از درختانی که قطع تا ساختمان هایی که سبز می شوند

به گزارش هورنیوز ۱۵ اسفند، روزی که به نام درختکاری در تقویم ثبت و بسیاری از مسئولان را به یاد کاشت چند نهال در شهر  و حواشی می اندازد. نهال هایی که در هیاهوی رسانه ها کاشت و در سکوت مطلق پس از چند ماه خشک می شوند.

گذشته از این امر، هر از چندگاهی خبر قطع گسترده درختان در شهر توسط یک سازمان یا شرکت به گوش می رسد. آخرین مورد آن قطع درختان توسط شرکت صنایع فولاد در یکی از آلوده ترین مناطق شهر اهواز بود.

هر اصله درخت در وضعیت محیط‌زیستی کنونی کشور ارزشمندتر از جواهر است، اما برخی اقدامات در گوشه و کنار گواه رویکرد و نگرش دیگر است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته با بها دادن به درخت، چوب، ورق و… از این کالای ارزشمند به شکل مناسب و مدیریت شده استفاده می‌کنند، اما در کشور ما هنوز نه تنها ارزش درخت آن‌طور که باید و شاید جا نیفتاده، بلکه سیاست‌های اتخاذ شده از سوی برخی سازمان‌ها نشان دهنده به تاراج رفتن درختان در کلانشهرها و جنگل‌هاست.

بر اساس قانون هر گونه تخریب و آتش زدن جنگل‌ها به موجب قانون ممنوع و برای مرتکبان آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین ماده‌ای که در ارتباط با آتش زدن عمدی جنگل‌ها می‌توان به آن استناد کرد «ماده ۴۷‌ قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل‌ها و مراتع» است که مجازات سنگینی را برای مرتکبان این جرم تعیین کرده است.

حراست از محیط زیست یکی از ملزومات زندگی امروزی است زیرا تنها راه تصویه هوای آلوده شهرها همین درخت ها هستند که زمینه زندگی سالمتر را به وجود می آورند.

از سوی دیگر با وخیم شدن وضعیت محیط زیست, رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این مقوله بسیار مهم به صورت مستقیم ورود پیدا کرده و به مسئولین امر تاکیدات بسیار زیادی داشتند که از قطع درختان جلوگیری شده و به سرانه محیط زیست نیز افزوده شود.

صحنه دلخراش زمانی رخ می دهد که هر روز که می گذرد درخت جدیدی از این درختان قطع می شوند تا نمای ساختمان در حال ساخت بهم نریزد و صاحبان ملک بتوانند نمای زیبایی از نظر خود بسازند.

این قطع درختان در حالی است که در سایر استان ها از وجود درختان استفاده بهینه کرده و نه تنها آنها را قطع نمی کنند, بلکه از وجود این درختان زیبا برای بهتر جلوه دادن نمای ساختمانشان استفاده می کنند.

https://hoorkhabar.ir/649418کپی شد!
121
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.