خرق عادت در بازار خودرو امیدبخش است/ باید رفتارهای غلط در تولید را کنار بگذاریم

هورنیوز – عوامل زیادی موجب خوشبختی و رشد اقتصادی شرکت های صنعتی و بازرگانی در جهان می شود. در این رابطه، گروه بزرگ خودرو سازی فرانسه موسوم به “پی ای اِی” که سازنده مارک های معروف “پژو” و “سیتروئن” است، امروز، اعلام کرده است که به شکرانه احتساب فروش خودروهای تحت “لیسانس” پژو در ایران، حجم فروش جهانی این خودرو ساز به میزان ۸‚۵ درصد افزایش یافته است. “ماکسیم پیکا” مدیر بازرگانی پژو-سیتروئن امروز گفت که این گروه در آغاز توسعه همکاری های متقابل با ایران خودرو و سایپا در ایران است و در سال میلادی آینده بخش بین المللی این گروه شاهد رشد بی سابقه ای خواهد بود.
با احتساب فروش این شرکت در ایران، فروش جهانی گروه پژو-سیتروئن ۵.۸ درصد رشد کرده است و این در حالی است که بدون احتساب ایران، فروش این گروه فرانسوی ۲ درصد رشد منفی داشته است. امروز، چهارشنبه، ١١ ژانویه پژو-سیتروئن اعلام کرد که رکورد تازه ای در فروش جهانی داشته و طی یکسال بیش از ۳,۱۴۶ میلیون خودرو فروخته است. از این میان، این پژو فقط ۲۳۳ هزار خودرو در ایران فروخته است و بدون احتساب فروش ایران، این خودرو ساز رشد منفی ۲ درصدی داشته است.
“ماکسیم پیکا” مدیر بازرگانی پژو-سیتروئن گفته: تازه این آغاز ماجراست و این گروه فرانسوی با قراردادهای مشارکت”جوینت وِنچِر” با خودرو سازان ایرانی “ایران خودرو” و “سایپا” سال های پر رونقی را در آینده برای خود بیمه کرده است.
با تمام این اوصاف قرار است با تولید پژو ۵۰۸ در ایران برای اولین بار خودرویی در کشور تولید شود که تنها ۱ ماه اخلاف زمانی در توزیع بازار جهانی دارد. این مسئله می تواند کورسوی امیدی را فراهم کند که ایران کم کم به زمره کشورهای تولید کننده حرفه ای خودرو بدل می شود.
اما اشتباه بزرگ ایران در فضای پس از برجام بازگشتن به سمت فرانسه بود، خودروهای پر خرج اروپایی برای ایران مناسب نیست. ای کاش مسئولین به صورت جدی با دولت ژاپن وارد مذاکره می شدند و خط تولید چند خودروی مناسب را در ایران راه اندازی می کردند. خودروساز ها باید کم کم قبول کنند که دیگر نمی توان با تلفیق پلتفورم های ۳۰ سال پیش خودروی استاندارد تولید کرد، باید دست خود را به نشانه تسلیم بالا بیاورند که توانایی طراحی و ساخت یک خودروی ایرانی را ندارند و تنها سرمایه های ملی را هدر می دهند.
این ها می توانند به جای نابودی مردم در جاده ها به سراغ خودروسازهای ژاپنی بروند و خواهش کنند تا با ایجاد خط تولید های به روز خودرو های استانداردی را تولید کنند. این روزها خودروهایی در کشور تولید می شود که بسیار گران تر از چیزی هستند که در بازار جهانی عرضه می شود، شرکت بهمن، مزدا ۳ مدل ۲۰۱۰ را با مبلغی حدود ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می رساند در حالی که این خودرو در بازارهای جهانی منسوخ شده و مدل های به روز آن قیمتی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان دارد، این مسئله به شدت به اعتماد مصرف کننده آسیب می رساند و باید این رفتار زننده کنار گذاشته شود اما به هر حال زمان آن رسیده که ما هم در حوزه صنعت حمل و نقل به ویژه خودروهای سواری نونوار شود.