بهره برداری انتخاباتی از طرح شکست خورده پزشک خانواده یا اجرای دیرهنگام؟

به گزارش هورنیوز در آستانه اجرایی شدن برنامه ششم توسعه هنوز هستند طرح‌هایی که از دو برنامه پنج ساله تدوین شده کشور اجرایی نشده‌اند، یکی از این برنامه‌ها طرح پزشک خانواده یا نظام ارجاع است که از برنامه چهارم توسعه تاکنون تنها به صورت مقدماتی در سه استان اجرا شد اما هنوز آنطور که در برنامه پنجم توسعه گفته شده، فراگیر نشده است.

طرحی که چهار سال پیش وزیر بهداشت آن را طرحی شکست خورده عنوان کرده بود. طرحی که قرار بود با هدف کاهش هرج و مرج در نظام سلامت، سردرگمی بیماران و هدایت منابع انسانی و مالی به سطوح تخصصی و فوق تخصصی اجرایی شود.

وزیر بهداشت روز گذشته در همین خصوص اظهار داشت: هنوز تا داشتن یک نظام ارجاع کامل فاصله داریم و نارضایتی هایی وجود دارد اما اگر زیرساخت ها نظیر پایگاه های بهداشتی و تخت های بیمارستان را کامل کنیم طرح پزشک خانواده موفق می شود.

هاشمی با عنوان اینکه پزشک متخصص خانواده نیز به طرح پزشک خانواده اضافه می شود، گفت: پزشک خانواده کنونی در کشور مورد رضایت نیست اما نسبت به سه سال قبل وضعیت خوبی داریم.

در این‌باره حقوقدانان نیز معتقدند که طرح پزشک خانواده مانند دیگر طرح‌های حمایتی از برخی اقشار از حمایت کافی قانونگذار برخوردار نبود است.

دکتر صابری در این‌باره می‌گوید: اصل طرح قابل تامل و البته عالی است اما اینکه طرح با چه بودجه‌ای و با چه توجهی روبرو است مطلبی است که باید درباره آن تحقیق کرد.

وی معتقد است که اکثر طرح‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر از ضمانت اجرای کافی برخوردار نیستند. در همین زمینه می‌گوید که طرح پزشک خانواده طرحی کلان است و در خوشبینانه ترین حالت هم با توجه به وضع موجود نمی‌توان تصور کرد که تا پایان برنامه پنجم همگانی شود، اما امیدوارم با رفع موانع موجود و البته نگاه بازنگر قانونگذار برای به‌ وجود آوردن ضمانت اجرایی این اتفاق رخ دهد چرا که این طرح هزینه درمان را در کشور کاهش و البته سرعت مداوا را بالا می‌برد چیزی که جامعه امروز به آن احتیاج دارد. اما مشکلات اجرایی این طرح در چهار استانی که به صورت پایلوت از سال ۱۳۸۹ برگزیده شدند نیز قابل بررسی است که در بخش بعدی به آنها به صورت جداگانه رسیدگی می‌شود.

اگرچه نمی توان انکار کرد که مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه بهداشت و سلامت کلید خورده است اما باید توجه داشت که بهره برداری انتخاباتی از طرح هایی که زیرساخت های آن مهیا نیست تنها باعث لطمه به قشر محروم جامعه و سلب اعتماد از دولت خواهد شد.

 

https://hoorkhabar.ir/647476کپی شد!
64
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.