تشریح جزئیات سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان

هورنیوز – علی ممبینی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع سنجش سلامت نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان اظهار کرد: طرح سنجش سلامت نوآموزان ورودی پایه اول و پیش دبستانی را با هدف ارزیابی و غربالگری نوآموزان در زمینه های مختلف از جمله بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی، اندازه گیری قد، توده بدنی، سن، ابتلا به بیماری های دهان و دندان و همچنین واکسیناسیون انجام می دهیم.

وی افزود: در ابتدای ورود این نوآموزان به دوره پیش دبستانی و مقطع ابتدایی در ۱۳ شاخص ارزیابی می شوند و اگر دچار مشکل شده بودند و یا نیاز به ارزیابی بیشتر باشد به پایگاه های تخصصی تر ارجاع داده می شوند.

ممبینی عنوان کرد: امسال برنامه سنجش را به عنوان یک طرح داریم و دیگر از حالت آزمایشی خارج شده و مکلف به ارزیابی همه نوآموزان هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال باید ۱۰۰ هزار نوآموز ورودی به پایه اول دبستان را ارزیابی کنند، ادامه داد: اگر نوآموزان به هر دلیلی در این طرح شرکت نکردند آن وقت ثبت نام آنها برای ورود به مدرسه در سیستم سناد دچار مشکل می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان خبر داد: سال گذشته ۹۳ هزار و ۳۳۷ نفر از نوآموزان پایه اول را ارزیابی کردیم. از این بین ۸۱ هزار و ۸۴۵ نفر بدون مشکل، ۱۱ هزار و ۴۵۲ نوآموز به مرحله تخصصی برای ارزیابی دقیق تر ارجاع شده، سه هزار و ۴۹۶ نفر مشکوک به مشکل بینایی، یک هزار و ۹۴۲ نفر دارای مشکلات شنوایی، ۱۰۰ نوآموز جسمی ـ حرکتی، چهار هزار و ۵۲۰ نفر در بحث آمادگی تحصیلی (هوش) به مرحله تخصصی ارجاع و در نهایت یک هزار و ۳۹۴ نفر از آنها بیشتر از یک مشکل داشتند.

ممبینی با بیان اینکه آموزش و پرورش در تلاش است تا به تدریج انجام طرح سنجش را به یک سال قبل یعنی پیش از ورود به دوره پیش دبستانی منتقل کند، گفت: سال ۹۴ تعداد پنج هزار نفر از نوآموزان ورودی به دوره پیش دبستانی و سال گذشته نیز ۱۴ هزار و ۴۲۴ نفر را در طرح سنجش ارزیابی کردیم.

وی ادامه داد: از این تعداد نوآموز ۱۲ هزار و ۶۱۷ نفر بدون مشکل، یک هزار و ۸۰۷ نفر به مرحله تخصصی، ۶۹۸ مشکوک به مشکل بینایی، ۲۵۸ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، هفت نفر جسمی ـ حرکتی، ۵۹۰ نفر مسئله تخصصی تر برای آمادگی تحصیل و ۲۵۴ نفر نیز دارای بیش از یک مشکل بودند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان تأکید کرد: امسال متعهد شدیم تا ۲۶ هزار نوآموز ورودی به دوره پیش دبستانی را ارزیابی کنیم. با انجام این کار قطعا اگر نوآموزی دچار مشکل هست یک سال زودتر متوجه آن شده و ضمن اطلاع به خانواده وی ما نیز برنامه ریزی های لازم را زودتر برای آنها اجرا می کنیم.

ممبینی تصریح کرد: سال گذشته ۴۶ پایگاه اجرای طرح سنجش در خوزستان داشتیم که با اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش این تعداد را به ۵۳ مورد در سال جاری ارتقا دادیم. سال گذشته شهرهایی مثل صیدون، دهدز، سردشت، کارون و اندیکا پایگاه سیار طرح سنجش داشتند ولی امسال برای پایگاه ثابت آنها مجوز گرفتیم. همچنین آموزش و پرورش عشایر یک پایگاه داشت که آن را به سه مورد ارتقا دادیم.

