روحانی: شاهد کار حرفه ای مجلس در این دوره بودیم

هورنیوز – حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه پس از پایان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دفاع از کابینه پیشنهادی دوازدهم افزود: همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می دهد و اینبار بیشتر بود.

وی ادامه داد: همه می دانیم شرایط ما شرایط آسانی نیست و هم شما نمایندگان کاملا مطلع هستید و هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست.

رئیس جمهوری اظهار کرد: در شرایط امروز دنیا برای اروپا امریکا و آسیا و دیگر قاره ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست، تا چه رصد به ما در منطقه پر آشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است .

روحانی ضمن قدردانی از نمایندگان اظهار کرد : بسیار سپاسگزارم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه محترم و بویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که در طول این پنج روز کاری که برخی از روزها هم صبح هم بعد از ظهر مجلس مشغول کار بودند و مردم ما هم خوشبختانه به مذاکرات مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای داشتند و ما شاهد یک کار حرفه ای مجلس در این دوره بودیم

وی ادامه داد : همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می دهد و این بار بیشتر. همه نمایندگان محترم که به عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند صحبت کردند و جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست.

رئیس جمهوری با بیان این که دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم ،اظهار کرد: همه می دانیم شرایط ما شرایط آسانی نیست . هم شما نمایندگان محترم کاملا مطلع هستید هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست.

وی با اشاره به بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت گفت:البته رقم بالاتری در مجلس تصویب شده اما طبق محاسباتی که داریم درامد حاصله امسال ما حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است بر مبنای محاسبات اخیر هم به سازمان برنامه بودجه گفتم شرایط جدید به همه وزرا ابلاغ شود.

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش گفت : از این رقم حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق های بازنشستگی دادیم . صندوق بازنشستگی مربوط به دولت نیست خود صندوق باید متکفل باشد.

** برخی صندوق ها قادر به اجرای تعهدات خود نیستند
روحانی یادآور شد: وقتی می گفتم ما خزانه خالی تحویل گرفتیم دیدیم صندوق های ما هم خالی بود. امروز حتی صندوق هایی که فکر می کنیم وضعشان خوب است، قادر نیستند به تعهداتشان عمل کنند .

** دولت شرایط سختی پیش رو دارد
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد : وقتی در بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت ناچار است ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق ها بدهد و بالای ۴۰ هزار برای یارانه نقدی پرداخت کند و ۶۰ هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه بدهیم که حدود ۱۵ هزار میلیارد دلار می شود.

وی با بیان اینکه جمع این ارقام۱۴۰ هزار میلیارد تومان و حدود نصف بودجه است ، اظهار کرد: اگر بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران ،بانکها، بانک مرکزی هم حساب کنیم دیگرچیزی از آن باقی نمی ماند پس ما شرایط سختی پیش رو داریم و شرایط آسانی پیش روی ما نیست.

روحانی در ادامه گفت: خداوند این توفیق و فرصت را به دولت و مجلس داده تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم و این از افتخارات و الطاف الهی است. خداوند فرصتی را به یک بشر و یک انسان می دهد و بار مسئولیتی را بر دوش وی می گذارد که به ملت و منطقه و گاهی به جهان کمک کند و این توفیق بزرگی است. این توفیق بر دوش هم وزرا، هم معاونان و هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است یعنی ما باهم کاری را شروع کردیم

روحانی ادامه داد: من خواهشم می کنم از مجلس همان طور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می دهند ،سوال می کنند، تذکر می دهند ، حتی اگر لازم باشد، استیضاح می کنند به همان نسبت هم وزیران خودشان را که رای اعتماد می دهند تشویق و کمک کنند. آنها نیازمند به حمایت مادی و معنوی شما هستند که مادی قوانین و معنوی آن روحیه ، تشویق و هدایت هایی است که باید انجام می دهید.

وی گفت: در طول این ۵ روز نکات فراوانی را بیان کردید . من موفق نبودم همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدم. به نظر من آنها که مخالف بودند یا موافق بودند نقدهایی را بیان کردند. اشکالات و پیشنهاداتی را مطرح کردند که از آنها ممنونیم چرا که به ما و وزیران ما کمک کردند.

** صدا و سیما این بار مردم را به رای دادن به برنامه ها تشویق کرد
رییس جمهور ادامه داد: برنامه ای که دولت خدمت مجلس می دهد، برنامه ای است که رییس جمهوری آن را یکبار در انتخابات به رای مستقیم مردم می گذارد و خوشبختانه این بار صدا و سیما هر روز تبلیغ آن این بود که مردم رای به فرد نمی دهید، رای به برنامه می دهند، از کاندیداها برنامه بخواهید.

وی یادآور شد: دفعه های گذشته این گونه نبود اما این دفعه صدا و سیما به این نکته توجه کرد و مردم را در این زمینه تشویق کرد.

روحانی گفت: اما در عین حال برنامه ای که رییس جمهور به مجلس می دهد ، بررسی می کنید . درست است که به رای نمی گذارید که به اعتقاد من آیین نامه درست پیش بینی کرده است چرا که برنامه ای که مستقیما مردم یکبار رای دادند ، خیلی زیبا نیست که یکبار دیگر در مجلس به رای گذاشته شود، اما نمایندگان به عنوان مخالف صحبت می کنند و نقد می کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه ما نقص دارد آن را تصحیح کنیم.

رییس جمهور افزود: نسبت به وزیران هم این چنین است. وزیران برنامه ای را ارایه می دهند و شما آنها را بررسی و نقد می کنید. بسیاری از نقدها و ایرادات شما ، ایرادهای واردی است و باید تصحیح شود.

وی گفت: یعنی ما وقتی به مجلس می آییم و برنامه وزیران می آید، باید وزیران یکبار دیگر بر مبنای صحبت هایی که در مجلس شده است برنامه را مرور ، اصلاح و تکمیل کنند.

**خواست ما رای به ۱۷ وزیر برای شروع زودتر کار است
روحانی افزود: خواست ما این است که به ۱۷ وزیر رای قاطع خواهید داد که ما کارمان را زودتر شروع کنیم. نمی خواهم بگویم وزیری که معرفی شده است بی نقص است چرا که هیچ کدام ما بی نقص نیستیم.

https://hoorkhabar.ir/665136کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.