شماره گذاری پر خورهای چشم بادامی متوقف شد!/ خبری از توقف خودروهای داخلی نیست!
هورنیوز -چند روزی است پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده شماره گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، امویام X۳۳ (خودروسازی مدیران)، جک S۵، لیفان ۸۲۰ (کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ (ایران خودرو) و BYD S۶ (کارمانیا) را به دلیل بالا بودن مصرف سوخت متوقف کرد.
از قرار معلوم عدم شماره گذاری براساس مثوبه جدید هیات دولت در زمینه هزینهها و عوارض شمارهگذاری خودروهای وارداتی و داخلی بوده که به وزارتخانهها و سازمانهای مربوطه ابلاغ شده است اما آنچه اکنون اتفاق افتاده توقف شماره گذاری خودروهای همتاهای چینی بوده است و هنوز اقدامی در خصوص توقف شماره گذاری خودروهای پر مصرف داخلی نیست.
آنطور که سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده؛ طبق مصوبه مذکور خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شدهاند. از قرار معلوم از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شمارهگذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند.
توقف شمارهگذاری خودروهای پرمصرف در حالی از سوی پلیس راهور ناجا اعلام شده است که خودروسازان هنوز مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را اجرایی نکردهاند و تجربه نشان داده است که لابی های خودروسازان برای فروش محصولات بی کیفیت و پر مصرف شان قدرتمند از مصوبه های چند سال اخیر هیات دولت بوده است.
جولان فرانسوی پر خور در ایران!
طبق آمارهای شرکت بازرسی که در اختیار سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفته، میزان پرخوری خودروهای سواری داخلی در سه معیار «شهری»، «اتوبان» و «ترکیبی» (میانگین شهری و اتوبان)، مشخص شده است. با در نظر گرفتن معیار ترکیبی، و با فاکتور گرفتن از خودرو چینی MVM ا۸۰۰ سیسی که تیراژ اندکی دارد، پراید، کمترین مصرف را به خود اختصاص داده و بیشترین بنزین را نیز پژو ۴۰۵ میسوزاند. دو خودرو نیسان رونیز و ماکسیما مصرف سوخت بالاتری نسبت به پژو ۴۰۵ دارند. با توجه به اینکه تولید رونیز، هماکنون تقریبا متوقف و ماکسیما نیز تیراژ بسیار اندکی دارد و ۴۰۵ با شتاب زیادی به تولید میرسد.
تجربه نشان داده است تا زمانی که سازمان جمله محیط زیست، اراده نکنند، ایرانخودرو نه تنها تولید پژو ۴۰۵ را متوقف نخواهد کرد، بلکه با رویکرد فعلی مسوولان این شرکت، تولید این فرانسوی پرخور، بیشتر هم خواهد شد. رضا رضایی «رئیس انجمن قطعه سازان» اعلام کرده احتمال توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا سال ۱۳۹۷ وجود دارد. پژو ۴۰۵ در ۱۲ ماه سال گذشته رتبه دوم محصولات پرتیراژ پژویی ایرانخودرو را به خود اختصاص داده است؛ بهطوریکه این خودرو با تولید ۱۴۸ هزار و ۶۲۲ دستگاه توانسته افزایش ۲۳/ ۲۳ درصدی را کسب کند. پژو ۴۰۵ علاوهبر سایت مرکزی، در سایت ایرانخودرو خراسان نیز تولید میشود. هرچند تیراژ ۴۰۵ همچنان افزایشی است، اما این خودرو طی سالهای گذشته همواره لقب پرتیراژترین محصول ایرانخودرو را از آن خود میکرد؛ با وجود این در حال حاضر بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که این خودرو بهدلیل قدیمی بودن باید هرچه زودتر از خطوط تولید ایرانخودرو خارج شود؛ این در شرایطی است که بهنظر میرسد ایرانخودروییها قصد ادامه تولید این محصول را دارند؛ چراکه تاکنون جایگزینی برای آن در نظر نگرفتهاند.
