سایه آمارهای کاغذی اشتغالزایی بر دنیای جوانان بیکار استان

به گزارش هورنیوز داشتن یک شغل و کسب روزی حلال از طبیعی ترین و مسلم ترین حقوق یک شهروند است ضمن آنکه میزان بالای اشتغال با کاهش آسیب های اجتماعی و بزهکاری رابطه عکس دارد.

از سویی دیگر بی شک اشتغال در هر استان رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی و نوع تصمیم گیری مسئولان دارد. خوزستان دومین استان در تولید ناخالص ملی با نفت و چهارمین بدون نفت است اما با این وجود همواره جزء بالاترین استان های دارای نرخ بیکاری است.


طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران،نرخ بیکار خوزستان در بهار ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ و بهار ۹۵ افزایش داشته و از ۹٫۴ درصد در بهار ۹۵ به ۱۵٫۳ در بهار ۹۶ رسیده است.

با این حال سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی، توسعه منطقه ای و امور بین المللی استانداری خوزستان روز گذشته با اشاره به وضعیت ایجاد اشتغال برای جوانان خوزستانی گفت: سال گذشته ۲۳ هزار نفر اشتغال زایی توسط دستگاهها در سامانه ثبت شده است؛ همچنین در کارگروه رونق و رفع موانع تولید، کارخانجات و بنگاههای اقتصادی که پایین تر از ظرفیت اسمی کار کردند نیز ۱۲ هزار فرصت شغلی مجددا احیا کردند که روی هم رفته پارسال ۳۵ هزار فرصت اشتغال مستقیم ایجاد شد.

اظهار نظری که دست کم در ظاهر با واقعیت های حال حاضر استان مطابقت ندارد از همین رو با سیدعلی بحرینی مقدم سرپرست این معاونت گفتگو و از جرئیات این آمار جویا شدیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای هر سال تعهدات هر دستگاه در زمینه اشتغال در سامانه رصد ثبت می شود، گفت:در پایان سال میزان اشتغال های ثبت شده در سامانه را ارزیابی و راستی آزمایی می کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه دستگاه های مختلفی همچون منطقه آزاد اروند، اداره بنادر و دریانوردی و منطقه پتروشیمی، سازمان صنعت و معدن، جهادکشاورزی و… در این حوزه تعهد دارند، ادامه داد: تمام دستگاه ها موظف به ثبت میزان اشتغال زایی خود هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که رقم ۲۳هزار شغل بیان شده بالا است اما چرا این تغییر در سطح جامعه حس نمی شود، توضیح داد: اشتغالزایی استان خوزستان در سال ۹۵ از سال ۹۴ بیشتر بوده است اما نرخ مشارکت نیز بالاتر رفته است.

بحرینی مقدم با بیان اینکه نرخ جوانان جویای کار بیشتر شده است، یادآور شد:از همین رو ورودی ما در عرصه کار کمتر از خروجی ما است. در سطح کشور نیز همین معضل وجود دارد.

وی ادامه داد: در سطح کلان نیز هدف گذاری ایجاد ۹۷۰هزار شغل در سال است اما به همان نسبت افراد جویای کار نیز بیشتر خواهند شد. اگر خواستار کاهش نرخ بیکاری هستیم باید میزان شغل های ایجادی به یک میلیون و ۴۰۰هزار شغل ارتقاء یابد.

آمار رسمی افراد جویای کار در خوزستان بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر است از سویی دیگر هرسال عده ای از شاغلان به دلایل مختلف و مشکلات استان خوزستان کار خود را از دست داده و به جرگه بیکاران می پیوندند و این بدان معناست با ادامه این روند کج دار و مریز نه تنها امیدی به بهبود شرایط اشتغال استان نیست بلکه باید انتظار روزهایی سخت تر برای جوانان را داشت.

https://hoorkhabar.ir/663973کپی شد!
169
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.