ثبت رکورد تازه بیکاری در خوزستان همزمان با واپسین روزهای سال

به گزارش هورنیوز تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۲۲ استان ایران طی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و تعداد بیکاران هم به ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

البته همین مرکز تأیید کرده که دولت در ازای بیش از یک میلیون و ۹۰هزار نفری که نسبت به سال ۹۴متقاضی شغل بوده‌اند، موفق شده بیش از ۶۱۵هزار نفر شغل ایجاد کند.

در سال ۹۵براساس یافته‌های مرکز آمار ایران استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب با ۲۲و ۲۰٫۲۲درصد بالاترین نرخ بیکاری را تجربه کرده‌اند و پس از آن استان‌های اردبیل، کردستان، اصفهان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، لرستان، سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان و گلستان قرار دارند که نرخ بیکاری در این استان‌ها از متوسط نرخ بیکاری ۱۲٫۴درصدی کل کشور بیشتر گزارش شده است.

این گزارش می‌افزاید: استان‌های مرکزی با ۷٫۳درصد، سمنان با ۸٫۶درصد، همدان با ۹٫۵درصد و زنجان با ۹٫۷درصد به‌ترتیب کمترین نرخ بیکاری و البته بیکاری تک‌رقمی را تجربه کرده‌اند.

همچنین نرخ بیکاری در استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، خراسان شمالی، گیلان، بوشهر، فارس، کرمان، مازندران، قزوین، تهران و ایلام هم پایین‌تر از نرخ بیکاری کل کشور برآورد شده است.

نعمت های بی شمار خوزستان از صنایع و معادن گرفته تا پتروشیمی و گاز، از نفت و آب گرفته تا اراضی حاصلخیز سال هاست به دستاویزی برای فشار بیشتر مسئولان مرکز نشین به استان آورده است فارغ از آنکه هموطنان همین استان مدت هاست در حسرت ساده ترین امکانات به سر می برند.

برای همگان مشخص است که آمار بیکاری در خوزستان متناسب با صنایع و  جمعیت موجود در استان نیست و نرخ بیکاری در این استان ثروتمند لحظه به لحظه درحال افزایش می باشد. بنا به گفته خود مسئولان، استان خوزستان با احتساب نفت رتبه دوم و بدون نفت رتبه چهارم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، ولی متاسفانه  در رتبه دوم بیکاری کشور قرار دارد

در سال ۹۵نسبت به سال ۹۴استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، فارس، مرکزی، مازندران، لرستان، خراسان رضوی، قم و قزوین با کاهش نرخ بیکاری مواجه شده‌اند و از سوی دیگر استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی، کرمان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با رشد بالای ۲درصد نرخ بیکاری سال ۹۵را به پایان رسانده‌اند.

دولت یازدهم وعده داده بود تا نرخ بیکاری را در سال ۹۶تک رقمی کند، اما افت شدید درآمدهای نفتی و کند شدن نرخ رشد اقتصادی باعث شد تا این وعده دولت محقق نشود، این در حالی است که در برنامه ششم توسعه که اخیرا به تصویب مجلس رسیده، نرخ بیکاری ۷درصدی در سال پایانی برنامه هدف‌گذاری شده است. مرکز آمار ایران در حالی از افزایش ۱٫۴درصدی نرخ بیکاری در سال‌جاری خبر داده که رسیدن نرخ بیکاری به ۱۲٫۴درصد نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد چرا که بالاترین نرخ بیکاری ایران از ۱۳۸۹است.

https://hoorkhabar.ir/650999کپی شد!
76
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.