سوت متروی اهواز در سال ۹۶ به صدا در می آید؟
به گزارش هورنیوز کلنگ احداث فاز نخست متروی اهواز همزمان با کلانشهرهایی همچون مشهد بر زمین زده شده به امید آکه در آینده ای نزدیک بخشی از مشکلات ترافیک و آلودگی هوای اهواز حل شود.
با گذشت چند سال از آغاز به ساخت فاز نخست متروی اهواز اما همچنان به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی خبری از تکمیل آن نیست و طبق پیش بینی مسئولان با ادامه این روند حتی در ده سال آینده نیز به بهره برداری نخواهد رسید. این درحالیست که کلانشهر مشهد با مدیریتی درست و شایسته و با استفاده از ظرفیت فروش اوراق قرضه این فاز را به اتمام رسانده است.
احداث قطار شهری در کلانشهر اهواز از ابتدا با بحثهای موافق و مخالف شدیدی همراه بود تا آنجا که برخی این طرح را راهگشای گرههای ترافیکی شهر اهواز دانسه و برخی دیگر آن را به علت وجود رودخانه کارون در وسط اهواز این پروژه غیرممکن اعلام میکردند.
بعد از بحثهای فراوان درباره اجرا و یا عدم اجرای این پروژه، سرانجام در سال ۱۳۹۰ نخستین گودبرداریها برای احداث مترو که نیاز واقعی یک کلانشهر است، انجام شد.
پروژه قطار شهری اهواز که بنا بود ۴ ساله راهاندازی شود اکنون پس از گذشت ۱۰ سال نه تنها تکمیل نشده بلکه در شرایطی که هزینه زیادی از بیتالمال برایش صرف شده تقریبا در بن بست اعتبارات گیر کرده است.
شهرام شاهینزاده مدیرعامل جدید قطار شهری اهواز با اشاره به تخصیص ۶۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامهوبودجه تا پایان اسفند ماه امسال اظهار داشت: پیگیر اخذ این اعتبار هستیم همچنین در این راستا با کارشناس مربوطه در تهران ارتباط داریم.
وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول دادهاند که تا قبل از پایان سال اعتبار پرداخت شود، افزود: این موضوع مواقت نامه داشته که اکنون جاری شده و در حال سپریکردن آخرین مراحل اداری است. اعتبار به صورت صددرصدی و کامل پرداخت میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درباره اینکه آیا ممکن است که این اعتبار ۶۰میلیاردی تا پایان سال پرداخت نشود، بیان کرد: احتمال این موضوع خیلی ضعیف است چرا که آقای نوبخت در این زمینه دستور ویژه دادهاند همچنین نماینده ما در تهران با مراجعات حضوری، استاندار و من نیز پیگیر دریافت این اعتبار هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که تکمیل پروژه قطار شهری اهواز نیازمند ۳هزار میلیارد تومان است آیا ۶۰میلیارد تومان میتواند در تکمیل این پروژه موثر باشد، گفت: پرداخت این اعتبار کمک خیلی بزرگی به پروژه میکند به طوری که درصددیم در مرحله نخست، فاز یک پروژه قطار شهری اهواز را به بهرهبرداری برسانیم.
شاهینزاده با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ فاز یک متروی اهواز به بهرهبرداری میرسد، عنوان کرد: متروی اهواز ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بر اساس برآوردها فاز یک این پروژه بیشترین پیشرفت فیزیکی و قابلیت به بهرهبرداری رساندن را دارد بنابراین تلاش ما برای اتمام کار این فاز است.
وی گفت: در بحث اوراق مشارکت با توجه به اینکه موافقت نامه بانک مرکزی را گرفتهایم در حال رسیدن به نتیجه هستیم به طوری که فاز نخست اوراق مشارکت در زمینه پروژه قطار شهری اهواز به مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان در هفته جاری منتشر شده است.
مدیرعامل قطار شهری اهواز بیان کرد: با توجه به برنامههای در نظر گرفته شده برای جذب شرکتهای سرمایهگذاری امیدواریم تا پایان خرداد ماه سال آینده این میزان اوراق مشارکت تبدیل به نقدینگی شود.
در سال های گذشته مسئولان بارها قول افتتاح فاز نخست متروی اهواز را داده اند این درحالیست که سایر کلانشهر ها درحال تکمیل فازهای بعدی هستند، حال باید دید این وعده تکراری در سال ۹۶ عملی می شود یا خیر؟