هیچ کس از روند اجرای پروژه قطار شهری رضایت ندارد/فاز نخست مترو تا پایان سال به بهره برداری می رسد

به گزارش هورنیوز شهرام شاهین زاده مدیرعامل قطار شهری اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز برگزار شد درخصوص این پروژه اظهار داشت:پروژه قطار شهری اهواز در سال ۸۵ تحت قرارداد شرکت کیسون آغاز به کار کرد. قرار بود این پروژه چهار ساله به اتمام برسد .

وی با اشاره به اینکه طرف قراردداد متعهد شده بود منابع مالی پروژه را از طریق فاینانس داخلی و یا خارجی تامین کند، ادامه داد: به همین دلیل ردیف مالی برای این پروژه در نظر گرفته نشده بود.

شاهین زاده یادآور شد: تحریم های ظالمانه نیز یکی از عوامل تأخیر در پروژه است. شرکت چینی علی رغم آمادگی برای افتتاح پروژه به علت تحریم ها امکان استفاده از فاینانس را نداشت که همین امر باعث فشار مالی بر دولت شد.

وی با بیان اینکه پس از تحریم ها، تأمین مالی پروژه قطار شهری بر عهده دولت و شهرداری موکول شد، تصریح کرد: بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده که بخش قابل توجهی از آن توسط دولت بوده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه قرار بود چهارساله به اتمام برسد، یادآور شد: با تزریق سالانه صد میلیارد تومان اتمام این پروژه سی سال طول می کشد کما اینکه همین صد میلیارد تومان نیز پرداخت نشده است.

مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه استاندار هفت مرتبه از پروژه قطار شهری بازدید کرده که در بین استانداران خوزستان بی نظیر است، اظهار کرد: تصمیمات و پیگیری های استاندار باعث حضور مسئولان کشوری و توجه به این پروژه شده است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتباری سال ۹۵ صد در صدی بوده است، گفت: با همت شهرداری اهواز و شورای شهر نیز مجوزی از بانک مرکزی برای اوراق مشارکت به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان گرفته شده است.

شاهین زاده با بیان اینکه اگر در سال ۹۵ این مجوز پایدار نمی شد به صورت خودکار ابطال می شد، یادآور شد:در همین راستا به همت شهردار اهواز مبلغ ۵۰ میلیون تومان اوراق مشلرکت فروخته شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان نقدینگی برای سال جاری پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: هیچ کدام از مسئولان از جمله استاندار و حتی خود پیمانکار نیز از روند اجرای پروژه رضایت ندارند. پروژه ای که از اردیبهشت ۹۴ کاملا متوقف شد و راه اندازی مجدد آن سختی های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه کل پروژه پیشرفت ۲۸درصدی دارد، تصریح کرد: درحال حاضر راه اندازی فاز اول از خط نخست پروژه براساس اولویت های سفر که شامل ایستگاه فرودگاه تا مصلی با هفت کیلومتر و شش ایستگاه تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه همزمان پیگیر خرید واگن هستیم، یادآور شد: وزرات کشور دارای امکاناتی است که پیگیر استفاده از آنها هستیم. وزرات کشور درحال خرید دوهزار واگن است که اهواز نیز سهمیه دارد اما به علت کندی پروژه جزء اولویت های اول و دوم نیستیم.
وی با اشاره به اینکه برای افتتاح فاز نخست به چهار رام قطار نیاز داریم، بیان داشت: باید قبول کرد که یکسری از مشکلات به علت مبانی قرارداد حادث شده اما نمی توان این تأخیر را ناشی از سوء مدیریت دانست.

https://hoorkhabar.ir/661696کپی شد!
212
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

منتشر شده۱