وی گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش عشایر خوزستان در زمینه جذب نوآموزان پیش دبستانی پیش گام بودند و در صورت ادامه این علمکرد خوب قطعا زیر چتر حمایتی ما خواهند آمد. سال گذشته برای ارزیابی نوآموزان ورودی پیش دبستانی در طرح سنجش ۱۱ شهر را انتخاب و این تعداد امسال به ۱۷ شهر از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز، مسجدسلیمان، لالی، گتوند، دزفول، هفتکل، سوسنگرد، بهبهان، امیدیه، دهدز و اندیکار ارتقا پیدا کرده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه دوره های آموزشی و کارگاه هایی را برای معلمان برگزار و امکانات و تجهیزات لازم را نیز به مدارس اهدا می کنیم، خبر داد: بیش از ۴۵۰ نیرو در ۵۳ پایگاه برای اجرای طرح سنجش همکاری دارند.

ممبینی با بیان اینکه خوزستان وضعت و مشکلات خاص خودش از جمله ازدواج های فامیلی، تبعات جنگ و بیماری است، گفت: بیشترین ارجاع نوآموزان در طرح سنجش مربوط به آمادگی تحصیلی است و نتیجه این کار هم نوآموزی دیرآموز است. نوآموزانی که قبل از ورود به پیش دبستانی سنجش می شوند دیگر برای ورود به مقطع ابتدایی سنجش نمی شوند.

وی عنوان کرد: چهار هزار و ۲۰۰ دانش آموز استثنایی در ۷۰ مدرسه استثنایی استان خوزستان تحصیل می کنند که ۸۳۰ نفر از آنها با نیاز ویژه با حمایت ما در مدارس عادی به صورت تلفیقی تحصیل می کنند. در حال حاضر به جز در سردشت و دهدز برای سایر نقاط استان مدرسه استثنایی داریم.

ممبینی افزود: طرح سنجش را با همکاری وزارت بهداشت و درمان انجام می دهیم که البته بهزیستی نیز بخشی از کار را برعهده داشته و خدمات توانبخشی لازم را ارائه می دهد. سال گذشته وزارت آموزش و پرورش نامه ای را برای خوزستان ارسال کرد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نوآموز جامانده از طرح سنجش در این استان هست؛ اردیبهشت ماه امسال سه هزار و ۵۰۰ نفر از آنها ارزیابی و باقی افراد هنوز سنجش نشده اند. بخشی از سه هزار و ۵۰۰ نوآموزی که اردیبهشت امسال ارزیابی شدند معلول بودند و آنهایی که شرایط سنی و سایر شاخص های ورود به مدارس را داشتند جذب و آموزش های لازم به آنها ارائه می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به اینکه امسال تلاش می کنیم تا تمامی نوآموزان استان خوزستان در طرح سنجش ارزیابی شوند که بتوانیم دانش آموزان بیشتری را به چرخه آموزش وارد کنیم، هشدار داد: قطعا اگر مدیری دانش آموزی را بدون تائید طرح سنجش در مدرسه ثبت نام کند آن دانش آموز در میان سال تحصیلی معلق و حتی کارنامه برای وی صادر نمی شود.

ممبینی اضافه کرد: با توجه به خودگردان بودن طرح سنجش برای هر نوآموز مبلغ ۲۰ هزار تومان از نوآموزان دریافت می شود؛ البته برای نوآموزان عشایری رایگان و برخی از مناطق محروم و حاشیه نیز به صورت رایگان و یا نیم بها محسوب می شوند. اولیا باید یک قطعه عکس از نوآموز، پرینت نوبت از سامانه سناد، کپی شناسنامه خود و فرزندشان، کار واکسیناسیون و کارت بانکی برای پرداخت هزینه طرح را روز ارزیابی همراه داشته باشند. پول به صورت دستی دریافت نمی شود و حتما باید این کارت بانکی را فراموش نکنند.

وی ادامه داد: حتما شب قبل به فرزندان خود استراحت و خواب کافی داده و روز ارزیابی نیز تغذیه مناسبی به آنها بدهند تا هنگام اجرای طرح دچار مشکل نشوند. بدون پرینت نوبت هم به هیچ پایگاهی مراجعه نکنند و بدانند در صورت عدم مراجعه در روز تعیینی مبلغ پنج هزار تومان بابت کنسلی از آنها دریافت می شود. در هر پایگاه روزانه ۴۲ نفر ارزیابی می شود و پایگاه ها همه روزه به جز روزهای جمعه فعال هستند.

https://hoorkhabar.ir/658982کپی شد!
166
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.