تأمین اجتماعی از کارگاه‌های خوزستان ۲۱۰۰ میلیارد تومان طلب دارد

هورنیوز – محمود یارعلی‌زاده در نشستی خبری امروز اظهار کرد: بنا بر اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از تأمین اجتماعی حق همگانی شناخته شده است که دولت باید آن را یا توسط خود یا به وسیله مشارکت‌های مردمی ادا کند و بر اساس همین اصل، سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی علی‌رغم نداشتن هیچگونه ردیف اعتباری و بودجه‌ای در دولت و همچنین نداشتن سهمی از درآمدهای ارزی، مالیاتی و نفتی کشور، گستره‌ای ۴۲ میلیون نفری را در سراسر کشور تحت پوشش دارد که تقریبا ۵۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان عنوان کرد: در استان خوزستان دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که تقریبا معادل ۵۹ درصد جمعیت خوزستان است. سازمان تأمین اجتماعی با وجود دولتی نبودن، وظایف حاکمیتی دولت را که از طریق اسناد بالادستی دریافت کرده، انجام می‌دهد.

یارعلی‌زاده ادامه داد: نهادی حمایتی و غیردولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی باید در اینگونه اسناد از جمله اقتصاد مقاومتی نیز مشارکت داشته باشد. سازمان تأمین اجتماعی سعی می‌کند برای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقشی ایفا کند.

وی افزود: بخشودگی جرائم یک مورد از همین نقش‌ها است که از سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه‌ای برای بخشودگی جرائم توسط سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد. در راستای اجرای این مصوبه در استان خوزستان، با بسیج تمام واحدهای تأمین اجتماعی استان و ایجاد همگرایی در استانداری و فرمانداری‌ها، حدود ۱۳ هزار تقاضای بخشودگی جرایم از کارگاه‌های سطح استان دریافت کردیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان ادامه داد: این رقم معادل ۱۰ درصد دریافت کل تقاضاهای دریافتی بخشودگی جرایم در این مدت در سراسر کشور است. مجموع مقادیر این تقاضاهای دریافتی در خوزستان در مدت یاد شده، ۵۱۳ میلیارد تومان و معادل یک‌سوم کل جرایمی است که در کل کشور سازمان تأمین اجتماعی برای کارفرمایان تعیین کرده بود.

یارعلی‌زاده قدمت مطالبات تأمین اجتماعی از کارگاه‌های خوزستان را علت بالا بودن رقم جرایم بدهی‌های این کارگاه‌ها دانست و گفت: کارگاه‌هایی در خوزستان وجود دارد که قدمت مطالبات تأمین اجتماعی از آنها حتی به ۴۰ سال می‌رسد. بنابراین از لحاظ زمانی، کف مطالبات تأمین اجتماعی از خوزستان از کارگاه‌های استان از ۴۰ سال پیش شروع می‌شود.

وی بیان کرد: با وجود ابزارهای قانونی لازم نظیر ماده ۴۹ ماده تأمین اجتماعی که مطالبات این سازمان را پس از حقوق کارگران جزو دیون ممتاز تلقی کرده و همچنین ماده ۵۰ این قانون که اختیار لازم برای انسداد حساب توقیف و مزایده اموال را به سازمان داده است، اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در حال حاضر بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از کارگاه‌های تحت پوشش طلب دارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان به اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان بدهی دارد که تاکنون برای تادیه این بدهی و استفاده از تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی اقدام مؤثری انجام نداده است.

یارعلی‌زاده با اشاره به اسناد و برنامه‌های دولتی تأثیرگذار بر فعالیت سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۷، تبصره‌هایی در راستای برنامه ششم توسعه وجود دارد که از نظر مالی و قانونی بر سازمان تأمین اجتماعی تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره این آثار داشته و توجیهاتی در زمینه تأثیری که این تبصره‌ها می‌تواند بر گسترده ۴۲ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور دارا باشد، ارائه کرده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان افزود: در خوزستان نیز هم‌راستا با کشور با نمایندگان محترم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، جلساتی داشتیم تا تأثیر تبصره‌های یاد شده در لایحه بودجه ۹۷ در گستره دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تحت پوشش تأمین اجتماعی خوزستان را توضیح دهیم و نمایندگان را توجیه کنیم.

