چینی ها اول مهر به مدرسه می روند/تکاپوی تولیدکنندگان داخل برای آشتی با دانش آموزان
به گزارش هورنیوزاین روزها تکاپویی عجیبی در خیابانها و مراکز تجاری برپا شده است، به بهانه آغاز سال تحصیلی هر ساله نیمه های شهریور ماه بازار جانی دوباره می گیرد اما این حجم انبوه از عرضه و تقاضا بی حاشیه هم نیست.
در واقع بیشترین تاثیر گذاری فرهنگی بر بازار ایران در ایام مهرماه رخ می دهد و به جای اینکه تولید کنندگان داخلی از این فرصت استفاده کنند این چینی ها هستند که محصولاتشان و البته فرهنگ خارجی را به فروش می رسانند.
زمان بسیاری بود که بازار فروش نوشت افزار توسط طرحهای پر زرق و برق و رنگ و لعابدار انگری بردز، باب اسفنجی، باربی، بتمن و سوپرمن و مرد عنکبوتی، سیندرلا و راپونزل و آنا مصادره شده بود و مسئولان مربوطه کمی دیر به فکر افتادند که این طرحها با فرهنگ ما مغایرت دارد و کودکانمان خیلی زود تحت تاثیر این شخصیتها قرار گرفته و آموزشهایی که نباید را فرا خواهند گرفت.
اما چند سالی است که کار بر روی لوازم التحریر ایرانی آغاز شده و امسال اقدام نمایشگاههای نوشت افزار و کتابفروشیها نشان میدهد که نسبت به سالهای گذشته موفقتر عمل کردهاند و مردم نیز برای حمایت از کالای ایرانی توجه بیشتری به این اجناس نشان میدهند.
صنعت نوشت افزار داخلی ما از حدود ۴ سال پیش تاکنون به صورت جدی مورد توجه مسئولان و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت که البته با تجربههای تلخی کار خود را آغاز کرد و به جای اینکه یک گام به سمت جلو بردارد، عقبگردی بسیار شدیدتر داشت و شروع دوباره را با ترس و تردیدهایی همراه کرد.
یزدیان یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر داخلی در این مورد مدعی است: ما باید به صنعت نوشت افزار داخلی به چشم یک کودک ۴ساله نگاه کنیم که سرآغاز تولد آن با دارا و سارا رقم خورد.
وی افزود: طراحیهای دارا و سارا نگرشی صرفا اقتصادی داشت و تمام طرحهای آن با الگوبرداری از طراحیهای چینی صورت گرفته بود برای همین تنوع محصولات بسیار کمتر بود و قدرت انتخاب مصرف کننده را کاهش میداد و معترضان بسیاری را به دنبال داشت.
این تولید کننده با بیان اینکه تجاربی که تولیدکنندگان طی این مدت در زمینههای مختلف کسب کردند به بهبود عملکرد آنها کمک شایانی کرده، تصریح کرد: ما به نوشت افزار بهعنوان کالای فرهنگی توجه میکنیم هرچند هنوز در زمینه تولید انواع نوشت افزار با محدودیت روبهرو هستیم اما نگاه ما محدود به این موارد نیست و با دید عاقلانه و بازی پدیده را بررسی میکنیم تا بتوانیم شخصیتهای ایرانی را برای عرضه به مخاطب جذاب کرد.
وی خاطر نشان کرد: ما نباید در مسیر ایده و طراحی و تولید نوشت افزار ایرانی توقف کنیم، همانطور که باربی، مرد عنکبوتی، سیندرلا و … نایستادند و به سرعت در ساخت انیمیشن و طراحیهای دیگر جلو میروند ما هم باید به مسیر خود با قدرت ادامه دهیم.
یزدیان پیرامون حمایت دستگاههای مسئول از تولید کنندگان داخلی اظهار داشت: اگر مسئولان وارد میدان شوند سامانه نظارت روی قیمتها، طراحیها و … شکل خواهد گرفت اما در حال حاضر با وجود اینکه خانوادهها در این زمینه ورود پیدا کردند اما هنوز مسئولان آنقدر که باید به وظیفه خود عمل نمیکنند.
وی با اشاره به برخورد اتحادیه صنف نوشت افزار برای برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی تصریح کرد: پیگیریهای لازم برای بحث نوشت افزار انجام شد اما باید توجه کرد محصولاتی که ما ارائه میکنیم فرهنگی است و قصد داریم صنف محصولات فرهنگی را راهاندازی کنیم چرا که کتاب، نوشت افزار، پوشاک و کیف را کنار هم ارائه میکنیم و زیرپوشش هیچ یک از اصناف قرار نمیگیریم و تجمیع اینها کنار هم است که مخاطب را جذب میکند. خلاءهای قانونی در این مسیر بسیار بوده که باید طی سالیان متمادی با پیگیریها برطرف شود.
البته نباید از حق گذشت و پیشرفتی که تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار در طول این چند سال داشتهاند را نادیده گرفت، طرحهایی که امروزه بر روی جلد دفاتر دیده میشود برگرفته از نقوش اسلامی، آیات و روایات قرآنی و دینی و چهرههای شاخص کشوری و جهانی و است که هرکدام یکی از قهرمانان این مرز و بوم تلقی میشوند.
همچنین بهبود کیفیت کالاها و اقتباس از شخصیتهای کارتونی که در رسانه ملی شاهد تصاویر آنها هستیم نیز بر روند رو به رشد این فرایند تاثیر بسزایی داشته است.
اما با وجود کارتونهای مختلفی که ساخته شده گویا هنوز سلیقه مردم دست طراحان نیامده که فروش یک برند خاص با تصویر برگرفته از کارتون شکرستان با اختلاف بسیار زیادی از دیگر طرحها پیشی گرفته است.
و شاید برای حل این بحران و رفع نواقص باید پرسید بین اینهمه آزمون و خطا چرا شکرستان از بین همه تصاویر موفقتر عمل کرد؟!
یکی از فروشندگان لوازم تحریر می گوید: این روزها که بازار خرید لوازم التحریر بسیار داغ است به خوبی میتوان سلیقه و انتخابهای مردم را رصد کرد و از بینشان بازخوردهای مختلفی برای تولید بهتر گرفت.
وی افزود: هر خانوادهای که برای خرید به مغازه وارد میشود ابتدا به سراغ دفاتری رفته که جلدهای زیباتری نسبت به بقیه داشته باشد و معیار سنجش زیبایی هم میزان خوش رنگ بودن و استفاده از شخصیتهای معروف خارجی است.
این فروشنده بیان کرد: زمانی که ما اجناس ایرانی را به خریدار معرفی میکنیم اول با سرسختی و اعتراضات او مواجه میشویم اما وقتی دفاتر ایرانی با جلدهای بسیار زیبا و با کیفیت که البته با قیمتی نصف آنچه جنس خارجی است را مقابل خریدار میگذاریم تعجب او را کاملا میفهمیم.
وی خاطر نشان کرد: هرچند جنس ایرانی با نمونه خارجی برابری نمیکند اما از نظر کیفی رشد چشمگیری داشته و در خرید مردم هم به وفور شاهدیم که شهروندان برای حمایت از تولید داخلی از بسیاری نواقص و کمبودها چشمپوشی میکنند.