جالب است بدانید که این محصول خوشاشتها، در سیکل شهری ۸۸/۱۲ و در اتوبان، ۸۸/۶ لیتر بنزین را میبلعد و مصرف آن در حالت ترکیبی، ۰۹/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
البته بعد از پژو ۴۰۵، پژو پارس هم اشتهای خوبی در مصرف بنزین دارد. پژو پارس که حاصل مهندسی ایرانی روی پژو ۴۰۵ است، در سیکل شهری و اتوبان، به ترتیب ۱۵/۱۲ و ۱۶/۶ لیتر بنزین مصرف میکند و در حالت ترکیبی نیز اشتهای آن به ۳۷/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. پژو پارس نیز تیراژی ۱۱۹ هزار و ۲۳۰ دستگاهی را در ۱۲ ماه سال گذشته تجربه کرده است. پارس با وجود این آمار تولید، افزایش ۲/ ۱ درصدی تیراژ را طی ۱۲ ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ در کارنامه خود دارد. به جز سایت مرکزی سایر سایتهای شهرستانی ایرانخودرو از جمله ایرانخودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید میرسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.
پژو پارس بعد از پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ پرتیراژترین محصول ایرانخودرو به شمار میرود. مدل ELX پژو پارس بنزین کمتری میسوزاند، اما به هر حال قیمت ELX در مقایسه با پارس معمولی، ۵/۶ میلیون تومان گرانتر است.
پژو روآ هر چند در ایران زیاد استقبال نشد؛ اما مصرف سوخت این خودرو نیز قابل توجه است. این خودرو که به نوعی «بهینه شده» پیکان به شمار میرود نیز از مصرف سوخت بالایی برخوردار است و در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، ۲۳/۸ لیتر بنزین مصرف میکند. روآ همچنین در سیکل شهری مصرفی برابر با ۶۷/۱۱ لیتر دارد و در اتوبان نیز از اشتهایی ۲۳/۶ لیتری برخوردار است.
حال سمند ایرانی خوب نیست!
اما اگر از این فرانسویی های خوش اشتها بگذریم، مصرف سوخت خودرو سمند هم بالاست. میزان مصرف این خودرو به اندازه پژو ۴۰۵ است. البته مصرف سوخت سمند در مدلهای مختلف آن یکسان نیست، به نحوی که «سورن» بیشتر میسوزاند و سمندTU5 کمتراست. سورن در شهر و اتوبان، به ترتیب ۵۳/۱۲ و ۶۳/۶ لیتر بنزین میسوزاند و اشتهای آن در معیار ترکیبی نیز به ۷۵/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. سمند معمولی نیز با مصرف سوختی ۳۶/۱۲ و ۵۱/۶ لیتری در شهر و اتوبان، ۶۶/۸ لیتر در سیکل ترکیبی، مصرف دارد.
این در شرایطی است که سمند مجهز به موتور ۵ TU، در شهر و اتوبان، به ترتیب ۰۷/۹ و ۵۷/۵ لیتر بنزین را میبلعد و در سیکل ترکیبی نیز مصرف سوختی برابر با ۸۶/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
ماکسیما، شرقی پر مصرف!
ماکسیما در ابتدا با نام Sephiro (سفیرو) در ژاپن تولید میشد. طی مذاکراتی که با شرکت نیسان توسط پارس خودرو انجام شد؛ تولید ماکسیما سرانجام در اسفند ماه ۱۳۷۹ منعقد و یک سال بعد در اسفند ماه ۱۳۸۰ تولید این خودرو آغاز شد. اگرچه ماکسیما معمولا عنوان «با کیفیتترین» خودرو تولید داخل را ازآن خود میکند، اما باید به نوعی ممنون پارسخودروییها بود که تیراژ بسیار اندکی را برای این چشم بادامی ژاپنی در نظر گرفتهاند؛ چراکه ماکسیما در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۳۳/۱۰ لیتر بنزین میبلعد و در اتوبان نیز مصرف سوختی ۹۵/۷ لیتری دارد.