یارعلی‌زاده ادامه داد: تاکنون حمایت خوبی در خوزستان توسط نمایندگان از ما صورت گرفته و این تبصره‌های یاد شده در مجلس در دست بررسی است. یکی از این تبصره‌ها در مورد مطالبات تأمین اجتماعی از دولت است که خوشبختانه به این نتیجه رسیدند که ضریب تاب‌آوری سازمان تأمین اجتماعی هم برای خود سازمان و هم برای شرکای اجتماعی این سازمان می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.

وی افزود: تمرکز سهم درمان حق بیمه که در لایحه بودجه ۹۷ پیشنهاد شده بود در خزانه‌داری کل جمع‌آوری شود، از قبیل این تبصره‌ها است که این تبصره نیز تقریبا در مجلس در دست بررسی قرار دارد. با توجه به اینکه اعتقاد داریم این پیشنهاد از چند جنبه قابل اجرا نیست، انتظار داریم که نظرمان در این زمینه مورد حمایت مجلس قرار بگیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان ادامه داد: در واقع “نه سی‌ام” حق بیمه سهم درمان سازمان تأمین اجتماعی از جیب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است و با توجه به اینکه منابع این سازمان از اعتبارات دولتی تأمین نمی‌شود، این پیشنهاد را قابل اجرا نمی‌دانیم.

یارعلی‌زاده به سه استراتژی کنونی سازمان تأمین اجتماعی اشاره و بیان کرد: این سه استراتژی در کشور در حال اجرا هستند و سازمان تأمین اجتماعی از تأمین اجتماعی خوزستان انتظار دارد که استراتژی آخر را پیاده‌سازی کند؛ با این وجود ما بر اساس نیاز خوزستان در تلاش هستیم که هر سه استراتژی را با هم پیگیری کنیم.

وی توسعه فیزیکی مراکز خدمات‌رسان سازمان تأمین اجتماعی را استراتژی نخست این سازمان دانست و افزود: با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در حال برون‌سپاری خدمات خود و ارائه خدمات غیرحضوری است، انتظار دارد که این استراتژی کمرنگ باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان ادامه داد: با این وجود در استان خوزستان، همچنان این استراتژی را دنبال می‌کنیم و حتی فکر می‌کنیم که به افتتاح شعب جدید بیمه در استان نیاز باشد. در اهواز شعبه هفت بیمه به عنوان یک شعبه تیپ یک افتتاح شد که بر خلوت شدن شعب سه و چهار بیمه اهواز تأثیر خوبی داشت.

یارعلی‌زاده از پیگیری برای راه‌اندازی شعبه شماره هشت اهواز خبر داد و گفت: تقریبا روزانه پیگیر اخذ مجوز راه‌اندازی این شعبه هستیم که در این صورت در شهر اهواز در هر طرف رودخانه کارون، چهار شعبه خواهیم داشت و با هشت کارگزاری که در کنار این شعب مستقر می‌شوند و همچنین با ترویج همزمان خدمات غیرحضوری تقریبا در اهواز شاهد هیچگونه ازدحامی از مراجعات در شعب بیمه نخواهیم بود. در این صورت تقریبا ۴۳ درصد کار خوزستان بدون ازدحام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برون‌سپاری از دیگر راهکارها یا استراتژی دوم سازمان است که در این راستا امور تصدی‌گری خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. قبل از این در اداره کل تأمین اجتماعی تقریبا هفت کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی در استان وجود داشت که کمبود کارگزاری در آن زمان در مقایسه با استان‌های مشابه از نداشته‌های ما محسوب می‌شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان افزود: با پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، در دو مرحله مجوز راه‌اندازی کارگزاری را اخذ کردیم. در مرحله اول مجوز راه‌اندازی ۱۰ کارگزاری و در مرحله دوم مجوز راه‌اندازی پنج کارگزاری اخذ شد که از این ۱۵ کارگزاری، در حال حاضر هفت کارگزاری راه‌اندازی شده‌اند و تعداد کارگزاری‌های فعال ما در خوزستان به ۱۴ کارگزاری رسیده است.

یارعلی‌زاده بیان کرد: همچنین هفت کارگزاری تأمین اجتماعی در سطح خوزستان، اکنون در حال افتتاح است و با توجه به پیشرفت روند راه‌اندازی این کارگزاری‌ها انتظار می‌رود که در اردیبهشت یا خرداد سال آینده بتوانیم این هفت کارگزاری را راه‌اندازی کنیم و در نهایت تعداد کارگزاری‌های رسمی در سطح خوزستان به ۲۱ کارگزاری خواهد رسید.

