نیش عقرب بر تن کودکان خوزستانی/تراژدی تلخی که پایان ندارد

به گزارش هورنیوز این روزها نام خوزستان با عناوین مختلف بر سر زبان ها و در صدر لیست های گوناگون خبر دارد، از مقام هایی چون آلوده ترین شهر جهان، گرم ترین شهر جهان و محروم ترین استان کشور.

در این میان اما معضلی پیش پا افتاده که همچنان در این استان جان انسان ها و به ویژه کودکان را می گیرد بسیار دردناکتر است. مرگ‌های تلخی که هر سال در فصل گرما تکرار می‌شود و پیش از آن‌که نتیجه نیش و کین عقرب باشد، رهاورد اندوهبار کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در استان محروم کرمان است.

عقرب‌زدگی منجر به مرگ در خوزستان، موضوع تازه‌ای نیست و انگار هرسال، زمانی که گرمای شدید تابستان از راه می‌رسد و جنب و جوش عقرب‌های گرمازده و جولانشان در معابر و محدوده زندگی مردم، بیشتر می‌شود، باید منتظر شنیدن اخباری از عقرب‌زدگی مردم این استان و بویژه کودکان هم بود.

شهلا بیگدلی کارشناس حشره شناسی و کنترل ناقلین مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ تا ۲۳ هزار مورد عقرب زدگی در خوزستان اتفاق می افتد که کمتر از ۱۰ مورد منجر به فوت می شود.

وی افزود: در برخی شهرستان های خوزستان از جمله مسجدسلیمان، رامهرمز، ایذه، باغملک و لالی بیشتر است و استان های هرمزگان و کرمان نیز از دیگر استان ها با تعداد بالای عقرب زدگی هستند.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عقرب زرد کوچک(گادیم)، توسن و سیاه بزرگ شایع ترین عقرب ها در استان هستند. فعالیت عقرب ها با گرم شدن هوا در فصل بهار و تابستان، افزایش می یابد به همین دلیل بیشترین موارد عقرب زدگی در ماههای گرم سال اتفاق می افتد.

کارشناسان معتقدند مسأله ای که کمتر به آن توجه شده است آگاهی ندادن به مردم از فصل گزش عقرب زدگی در فاصله مرداد تا شهریور است .در صورتی که این آگاهی بخشی به مردم صورت بگیرد افرادی که در معرض خطر هستند بیشتر به نکات ایمنی توجه می کنند. عمده علت فوت افراد عقرب زده دیر رسیدن به مراکز درمانی است که زمان طلایی درمان را از دست می دهند

طبق بررسی ها بیشتر موارد عقرب زدگی در شهرهای اهواز ، رامهرمز ، مسجدسلیمان ، ایذه ، باغملک و شوش و در ماههای مرداد و شهریور که دما به ۵۰ درجه می رسد اتفاق می افتد.

این درحالیست که کارشناسان معتقدند که سم عقرب در درمان بیش از ۳۰ نوع سرطان از جمله سرطان مغز استخوان ، رفع لخته های خونی که بر اثر سکته های مغزی یا قلبی در بدن به وجود می آید ، جایگزین مسکن های فعلی مانند مرفین ها ، استفاده در کشاورزی بجای حشره کشهای شیمیایی و در نهایت پادزهر مناسبی برای افرادی که دچار عقرب زدگی شده اند است.

خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع، پوشش گیاهی و نوع بافت خاک (رسوبی ریزبافت) از جمله مناطق مستعد برای زیست جانوران سمی به ویژه عقرب ها به شمار رفته و همواره به عنوان یک منطقه عقرب خیز مورد توجه بوده است.

موسسه رازی جنوب غرب کشور شعبه اهواز که دومین تولید کننده آنتی سرم عقرب زدگی خاورمیانه است نیز بر همین اساس در خوزستان فعالیت های مناسبی دارد.

در صورتی که مراکز تولید دارو از زهر عقرب و تولید پادزهر در استان ایجاد شود علاوه بر ارز آوری برای کشور زهر عقرب دیگر برای خوزستانی ها تلخ نخواهد بود.

در روزگاری که دردهای ناعلاج بسیاری با پیشرفت علم پزشکی مداوا می‌شوند در برخی نقاط خوزستان همچنان کودکانی هستند که بر اثر عقرب گزیدگی جان خود را از دست می‌دهند.از سویی دیگر بخشی از این حوادث ناگوار، به علت عدم آگاهی والدین و دیر رساندن کودکان به درمانگاه است بایستی نسبت به آگاه‌ کردن و فرهنگ‌سازی جوامع محلی در مورد راه‌های مقابله با آن اقدام کرد و در هر صورت چشم فرو بستن و دست روی دست گذاشتن مسئولان و اکتفا به یک اظهار تاسف ساده، نه راه‌گشاست و نه قابل توجیه.

 

https://hoorkhabar.ir/661200کپی شد!
958
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.