ماکسیما اشتهایی سیریناپذیر در سیکل شهری دارد و ۴۱/۱۴ لیتر بنزین را میبلعد. همچنین نیسان رونیز هم که هم وطن شاسیبلند ماکسیما است و پارسخودرو آن را به مونتاژ میرساند، جزو خودروهای پرمصرف تولید داخل به شمار میرود و در شهر و اتوبان، به ترتیب ۹۷/۱۳ و ۳۹/۹ لیتر بنزین را میبلعد و مصرف ترکیبی آن نیز به ۰۸/۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
زانتیا، عروس پرخور ایرانی شده!
زانتیا به عنوان عروس پرخور تولیدات داخلی به شمار می رود. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، ۹۹/۸ لیتر بنزین را میبلعد و در شهر نیز اشتهایی ۱۳ لیتری دارد. اگر با زانتیا در اتوبان برانید، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۶/۶ لیتر بنزین از باک این خودرو کم خواهد شد.زانتیا قرار است طی تابستان امسال، با سایپاییها وداع و کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص را ترک کند.
اشتهای سیری ناپذیری جنتو مالزیایی ها!
به رغم آنکه این روزها زاگرس خودرو تولیدی ندارد اما خودرو جنتوی مونتاژی این شرکت هم جزو «پرمصرفها» به شمار میآید. جنتو که تحت لیسانس شرکت پروتون مالزی در زاگرسخودرو مونتاژ می شود، در مدل اتومات خود و در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، ۵۲/۸ لیتر بنزین میبلعد و مصرف سوخت آن در سیکل شهری نیز به ۵۷/۱۱ لیتر میرسد و در اتوبان نیز ز مصرف سوختی ۷۴/۶ لیتری دارد.
مزدا۳، پر مصرف ژاپنی!
هر چند برخی مزدا۳ و مگان را رقیب یکدیگر در بازار خودرو میدانند، اما مزدا۳ که در خودروساز خصوصی «گروه بهمن» به مونتاژ میرسد، در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، ۶۵/۷ لیتر بنزین میخورد و مصرف سوخت آن در شهر و اتوبان، به ترتیب ۸۵/۹ و ۳۷/۶ لیتر است. این در شرایطی است که مگان دو هزار سیسی (هم حجم مزدا۳)، در شهر، ۴۹/۱۰ لیتر بنزین را میبلعد و در اتوبان نیز مصرف سوختی برابر با ۸۴/۵ لیتر دارد و بنابراین اشتهای آن در سیکل ترکیبی، ۵۴/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. مگان ۱۶۰۰ سیسی نیز در هر ۱۰۰ کیلیومتر ترکیبی، ۷۸/۶ و در شهر و اتوبان نیز به ترتیب، ۲۲/۹ و ۳۶/۵ لیتر بنزین مصرف میکند.
۱۰۰ میلیون لیتر میزان مصرف ۶ ماهه بنزین ایرانی ها
متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال ۹۶ تا پایان روز یازدهم مهرماه به ۸۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر رسید. مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در سال ۹۶ با شدت کمسابقهای در تاریخ کشور افزایش یافته و این امر موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلانشهرها شده است. رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱٫۶ درصد بود ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد و در سال ۹۵ هم به ۵٫۱ درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال ۹۶ تا تاریخ یازدهم مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸٫۱ درصد رسید. وزیر نفت درباره این میزان مصرف بنزین در کشور معتقد است؛ این افزایش مصرف بهصورت افسارگسیخته شده اما طبیعی است؛ چرا که در طول سال گذشته یکمیلیون و ۳۵۰ هزار خودروی جدید اضافه شده است و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت تولید شده که از طرف دیگر خروجی هم نداشتیم، یعنی خودرویی اسقاط نشده و از رده خارج نشده است که این خود موجب افزایش مصرف بنزین بهمیزان ۸ درصد شده است. نمیتوانیم بگوییم خودروسازان ما خودرو تولید نکنند، اما باید خودرویی تولید کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشد، از طرف دیگر باید بهگونهای عمل شود که ناوگان حملونقل عمومی فعالتر شده و مردم تشویق به استفاده از ناوگان عمومی شوند. اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمیتوانیم انجام دهیم؛ البته سیاستهای قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش ندادهایم و این علامت بدی است.