اقتصاد مقاومتی، گمشده ای میان اقدام و عمل مسئولان خوزستان

به گزارش هورنیوز “اقتصاد استان خوزستان با احتساب نفت در رتبه دوم و بدون آن در رتبه چهارم قرار دارد”، این جمله معروفی است که بارها به عنوان مقدمه از زبان مسئولان مختلف بیان شده است اما مسأله ای که هیچگاه به طور دقیق ریشه یابی نشده آنست که چرا خوزستان هیچگاه به طور شایسته از مواهب این امر بهره مند نشده اند.

پس از تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون توجه به اقتصاد مقاومتی، دولت استان ها را ملزم به برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات کرد. هرچند ماه یکبار نیز رتبه استان ها در زمینه عمل به اقتصاد مقاومتی اعلام می شود طبق آخرین اطلاعیه پورتال وزارات کشور،  استان هرمزگان رتبه نخست و استان خوزستان با فاصله ای نسبتا طولانی در جایگاه دهم اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

مهرداد نیکو معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان در گفتگو با هورنیوز اظهار داشت: میانگین رتبه خوزستان در اجرای اقتصاد مقاومتی دهم است که از ۱۵ شاخص حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه رتبه استان در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی هفدهم است، است، افزود: برخی از اطلاعاتی که به مرکز باید ارائه می شد به طور کامل محقق نشد و برخی مدیران دستگاه های اجرایی اذعان دارند که در ماده ۸۸ عملکرد دارند اما منعکس نشده است.

نیکو با بیان اینکه قطعا در ارزیابی های جدید رتبه استان ارتقاء خواهد یافت، گفت: از سویی دیگر واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی موضوع پیچیده ای است. در برخی موارد یک دستگاه اجرایی پروژه ای را آغاز کرده و حال باید به دنبال یک سرمایه گذار بود و در موارد دیگر سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در ادامه این روند کمی وسواس به خرج داده ایم، خاطر نشان کرد: باید مطمئن شویم که پروژه ها پس از واگذاری به سرانجام خواهند رسید.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با اشاره به اینکه باید بپذیریم در ابتدا روند کندی داشتیم، افزود: از سویی دیگر خوزستان رتبه دوم اقتصاد با احتساب نفت و رتبه چهارم بدون احتساب آن را داراست و قطعا رتبه پانزدهم شایسته نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک های خوزستان نسبت به همکاری با بخش خصوصی چندان رغبت ندارند، اظهار داشت: باید پذیرفت که عملکرد بانک ها خارج از حیطه مدیریتی استان است و آنها ضوابط و سختگیری های خاص خود را دارند چراکه وظیفه خود را صیانت از سرمایه های مردم می دانند.

نیکو در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان کرد: نباید از این امر غافل شد که بخش خصوصی در استان خوزستان متناسب با بخش دولتی رشد نکرده است. تقریبا اقتصاد خوزستان یک و نیم برابر کشور بیشتر دولتی است و همین امر باعث تضعیف بخش خصوصی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سایر استان ها در این خصوص عملکرد بهتری داشته اند، توضیح داد: در برخی استان ها بخش خصوصی قوی تر وارد شده است که همین امر آنها را باشیب تندتری به هدف نزدیک می کند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان تأکید کرد: تا زمانیکه سرمایه گذاران خود استان در این خصوص وارد عمل نشوند نمی توان به ورود سرمایه گذار سایر استان ها و خارج کشور دل بست.

بی شک یکی از راه های اجرای اقتصاد مقاومتی اعطای تسهیلات به واحدهای نیمه فعال و فراهم کردن زمینه برای رشد سایر واحدهای تولیدی است تا با اشتغال جوانان استان و تولید بیشتر محصولات شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم و در این راه نظارت بر نحوه عملکرد سازمان ها و ادارات به ویژه بانک ها یکی از ضروریات است.

https://hoorkhabar.ir/648698کپی شد!
127
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.