شهرداری بستر ساز توسعه ورزش همگانی (نیما حاجی پور)

ورزش به عنوان مهمترین مولفه تاثیرگذار بر سلامت آحاد مردم و یکی از شاخص های سنجش سلامت اجتماعی ، نیاز به توجه ویژه مدیران شهری  دارد.جایگاه ورزش در شهرداری نیز فراتر از یک واحد یا بخش است و باید به عنوان سازمانی با اعتبارات مکفی و اختیارات لازم متولی ورزش در شهر و تامین کننده امکانات و تجهیزات ورزشی برای استفاده شهروندان باشد. نباید به ورزش از نگاه هزینه نگریست و باید اعتقاد و رویکردمان به ورزش فایده ای مضاعف باشد که علاوه بر حذف هزینه های درمان ناشی از بیمار ی ها ی جسمی ، روحی و هزینه های  اجتماعی  ناشی از بیکاری جوانان، سلامت  شهروندان  و امنیت اجتماعی برای شهر را تامین میکند.

 شهروندان یک شهر برای برخورداری از سلامت جسمی و روانی نیاز به فضاهای ورزشی متناسب با شرایط اقلیمی موجود دارند و مهم است که امکانات ورزشی از پراکندگی لازم برخوردار بوده و نیاز همه شهروندان را پوشش دهد.

توجه به ورزش محلات  و افزایش شعاع امکانات و خدمات ورزشی شهرداری به همه ابعاد ورزش همگانی به ویژه جوانان فوتبال دوست که با شور و اشتیاق فراوان در زمین های خاکی محلات ، اوقات فراغت خود را میگذرانند و از کمترین امکانات نیز برخوردار نیستند، حائز اهمیت است.همین زمینهای خاکی که سهم بسیار زیادی در تامین امنیت اجتماعی شهر داشته و در کاهش تخلفات و بزهکاری های اجتماعی نقشی انکار ناپذیر دارند ، فاقد رختکن ، سرویس های بهداشتی  و آبخوری های مناسب است و این حداکثر آن چیزی است که جوانان پرشور و علاقه مند در زمینهای خاکی از مدیران شهری مطالبه میکنند و تا به حال از آن محرومند.

همانطور که میدانیم حداقل نیمی از جمعیت شهر ما را بانوان تشکیل میدهند اما تاکنون امکاناتی برای فعالیت های ورزشی مختص بانوان در شهر تدارک دیده نشده است  و  همین خلا امکاناتی ، بخش موثر وعمده ای از جامعه ما را از ورزش در شهر محروم کرده است. ایجاد پارک های ورزش بانوان و استقرار همه امکانات ورزشی در آنها از ضروری ترین اقداماتی است که شهرداری باید با اولویت  به آن بپردازد و زمینه ورزش همگانی را در محیطی امن و آرام برای بانوان فراهم سازد.

شهرداری به عنوان سازمانی که همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد ، میتواند در جهت بهبودشاخص های سلامت اجتماعی و توسعه ورزش همگانی نقش بسیار مهمی ایفا کند.بدون شک ، دسترسی سریع و آسان شهروندان به مجموعه های ورزشی و فراهم کردن زمینه های ورزش همگانی  ،از بروز بیماری های ناشی از زندگی در شهرهای بزرگ جلوگیری خواهد کرد و موجب کاهش هزینه های سلامت خواهد شد.

افزایش سطح  فرهنگ عمومی و ترغیب شهروندان به ورزش در کنار فراهم کردن بسترهای لازم نیز از همیت بسزایی برخوردار است. رسالت و وظیفه مدیران شهری درتحقق این امر کمتر از سایر وظایف آنها نیست. هم افزایی مجموعه ورزش و شهرداری در شکل گیری شهری سالم حائز اهمیت فراوان است. شهر سالم نیز شهری است که  شهروندان آن  در سطح بالایی از سلامت جسمی و روانی قرار گرفته باشند و بدون شک با داشتن شهری سالم ، زمینه  بوجود آمدن شهری توسعه یافته نیز فراهم خواهد شد.

مدیران شهری و مدیران ورزشی یک هدف  را از دو منظر دنبال میکنند و لذا تعامل و همکاری آنها در سطحی بالاتر از سطح فعلی به تبدیل شدن وضعیت موجود به  وضعیت مطلوب کمک شایانی خواهد کرد. ورزش ، زمینه ساز جامعه و شهری سالم است و  شهرداری بستر ساز توسعه ورزش همگانی و فراهم کننده تمهیدات لازم برای تحقق شهری آرمانی خواهد بود.

نیما حاجی پور

رییس هیات انجمن های ورزشی استان خوزستان

https://hoorkhabar.ir/6656کپی شد!
195
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.