خط ترمز خودروهای لوکس در خیابان های شهر اهواز
به گزارش هورنیوز روزگاری خودروهای لوکس و گران قیمت تنها در معدود خیابان های شهر و عمدتا با پلاک گذر موقت دیده می شدند اما امروزه تعداد بالایی از اشرافی ترین خودروها در انواع و مدل های مختلف در هر نقطه ای از شهر جولان می دهند.
وورد تعداد بالایی از خودروهای لوکس به خوزستان پس از تعیین استان به عنوان منطقه آزاد نیز از جمله قوانینی بود که بیشتر از شهروندان عادی، منافع طبقه سرمایه دار را تأمین می کرد.
حتی هزینههای سرسام آور نگهداری خودروهایی که به اصطلاح لوکس لقب میگیرند نیز باعث نشده تا پورشه، مازراتی، بیام و z۴ و حتی بوگاتی ویرون وارد استان نشوند و در خیابان های شهر خودنمایی نکند.
از سویی دیگر یکی از مشکلاتی که شاید سال هاست به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی با آن مواجه هستیم، اختلاف طبقاتی است که در برخی مناطق شهرهای بزرگ کشور و از جمله اهواز به اشکال مختلف به چشم می خورد.
ورود خودروهای خارجی به خیابان های کشور و افزایش آن، بخصوص در شهرهای بزرگ و تفاوت چشمگیر قیمت آن با خودروهای داخلی، یک مشکل جدید ایجاد کرده است؛ مشکلی به نام کافی نبودن سقف بیمه نامه های شخص ثالث برای پرداخت خسارت مالی.
پول خرید ماشین یک بحث است و هزینه خدمات و لوازم یدکی و نوبتهای طولانی تعمیرات، بحثی دیگر. هرچه ماشینی پیشرفتهتر، لوازم یدکی و هزینههای تعمیرات و سرویساش نجومیتر و خدمات آن نیز کمیابتر.
یک مقایسه ساده، عمق مساله و خطری که از این جهت دارندگان خودروهای ایرانی و بعضا ارزان قیمت را تهدید می کند، بخوبی نشان می دهد. یکی از دفاتر بیمه ای شهر اهواز در پاسخ به این پرسش که برای جبران خسارت مالی ناشی از هزینه بالای تعمیرات خودروهای خارجی چه باید کرد، گفت: راه حل در افزایش سقف بیمه شخص ثالث است و راه دیگری جز آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرکت های بیمه در مراجعه شهروندان برای تمدید یا خرید بیمه نامه، مشکل تردد خودروهای خارجی و ریسک مالی بالای تصادف با آنها را مطرح می کنند و از آنان می خواهند سقف پوشش بیمه شان را بالا ببرند، اما بیشتر بیمه گذاران یا از توان بالایی برای این امر برخوردار نیستند یا به موضوع اهمیت لازم را نمی دهند یا طرح این پیشنهاد را به حساب کاسب کاری و سودجویی دفاتر بیمه ای گذاشته و به آن عمل نمی کنند.
نمیتوان از ویراژ دادن و لایی کشیدنهای خطرناک رانندگان این خودروها که گاهی به نظر میرسد آنقدر پول دارند که حتی جان انسانها نیز برای آنها بیارزش شده است، ساده گذشت.احتمال تصادف مثلا یک پراید با پورشه، بیام و، لکسوس یا مازراتی زیادتر از قبل میشود و اصلا بعید نیست چنین اتفاقی بیافتد که مثلا یک راننده پراید یا ۲۰۶ از پشت با یک خودروی لوکس و گرانقیمت تصادف کند و به عنوان مثال چراغ جلوی این خودروها بشکند و از بد حادثه مقصر راننده پراید یا ۲۰۶ باشد.
شاید بیش از هر قشر دیگر، رانندگان تاکسی های سطح شهر از باز شدن پای خودروهای چند صد میلیونی به خیابان ها نگران هستند چراکه در طول روز دائما در معرض حرکات نمایشی آنها قرار دارند. یکی از همین رانندگان می گوید: سقف تعهد مالی بیمه ها ۶ میلیون و ۳۳۰هزار تومان است درحالیکه این پول در صورت تصادف حتی کفاف خرید یک شیشه چراغ خودورهای لوکس را هم نمی کند.
جولان این خودروهای لوکس در شهری همچون اهواز تنها آسیب های اقتصادی در پی ندارد بلکه هنجارشکنی ها و رخدادهای تلخ اجتماعی در اثر نبود فرهنگ مناسب باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.
حتی رهبر معظم انقلاب نیز جولان دادن برخی جوانهای سرمستِ غرورِ وثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: «نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.» حضرت آیت الله خامنه ای لازمه ایجاد امنیت در جامعه را، عمل مقتدرانه پلیس دانستند و گفتند: نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.
آزاد کردن تردد خودروهای گرانقیمت آمریکایی، ژاپنی، کرهای و اروپایی در سطح خوزستان که اکثریت مردم آن با موج بیکاری و معضلات اقتصادی روبرو هستند، نتیجهای جز تشدید احساس فقر و شکاف طبقاتی نداشته است.
با این تفاسیر میتوان گفت جولان خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی در خیابانهای شهر نه تنها جز آلودگی صوتی و بصری نفعی برای مردم عادی ندارد بلکه امکان ایجاد ضرر و زیان غیر قابل جبران نیز برای مردم ایجاد میکند. با این حال نمیتوان به پولدارها هم اجازه سوار شدن به این خودروها را نداد و به نظر میرسد این مسئولین هستند که باید راهکاری قانونی برای این مساله بیاندیشند.