شهردار: در سیستم حمل و نقل عمومی با مطلوبها فاصله داریم
شهردار اهواز در مراسم ورود ۹ اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری گفت: این اتوبوسها با اعتباری حدود ۴ میلیارد تومان خریداری و وارد مدار شدهاند.
سیدخلف موسوی در این مراسم که امروز (سوم اردیبهشت ماه) در محل پایانه شهید فهمیده (بلوار ساحلی) برگزار شد، اظهار کرد: یک ناوگان حمل و نقل در هر جای دنیا باید به این سه سوال پاسخ دهد که یک شهروند با چه وسیلهای، با چه قیمتی و با چه زمانی قرار است جابهجا شود؟ اگر پاسخ به این سه سوال مطلوب بود، عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی نیز خوب ارزیابی خواهد شد.
وی ادامه داد: عموما در کشورهای پیشرفته که در حوزه حمل و نقل عمومی بسیار خوب کار کردهاند، این موارد برای مردم آنها حل شده است. ولی جای تاسف است که بگوییم ما در سیستم حمل و نقل عمومی با مطلوبها فاصله داریم.
شهردار اهواز اظهار کرد: در حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام شده است، اما امسال که مقام معظم رهبری بر عزم ملی و مدیریت جهادی تاکید بسیار کردند، امور این حوزه نیز با مدیریت جهادی حل میشود.
موسوی با بیان این که در کلانشهر اهواز، ۳۴۵ دستگاه اتوبوس در خط فعال هستند، افزود: این در حالی است که باید تعداد اتوبوسهای اهواز در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ دستگاه باشد و اکنون نزدیک به ۸۵۰ اتوبوس کم داریم.
وی گفت: در تاکسیرانی نیز حدود ۵ هزار تاکسی ویژه و حدود ۴ هزار تاکسی ساماندهی شده در اهواز داریم که با این شرایط ۲ تا ۳ هزار تاکسی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است.
شهردار اهواز اظهار کرد: موضوع فایناس قطار شهری اهواز نیز که در سفر ریاست جمهور به استان حل شد و مراحل اداری آن در حال طی شدن است، در صورتی که همه فازهای آن از زرگان تا شهید بقایی به بهرهبرداری برسد، قسمت عمدهای از موضوع حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص خواهد داد.
موسوی گفت: ۷۵ درصد حمل و نقل درون شهری باید از طریق تاکسی، اتوبوس و مترو تامین کنیم و باید برای تقویت این حوزه تلاش کرد.
وی ادامه داد: در کنار همه این ظرفیتها که وجود دارد، با بخشنامهای که استاندار خوزستان در خصوص استفاده از ظرفیت منطقه آزاد تجاری اروند ابلاغ کردند، میتوان از این فرصت ایجاد شده در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز استفاده کرد.
شهردار اهواز گفت: سود سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل عمومی بسیار خوب است و هیچ بخشی بهتر از حمل و نقل نیست که سود آن روزانه باشد بنابراین سرمایهگذاران این فرصت خوب را از دست ندهند.
موسوی در ادامه با اشاره تغییر مدیریت در فرمانداری اهواز عنوان کرد: در این شریط ۲ موضوع مهم وجود دارد که لازم است سریعتر به آن رسیدگی شود و امیداریم فرماندار جدید کلانشهر اهواز شهرداری و شورای شهر را در این راه یاری کند.
وی گفت: پیش از این ۲ مصوبه از شورای شهر با موضوع تعدیل نرخ اتوبوسها و تاکسی های اهواز توسط فرماندار رد شد که میطلبد با توجه به قیمت تمام شده هزینه جابهجایی یک مسافر در اهواز و همچنین جلوگیری از رشد بیرویه و بیش از حد نصاب نرخ کرایهها، نیاز است برای ساماندهی این دو موضوع همکاری لازم را فرماندار داشته باشد تا کرایهها در اهواز تعدیل شود.
شهردار اهواز عنوان کرد: برای استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند در جهت تقویت حمل و نقل عمومی اهواز، تاکسیهایی که برای ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده تویوتاست که کمترین قیمت آن ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان محاسبه شده است. قطعا کسی که تاکسی ۵۰، ۶۰ میلیونی وارد مدار کند باید تفاوت قیمتی باید برای آن محاسبه شود.
وی افزود: ورود بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی راهگشا و یک فرصت مناسب است. اگر بخش خصوصی وارد کار شود، در کنار شهرداری راه خوبی پیشروی ما ترسیم خواهد شد.
موسوی گفت: سرمایهگذارانی که تاکنون برای استفاده از ظرفیت منطقه آزاد به ما مراجعه کردهاند، تنها به فکر وارد کردن خودرو هستند. هر سرمایهگذاری که بخواهد وارد این عرصه شود، باید شرکتی را ثبت و با وارد کردن ۱۰۰ دستگاه تاکسی، راننده استخدام کند و به صورت قراردادی کار کند. سرمایهگذار در این حوزه نباید تنها به فکر وارد کردن خودرو باشد. از سرمایهگذاران خوب و اصیل اهواز و استان خوزستان دعوت میکنیم وارد عرصه شوند.
وی افزود: پولداران خوزستانی به تناسب پولی که در اختیار دارند سرمایهگذاری کنند و سود آنها را نیز در این حوزه تامین می کنیم و اکنون مدیریت استان نیز پیرامون ورود تاکسیهای خارجی به ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز نظر مساعد دارد. سرمایهگذاران نیز این فرصت بسیار سودآور را از دست ندهند.