وقتی آرزوی های مردم اهواز، خاطره کلانشهرهای دیگر است
به گزارش هورنیوز صحبت از پروژه های نیمه تمام شهر اهواز به یک تراژدی و البته داستانی تکراری تبدیل شده که گوش مسئولان نسبت به انتقادات در این خصوص واکسینه شده است.
پروژه احداث متروی اهواز پس از ۸ سال مطالعه و تحقیق در سال ۸۰ به تصویب رسید. سازمان قطار شهری اهواز و حومه ساخت و بهره برداری این طرح را برعهده گرفت و قرار بود که تا سال ۹۲،هر ۴ خط متروی اهواز راه اندازی شود. با وعده ها و قول هایی که مسئولین اهوازی و شرکت حمل و نقل ریلی کشور دادند شهروندان این شهر گمان می کردند نهایتا تا سال ۹۰ می توانند از مترو برای رفت و آمد استفاده کنند.
کلنگ احداث فاز نخست متروی اهواز همزمان با کلانشهرهایی همچون مشهد بر زمین زده شده به امید آکه در آینده ای نزدیک بخشی از مشکلات ترافیک و آلودگی هوای اهواز حل شود.
سیستم فرسوده حمل و نقل شهری اهواز ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر قطار شهری را در این شهر دوچندان می کند اما متاسفانه در سالهای اخیر این پروژه درگیر مشکلاتی مانند پیمانکار، بودجه، عدم پرداخت حقوق کارگران و برخی مشکلات فنی بوده است.
خندان دل معاون عمران، توسعه شهری و روستایی وزارت کشور فروردین ماه امسال در حاشیه جلسه با شهرداران و دهیاران خوزستان اظهار داشت: چندسالی است که پروژه قطار شهری اهواز را مورد بازدید قرار می دهم، در این زمینه اختلافاتی بین کارفرما و پیمانکار وجود دارد که امیدواریم شرایط حل این اختلافات میان کارفرما و پیمانکار هرچه سریعتر فراهم شود.
وی با بیان اینکه علیرغم وجود منابع مالی، امکان هزینه کردن این منابع در پروژه قطار شهری اهواز فراهم نشد، عنوان کرد: متاسفانه در سه سال اخیر این پروژه با حدود کمتر از سه درصد پیشرفت همراه بوده است، به همین دلیل در جلسه امروز برای آخرین بار به شهرداری و پیمانکار این پروژه اخطار داده شد که باید از این وضعیت عبور و مشکلات خود را هرچه سریعتر حل کنند.
معاون عمران،توسعه شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: اگر در یک ماه آینده این اقدام صورت نپذیرد، موضوع را به شورای عالی فنی کشور منتقل و بر اساس تصمیم این شورا عمل خواهیم کرد. مشکل باید بین کارفرما یعنی شهرداری اهواز و پیمانکار حل شود.
خندان دل با اشاره به اینکه وقتی اوراق مشارکت منتشر می شود، نیمی از آن را دولت و نیمی دیگر را شهرداری پرداخت می کند، اظهار کرد: در سال گذشته اجازه انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به متروی اهواز داده شد و آمادگی خود را برای مبلغ بیشتر نیز اعلام کردیم.
این اهمال در احداث قطار شهری اهواز درحالی است که کلانشهرهایی همچون شیراز و مشهد فازهای دوم خود را نیز افتتاح و از این امکان برای توسعه شهری، کاهش ترافیک شهری، و رفاه شهروندان بهره می برند.