پرسه مرگ در جاده های خوزستان
به گزارش هورنیوز؛ جاده های استان خوزستان به دلیل غیر استاندار بودن و آمار بالای مرگ و میری که دارند، به جاده های مرگ معروف شده اند.
روزی نیست که رسانه های خوزستان از چندین تصادف، کشته شدن و مصدومیت در جاده های استان خبر ندهند. جاده هایی که با تمام استقامت خود در برابر حجم بالای ترافیک، عدم گسترش آنها متناسب با نیازهای روز و از همه مهم تر بی مهری مسئولان بی تاب شده و در این میان به هر بهانه ای قربانی می گیرند.
جاده های خوزستان پرخطرترین جاده های کشور محسوب می شوند. میزان تردد بالا از جاده های شهرهای استان به عنوان به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور و کردیدور اتصال استان به غرب و شرق کشور، در کنار کوهستانی و پرپیچ و خم بودن برخی مسیرها از جمله جاده های مواصلاتی ایذه و باغملک و البته ده ها دلیل دیگر از جمله نبود زیرساخت های استاندارد جاده ای، علائم راهنمایی و رانندگی و بی توجهی به طرح تعریض و بهسازی این جاده از جمله عواملی است که جاده های خوزستان را به جاده های مرگ تبدیل کرده است. موضوعی که اگرچه بارها مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گرفته است اما در میان پروژه ها و طرح های متعددی که برای احداث و تجهیز راه های کشور مطرح می شود جایی ندارد!
به عنوان نمونه حدود یک دهه پیش بیش از ۲۰ طرح و پروژه برای مطالعه ، احداث و تجهیز راه های ارتباطی استان خوزستان مصوب شد و احداث کمربند غرب و جنوب اهواز، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول، تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان، مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه به عنوان طرح های تصویبی به وزرات راه و ترابری ابلاغ شد اما حالا پس از گذشت یک دهه حتی نیمی از طرح های مذکور هم به مرحله اجرا نرسیده است.
رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان در خصوص تصادفات جادهای محورهای مواصلاتی استان از آغاز فصل تابستان اظهار کرد: بر اساس برآوردها و گزارشهای اولیه از ابتدای تیرماه تاکنون ۳۱ فقره تصادف فوتی و ۷۵ فقره تصادف خسارتی در جادههای خوزستان رخ داده است. تصادفات جادهای این مدت در مجموع ۳۷ کشته و ۷۳ مجروح بر جای گذاشتند. هر چند آمار کشتهشدگان تصادفات در این مدت نسبت به ایام مشابه در سال ۹۵، ۲ تا ۳ درصد کاهش یافته اما باز هم آمار بالا و نگرانکنندهای است.
رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: از آغاز تیرماه تاکنون آمار تصادفات جرحی نیز در محورهای ارتباطی سراسر استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد کاهش و آمار تصادفات خسارتی حدود ۲۰ درصد افزایش داشتهاند.
وی گفت: در این مدت بیشترین تصادفات به ترتیب در مسیر اهواز – هفتکل – ایذه – دهدز به سمت شهرکرد، محور اهواز – اندیمشک – پل زال و محور هندیجان – بندر دیلم رخ داده است.
منابع ملی عظیم این استان مانند چاه های نفت، پتروشیمی، گاز و… بر هیچ کس پوشیده نیست، ثروت هایی که سال هاست از درون، آتش به جان مردم استان زده است. چرا که مردم خوزستان یاد گرفته اند اگر منابع، ملی است، اگرچه رفت و آمدهای بی شمار در جاده های نا امن استان برای حفظ منافع کشور است، اما مشکلات استان از جمله جان دادن جوانان خوزستان زیر چرخ بی تدبیری ها “مشکل خود مردم استان” می باشد.
از سویی دیگر قطعا بخش بزرگی از مشکلات جاده های استان با تخصیص اعتبارات ملی حل خواهد شد اما در این میان شهروندان گمنام و ناشناخته ای هم هستند که تنها توقع آنها در این خصوص احداث سرعتکاه و تابلوهای هشدار دهنده است تا دیگر شاهد مرگ و آسیب عزیزانشان نباشند؛ چراکه بسیاری از جاده های استان همچنان در نصب تابلوهای هشدار دهنده، روشنایی مسیر، نصب گاردریل و… درجا می زنند.
در میان محورهای مواصلانی خوزستان جادههای ایذه به اهواز و همچنین این مسیر به اصفهان یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور به شمار میرود که به لطف کم توجهی مسئولان وزرات راه، نام جاده مرگ را ازآن خود کرده است.
وضعیتی که سبب شد نماینده مردم ایذه وباغملک در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بارها از عملکرد مسئولان وزرات راه وشهرسازی انتقاد کند و حتی درصحن علنی مجلس در خصوص ایمن نبودن و مرگباری جاده های حوزه انتخابی اش به وزارت مذکور تذکراتی بدهد. هدایتالله خادمی تعلل بیش از این در رسیدگی به وضعیت جاده ها مرگبار خوزستان را جزو دغدغه های اصلی خوزستانی ها بیان کرده و از مسئولان خواسته است دیگر به وعده و وعیدهایشان پایان دهند و به فکر چاره باشند. ناگفته نماند که در این چند سال به رغم رسانه ای شدن وضعیت جاده های خوزستان وزیر مربوطه حتی یک بار برای بازدید از این مسیرها اقدام نکرده است.
نکته ای که نمی توان از آن چشم پوشید آنست که جاده های مرگ استان کاملا مشخص هستند و هرسال این مسیرها بیشترین تلفات جاده ای را دارند اما با این وجود جزء ارائه برخی آمارها و هشدارها هیچ کار نتیجه بخشی صورت نمی گیرد.