سایر متولیان بین بخشی در انجام وظایفشان است که این علت نیز خود معلول اعطای حق انتصاب به تعداد معدود و انگشت شماری از متنفذین خارج از حلقه تصمیم گیری مرسوم و متداول در کشور است و یا بعضا” دخالت نمایندگانی است که میخواهند از این مسیر پیروز انتخابات شوند. این رویکرد باعث می شود که دولت نقش حکمرانی خود را در پاسخ به تهدیدها ودغدغه های جامعه، نرخ اشتغال مطلوب، تامین امنیت اجتماعی، کاهش فقر، بهبود محیط زیست، توسعه متوازن عمرانی، فرهنگی و اجتماعی ، مداخله هدفمند در آموزش، بهداشت و خدمات عمومی و نهایتا” بهبود شاخص های رفاه و کیفیت زندگی ایفا نکند و این عدم موفقیت در جبران ناکامی ها با مهاجرت طیف گسترده ای از نخبگان و فرار سرمایه گذاران و نهایتا فقر سرمایه اجتماعی و اقتصادی در استان به اوج خود برسد.

دولت باید در مقام انجام وظیفه خود را در برابر ملتی که آن را انتخاب کرده مسوول بداند و آگاه باشد که خدمت گذار ملت است و مسیری را انتخاب نماید تا از طریق عملکردی موفق، شرایط بقای خود را باکسب مشروعیت از شهروندان فراهم آورد. آنچه حایز اهمیت است ارتباط این مولفه با حاکمیت قانون و شفافیت است. مسوولین باید خود را براساس قانون در جایگاه ارزیابی توسط ملت قرار دهند یعنی ابتدا مسوولین بایستی مسیر قانونمداری را انتخاب نموده و سپس مردم را از نحوه عملکرد خود به صورت شفاف آگاه نمایند. این اصل یکی از محورهای اساسی تاثیرگذار بر استانداردهای افزایش و پایدار زندگی جامعه ، کارایی و اثربخشی دولت است که باید توجه جدی تری به آن داشته باشد.

نیما حاجی پور / کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

https://hoorkhabar.ir/676056کپی شد!
284
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.