عملکرد ستاد رها دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تاریخ ١٣٩۵/١٢/٢۵ لغایت ١٣٩۶/١/٨ در طرح سلامت نوروزی
دکتر مهران ورناصری سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عملکرد ستاد رها (راهگشایی، هدایت و اطلاع رسانی در امور درمان) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تاریخ ١٣٩۵/١٢/٢۵ لغایت ١٣٩۶/١/٨ را تشریح کرد و گفت: در این مدت تعداد ۸۸۵۵۶ نفر به دلایل گوناگون به اورژانس های بیمارستان های دانشگاهی مراجعه نمودند.
وی با بیان اینکه در مواردی همچون نیاز به تخت ویژه، اعزام یا نیاز به انجام هماهنگی و تسریع در انجام امور درمانی، مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ستاد رها تماس حاصل می کنند، گفت: در این بازه زمانی، تعداد ۲۷۶ مورد ( شامل درخواست برای خدمات از مراکز درمانی، شکایت، پیشنهاد و انتقاد) به ستاد رها ارجاع شد که این ستاد، پاسخگوی کلیه موارد ارجاعی از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه دزفول، دانشکده های آبادان، شوشتر و بهبهان بوده است.
ورناصری ادامه داد: همچنین تعدادی از این موارد ارجاعی برای دریافت خدمات مورد نیاز بیماران، از ستادهای هدایت دانشگاه های ایلام و لرستان دریافت و پیگیری شده است.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه شکایات و تماس های واصله یا از سوی مراکز درمانی و یا به طور مستقیم از طریق سامانه رسیدگی به شکایات مردمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سامانه ۱۹۰) اخذ می گردد، تصریح کرد: در این مدت، به طور متوسط روزانه حدود ۲۱ مورد تماس قابل پیگیری با این ستاد صورت گرفته است.
وی افزود: ۵۰ مورد از تماس ها، از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت دریافت و پیگیری شده اند و ۲۱ مورد مربوط به شکایات مردمی است که به طور مستقیم با ستاد رها تماس گرفته اند. بقیه ۲۰۵ مورد تماس از سوی مراکز درمانی برای درخواست خدمات پزشکی، انتقال و اعزام بیماران بوده است.
ورناصری خاطرنشان کرد: از تعداد شکایت وارده، در ۸۹درصد موارد از تماس ها، مداخله کارشناسان ستاد رها تا رسیدن به حل مشکل دنبال شده است. این مداخله شامل اخذ یا اعطای پذیرش و یا پیگیری تسریع در انجام مشاوره های پزشکی، دریافت خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری بوده است. البته این مداخلات به جز مواردی است که کارشناسان و مسئولین ستاد رها برای تسریع در کمک رسانی و بهبود وضعیت بیماران، مستقیما دستور انتقال و جابجایی بیماران را صادر می نمایند که این موارد ۳ درصد کل تماس ها را شامل می شود. در ۸ درصد تماس ها شکایات مربوطه پس از پیگیری، به مراجع ذیصلاح ارجاع گردیدند.
وی بیان داشت: بیشترین تماس قابل پیگیری در تاریخ ۹۶/۱/۳ و کمترین موارد قابل پیگیری در تاریخ ۹۵/۱۲/۲۷ صورت گرفته، همچنین بیشترین تماس ها با این ستاد، بین ساعات ۱۴ الی ۲۲ انجام شده است.
ورناصری در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت، کارشناسان ستاد رها دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور روزانه در دو نوبت صبح و عصر از مراکز درمانی بازدید نموده و نحوه ارائه خدمات در بیمارستان ها، به خصوص در اورژانس ها و بخش های ویژه به دقت مورد بررسی قرار داده اند، همچنین در این بازدید ها کارشناسان زبده ستاد رها، اقدام به حل مسائل و مشکلات مردم، مراجعین و نیز مراکز درمانی در محل نموده اند.