۹ درصد جمعیت استان از نعمت سواد محرومند/ آموزش همه بی‌سوادان تا پایان سال ۹۴

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش وپرورش خوزستان با اشاره به آغاز ثبت‌نام از سوادآموزان در دوره‌های سوادآموزی امسال از ۱۵ فروردین‌ماه، از ادامه ثبت‌نام تا ۳۰ بهمن‌ماه خبرداد و گفت: در حال حاضر تنها ۹ درصد جمعیت استان محروم از نعمت سواد هستند که مطابق برنامه تا پایان سال ۹۴ همه این افراد تحت‌پوشش دوره‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

موسی شیخی با بیان این‌که تمام افراد بی بهره از نعمت سواد که مشخصات آن‌ها در سامانه سوادآموزی ثبت شده‌‌، می‌توانند با مراجعه به مدارس و ادارات آموزش‌وپرورش به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنند، اظهارداشت: مخاطبان و جامعه هدف دوره‌های سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

وی با یادآوری علت تشکیل نهضت سوادآموزی به‌منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی و تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری، درباره زمان آغاز کلاس‌های سواد آموزی امسال خاطرنشان کرد: دوره آموزشی برای سوادآموزانی که مایل به برگزاری دوره به‌صورت کلاسی هستند، بلافاصله پس از تکمیل ظرفیت هفت نفری، آغاز می‌شود و در صورت آموزش فرد به فرد، برگزاری دوره بر اساس تفاهم بین آموزش‌دهنده و آموزش‌پذیر خواهد بود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش وپرورش خوزستان با اشاره به پوشش ‌دوره‌های سوادآموزی در سال گذشته برای ۳۶ هزار و ۸۰۰ سواد آموز با نسبت ۷۰ درصد زن و ۳۰ درصد مرد، افزود: در حال حاضر تنها ۹ درصد جمعیت استان محروم از نعمت سواد هستند که مطابق برنامه قرار است تا پایان سال ۹۴ تمام این افراد تحت آموزش قرار گیرند.

شیخی اولویت‌های سوادآموزی استان در سال ۹۳ را شامل طرح ویژه اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان و ایجاد پایگاه ثابت سواد‌آموزی و حرفه‌آموزی عنوان و خاطرنشان کرد: استان خوزستان دارای هفت‌هزار آموزشگاه است که همه این مدارس در سراسر استان موظف به ثبت‌نام و آموزش بی‌سوادان هستند.

وی درباره دوره‌های سوادآموزی توضیح داد: این دوره‌ها شامل سه دوره با عنوان دوره سوادآموزی معادل با پایه سوم دبستان در قالب ۴۰۰ ساعت آموزش، دوره انتقال سواد معادل با پایه ششم ابتدایی و در قالب ۸۰۰ ساعت آموزش و دوره تحکیم و تعمیق سواد در قالب ۲۰۰ ساعت آموزش شامل ۷۰ ساعت کلاسی و ۱۳۰ ساعت غیرحضوری از طریق رسانه، کتابخوانی و کار آموزشی در خانه است.

شیخی افزود: همه معلمان و شرکت‌های خرید خدمات آموزشی، مدارس غیرانتفاعی، مؤسسات مکتب قرآن و دیگر شرکت‌های دارای مدیریت آموزشی، همچنین بازنشستگان فرهنگی علاقه‌مند می‌توانند در امر آموزش بی‌سوادان مشارکت کنند.

وی با بیان این‌که که در راستای شتاب‌بخشیدن به ریشه‌کنی بی‌سوادی تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی منعقد شده‌است، تصریح کرد: در حال حاضر  بیش از ۶۰ درصد فعالیت های سوادآموزی استان در قالب مؤسسات حقوقی به بخش غیردولتی واگذار شده‌است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش وپرورش خوزستان ادامه‌داد: آموزش‌دهندگان می‌توانند سرانه آموزش خود را از ادارات آموزش‌وپرورش پس از احراز قبولی فراگیران در دوره‌های سواد‌آموزی به میزان ۵۳۰ هزار تومان، دوره انتقال ۷۲۰ هزار تومان و دوره تحکیم سواد  به میزان ۶۰ هزار تومان دریافت کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/6637کپی شد!
85
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.