حذف سه صفر هزینه ای برای دولت

هورنیوز – در حالی قائم مقام بانک مرکزی خبر از ارسال لایحه ای مستقل به مجلس برای حذف سه صفر از سوی بانک مرکزی می دهد که موضوع حذف سه صفر از واحد پولی کشور و ارزش گذاری پول ملی از مباحثی است که اذهان بسیاری را به خود جلب کرده و به موضوعی ابهام برانگیزی برای عموم تبدیل شده است که در صورت قطعی شدن اجرای آن از سوی دولت و تصویب نهایی از سوی مجلس، چند صفر از اسکناسهای رایج کشور حذف خواهد شد.

هنگامی که طهماسب مظاهری در سال‌های ۷۲ و ۷۳ در بانک مرکزی بود، این موضوع در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت اما برخی مسئولان بعدی با این اقدام موافق نبودند و بررسی ها در این باره متوقف شد.

این موضوع از آن زمان تاکنون چند بار در دستور کار اداره بررسی‌های بانک مرکزی قرار گرفته به طوری که در سالهای اخیر به منظور عرضه خدمات مطلوب تر و تسهیل در مراودات تجاری این موضوع بار دیگر در دستور کار اداره بررسی های بانک مرکزی قرار گرفت و گزارش مبسوطی نیز در این باره تهیه شده است.

برخی مقامات بانک مرکزی می گویند ترس از عواقب ناشی از اجرای نادرست و تحمل هزینه های آن یکی از عمده ترین دلایل مخالفان اصلاح رقوم پولی کشور است، زیرا اگر این موضوع درست اجرا نشود آثار تورمی در پی خواهد داشت.

در این میان به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، افزایش ظاهری قدرت پول ملی، آسان سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروشهای مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفرها است، اما برای حذف صفرها ارتقای شاخصهای اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه گذاری، آزادسازیهای اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانکهای خارجی در کشور، حضور بی قید و شرط سرمایه گذاران خارجی و غیره نیز باید انجام شود.

حذف صفر از ریال؛ صرفه مند یا هزینه بر؟در همین رابطه جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در این باره با بیان اینکه حذف صفر از ریال و اصلاح پول ملی تاثیری در اقتصاد کشور ندارد، گفت: کشورهایی دست به این اقدام زده اند که صفر اسکناس هایشان حتی به رقم ۱۲ هم رسیده است. حذف صفر هم به این دلیل است که اشتباهی در شمارش صفرها رخ ندهد . البته این اقدام در گذشته دورتر که تکنولوژی در اقتصاد نفوذ زیادی نداشت، انجام می شد.

وی افزود: تعداد زیاد صفرهای اسکناس ها باعث می شد تا حسابرسی ها با مشکلات و خطاهای متعددی مواجه شود. به همین دلیل برخی از کشورها این هزینه را پذیرفتند که صفر را از پول خود حذف کنند و اسکناس ها را تغییر دهند. اما معتقدم هنوز این مشکل در ایران گریبان گیر نیست.

به گفته پژویان این طرح فقط هزینه ای را برای دولت می تراشد تا اسکناس های موجود را از چرخه خارج و اسکناس های جدید با تعداد صفر کمتر را منتشر کند. به طور قطع تعویض اسکناس ها هزینه های قابل توجهی را برای دولت به جای می گذارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم حذف صفر از ریال جزو اولویت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست و هیچ دلیل توجیه کننده ای برای این اقدام در شرایط کنونی وجود ندارد. در حال حاضر درشت ترین اسکناس رایج در ایران از لحاظ رقم، اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تعداد صفرهای آن به ۵ عدد می رسد. این اسکناس به راحتی قابل تشخیص است.

وی درباره تاثیرگذاری حذف صفر ریال روی مقوله تورم گفت: به طور قطع اجرای حذف صفر از ریال را نمی توان به تغییر نرخ تورم ارتباط داد چرا که در این طرح قدرت خرید پول تغییری نمی کند. تورم زمانی ایجاد می شود که تقاضا افزایش یابد و همزمان عرضه پاسخگوی این حجم از تقاضای ایجاد شده نباشد و این ارتباطی به حذف صفر از ریال ندارد.

وی ادامه داد: برای حذف صفرها ارتقای شاخصهای اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه گذاری، آزادسازیهای اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانکهای خارجی در کشور، حضور بی قید و شرط سرمایه گذاران خارجی و غیره نیز باید انجام شود.

https://hoorkhabar.ir/650232کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.