مخالفت استاندار خوزستان با ممنوعیت کشت شلتوک

هورنیوز – غلامرضا شریعتی یکشنبه در شورای کشاورزی خوزستان، در پاسخ به برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان برای کشت تابستانه تصریح کرد: من با ممنوعیت کشت شلتوک مخالفم، باید برنامه ریزی کشت به صورتی باشد که تا حد امکان با مردم همراهی شود.

وی افزود: دلیلی ندارد که تصمیم گیری وزارت جهاد برای خوزستان با سایر استان ها یکسان باشد زیرا شرایط این استان با اصفهان و فارس متفاوت است.

شریعتی با بیان اینکه بحث کارشناسی در این زمینه ارزشمند است گفت: مسائل اجتماعی و سیاسی و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد و نباید از آن غفلت شود ، تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن جایگزین برای تامین معیشت مردم منطقه، نابخردانه و دارای عواقب بدی خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع آبی و بهینه سازی مصرف آب در استان تصریح کرد: تاحد امکان باید به مردم کمک شده و معیشت مردم دستخوش تغییر نشود، فقط دستور مرکز مهم نیست، زیرا استان تحمل تنش اجتماعی ناشی از ممنوعیت کشت را ندارد و تصمیم گیری درباره مسائل اجتماعی بر عهده استاندار است.

*اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری
استاندار خوزستان با تقدیر از دولت یازدهم در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام گفت: مهمترین عامل افزایش تولید محصولات پائیزه استان و کسب رتبه نخست کشور، اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری است، این در حالیست که خوزستان دارای بدترین شرایط بارندگی در سال گذشته بوده و بارندگی ۵۹ درصد کاهش داشت.

وی پیش بینی خرید گندم در استان را ۱٫۴ میلیون تن عنوان کرد و افزود: این مساله نشان می دهد که سیاست های دولت در سرمایه گذاری در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به عنوان یکی از زیربناهای کشاورزی مدبرانه بوده، این در حالیست که برخی فکر می کردند سرمایه گذاری روی طرح هایی همچون جاده سازی که با چشم دیده می شود بهتر است.

شریعتی تاکید کرد: احیا و بهبود اراضی کشاورزی در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نتیجه بخش تر و بر معیشت و درآمد مردم موثرتر است.

وی همچنین با اشاره به اراده دولت بر توسعه روش های نوین آبیاری اظهار کرد: ظرف دو هفته باید هماهنگی لازم برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار انجام شود.

شریعتی با بیان اینکه تاکنون ۲۶۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان اجرا شده گفت: تا پایان سال ۳۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

وی باتاکید بر اجرای فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در استان افزود: دغدغه های موجود درمورد پساب های طرح مرتفع شده و قرار است با اجرای زهکش سراسری مانع تخلیه پساب به رودخانه شود.

شریعتی اضافه کرد: سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی باید درباره تامین آب طرح و توزیع زمین ها هر چه زودتر توافقنامه خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعهد دولت به خوزستان در سال جاری محقق شده اظهار کرد: این طرح ها شامل آب شرب، فاضلاب، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، مقابله با ریزگردها، برق و احیای رودخانه کارون و در صورت معطل ماندن طرح ها، دستگاه های استانی در این زمینه مقصر هستند.

*بدترین خشکسالی در ۳۰ سال
کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در ادامه گفت: با وقوع گرمای زودرس شهرهای شمال و شمال شرق با مشکل آب آشامیدنی مواجه شده اند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در این جلسه با اشاره به کاهش ۵۹ درصد بارندگی در سال زراعی جاری در استان نسبت به آمار بلندمدت گفت: پارسال خشک ترین سال خوزستان طی ۳۰ سال گذشته بوده است.

کوروش بهادری با اشاره به وقوع پدیده های افزایش دما و باد شدید در هفته آینده اظهار کرد: پیش بینی می شود که دمای هوا در استان به ۴۸ درجه سانتیگراد برسد.
وی اضافه کرد: وزش باد قابل ملاحظه از عصر امروز آغاز می شود که در روز چهارشنبه شدت می یابد و باعث فعال شدن کانون های داخلی و خارجی و بروز گرد و غبار می شود.

https://hoorkhabar.ir/658764کپی شد!
127
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.