وی خدمات غیرحضوری را استراتژی سوم سازمان تامین اجتماعی عنوان و اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی از ما انتظار دارد که تنها این استراتژی را پیگیری کنیم. با توجه به زیرساخت‌ها و ضریب نفود آی تی در خوزستان این انتظار وجود دارد که تامین اجتماعی خوزستان بخش عمده‌ای از خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان ادامه داد: در زمینه این استراتژی در برخی موارد، وضعیتی مشابه کشور داریم و در مواردی نیز از میانگین کشوری نیز جلوتر هستیم. تقریبا ۹۰ درصد شعب بیمه در سطح خوزستان مجهز به فیبر نوری هستند و حتی در حال تجهیز شعب اقماری به فیبر نوری نیز هستیم. تقریبا تنها سه شعبه بیمه فاقد فیبر نوری هستند که راه‌اندازی فیبر نوری برای این شعب نیز در دست اجرا است.

یارعلی‌زاده راه‌اندازی ساختار نوین ارائه خدمات را از دیگر برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی دانست و عنوان کرد: در راستای این برنامه در سطح خوزستان، این ساختار را به صورت پایلوت در شعبه شماره دو بیمه آبادان انجام دادیم. این ساختار نوین دارای سه فاز یا مرحله است.

وی ادامه داد: در فاز نخست، کارمند یک واحد باید علاوه بر کار خود بتواند بر وظایف سایر کارمندان یا بخش‌های واحد خود نیز مسلط شود. در فاز دوم، یک کارمند باید علاوه بر کار خود بر خدمات و وظایف واحدهای مشابه تسلط داشته باشد و در مرحله سوم، یک کارمند تأمین اجتماعی باید بتواند در هر واحد و بخشی به ارائه خدمت بپردازد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان در خصوص اقدامات اجرایی تأمین اجتماعی استان در زمینه مطالبه خود از صنعت کشت و نیشکر هفت‌تپه گفت: ماده ۵۰ قانون اساسی را برای این شرکت اعمال کردیم، و یک زمین پنج هکتاری و یک زمین ۱۰ هکتاری از املاک این شرکت را مصادره و به مزایده گذاشتیم اما به دلیل مبالغ بالای آنها، مشتری برای این اراضی پیدا نشد.

یارعلی‌زاده ادامه داد: همچنین جدیدا پیشنهاد شده است تا برای اینکه این شرکت بتواند از بخشودگی جرائم خود استفاده کند، ملکی را به تأمین اجتماعی بدهد که البته این ملک به نام این شرکت نیست. تاکنون املاک این شرکت را بازداشت کرده‌ایم و به دلیل معیشت کارگرانی که در این شرکت کار می‌کنند، تاکنون با آنها مدارا داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در ماه گذشته ۶۰۰ میلیون تومان در کارگزاری‌های رسمی خوزستان هزینه کردیم. یعنی بابت خدمات رایگانی که این کارگزاری‌ها به مردم ارائه می‌دهند، هزینه دادیم و در واقع این ۶۰۰ میلیون تومان گردش مالی در استان ایجاد شد و با راه‌اندازی هفت کارگزاری دیگری که تا سال آینده افتتاح می‌شوند، تقریبا ماهانه از این محل یک میلیارد تومان گردش مالی برای خوزستان ایجاد می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان با انتقاد از طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: با وجود اینکه این طرح دولتی تأثیرات خوبی در روند درمانی گذاشت، اما از دیدگاه یک کارشناس تأمین اجتماعی این طرح را اشتباه می‌دانیم، چرا که از جیب بیمه‌شده است و هزینه تأمین اجتماعی را در پرداخت دستمزد پزشکان بالا برد.

یارعلی زاده عنوان کرد: طرح اشتباه دیگر، که بر سازمان اجتماعی تأثیرگذار است، بازنشستگی پیش از موعد است که از ۱۶ سال گذشته تاکنون، افراد بازنشسته پیش از موعد تولید می‌کند و موجب می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی ۱۰ سال کمتر حق بیمه دریافت کند و ۱۰ سال زودتر مستمری بپردازد.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/670995کپی شد!
174