مناقصه پَر!

به گزارش هورنیوز، شکی نیست که بخش عمده ای از بار چرخه اشتغال بر عهده ی فعالیت های ساخت و ساز و عمرانی بوده بطوری که هر گاه این بخش پویا و شاداب باشد فضای اشتغال نیز فرصت های متنوعی را برای کارجویان فراهم می کند و بالعکس.

متاسفانه به دلایل مختلف که ذکر تک تک آنها در این مجال نمی گنجد، این نوع فعالیت ها دچار رکود شده و تعداد و کیفیت آنها نیز با کاهشی محسوس مواجه شده است تا به دنبال آن در آتش بیکاری دمیده شده و افراد بسیاری خانه نشین شوند. از دیگر جنبه های قابل تامل در این خصوص، وجود رابطه و رانت در واگذاری پروژه های مختلف عمرانی است که نمی توان آن را انکار کرد.

البته مدتی است سامانه ای به نام “سامانه ستاد” با داعیه کوتاه کردن دست ویژه خواران راه اندازی شد که بوسیله آن همه مناقصه و مزایده ها ثبت می شود اما با این وجود سامانه همچنان پروژه هایی در سکوت ، با ترک تشریفات و بدون برگزاری مناقصه به افرادی خاص واگذار می شود تا به همین راحتی که گفتیم و خواندید حق دیگر شرکت ها ضایع شود. در برخی از ادارات نیز به بهانه اینکه منابع مالی پروژه ها از سوی خیرین تامین شده گزینشی عمل کرده و پروژه ها را خارج از مناقصه واگذار می کنند در حالی که قانون تعریف شفافی در این خصوص دارد.

پاره ای از ارگان ها نیز با کوچک کردن پروژه ها آنها را از شمول ورود به مناقصه خارج کرده و باقی ماجرا همان است که نیازی به گفتن ندارد. این موضوع ها در کنار چراغ سبز برخی ادارات و سازمان های دولتی به شرکت های غیر بومی به یکی از چالش های مهم بخش خصوصی در استان خوزستان تبدیل شده است و از آنجایی که حجم مناقصه و مزایده ها در این استان بالا می باشد، مسئله فوق اهمیت دوچندانی پیدا می کند. باید گفت این “راه در رو ها” زمینه را برای شکل گیری رانت و کوتاه کردن دست شرکت های خوزستانی از پروژه ها فراهم می کند در حالی که با توجه به شرایط “خیلی خاص” خوزستان و آمار بالای بیکاری بیشتر شهرهای آن، باید بیش از پیش زمینه های ایجاد اشتغال تقویت شود اما متاسفانه آنچه که دیده می شود خلاف این موضوع را نشان می دهد.

بهتر است برای حل چنین چالش هایی که یکی از دغدغه  های اصلی بخش خصوصی استان به شمار می رود، سازمان مدیریت و برنامه ریزی بصورت جدی ترین ورود کرده تا از پایمال شدن حق شرکت های خوزستانی جلوگیری شود و البته عدالت نیز در برگزاری مناقصات بطور کامل رعایت گردد.

کیماس نوروزی پور/سردبیر

https://hoorkhabar.ir/673205کپی شد!
200
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.