سمن های خوزستان خانه دار شدند/ اعتماد عمومی سرمایه اجتماعی است

هورنیوز – غلامرضا شریعتی در مراسم افتتاحیه خانه سمن های خوزستان اظهار کرد: خوشحال و خوشبختم از اینکه خداوند توفیق افتتاح خانه سازمان های مردم نهاد را به ما داد و قطعا بارقه امید و خیری برای این سازمان ها خواهد بود.

وی افزود: هرچه بیشتر برای این سازمان ها مردم نهاد وقت گذاشته و به آنها توجه کنیم و مسائل اولیه آنها را تامین کنیم قطعا در توسعه استان موفق تر خواهیم شد چون صدای مردم برای دولت و حکومت هستند و رابطه صادقی بین مردم، جامعه، دولت و حکومت خواهند بود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همیشه این فاصله بین مردم و دولت ها وجود دارد که باید به نوعی آن را پر کرد. دولتمردان در پیچ و خم کارهای اداری می مانند و مردم نیز مطالبات دیگری دارند که برای احقاق این مطالبات یک رابط باید داشته باشند.

شریعتی بیان کرد: تاسیس سازمان های مردم نهاد باعث شده که کشور و جوامع به نوعی پایه گذاری شود تا حد واسطی برای رعایت ملاحظات سیستم های دولتی باشد.

وی عنوان کرد: هرچه ارتباط محکم تر باشد، قطعا کارشناسانه تر است و از نظرات مردم برای مدیریت کشور بیشتر استفاده می شود. هر کدام از نظرات و انتقادات سازمان های مردم نهاد باعث خوشحالی من و چراغ راهی برای مدیریت استان است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: هر وقت که ما را به باد انتقاد بگیرند آن روز خوشحال تر هستم و به هیچ کدام جوابیه نمی دهم تا فضای گفتگو و نقد در استان بیشتر توسعه پیدا کند. قطعا جرات نقد داشتن در این استان نفع بهتری را در پی دارد و باعث رشد و توسعه نیز می شود.

وی در پایان خطاب به اعضای سازمان های مردم نهاد توصیه کرد: سعی کنید اکنون که دیگر محل هم دارید، از آن برای انجام کارهای کارشناسی، عمیق و مطالعات به منظور ارائه اظهارنظرهای کارشناسانه تر استفاده کنید.
۴۰۰ سازمان مردم نهاد در خوزستان ثبت شده‌اند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: از سال ۹۳ تاکنون، ۴۰۰ سازمان مردم نهاد در خوزستان ثبت شده اند.

شریف مخمل زاده در مراسم افتتاحیه خانه سمن های خوزستان اظهار کرد: استاندار خوزستان از نخستین روزهای خود در پست استانداری، بحث سازمان های مردم نهاد و راه اندازی خانه سازمان های مردم نهاد را تاکید و دستور به اختصاص این محل را داد.

وی با اشاره به اینکه در حد وسع و توان این مکان را بازسازی کردیم، افزود: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۴۰۰ سازمان مردم نهاد را ثبت و بیش از ۱۵۰ سازمان مردم نهاد را نیز در حال تاسیس داریم و دوره های بسیاری را برای آنها برگزار کرده ایم.

مخمل زاده بیان کرد: در حوزه سازمان های مردم نهاد هنوز ابتدای کار هستیم ولی باید این راهی که منجربه توسعه و ابادانی استان در کنار تعمیق مشارکت های اجتماعی است را ادامه بدهیم.

مشکینی مشاور وزیر کشور و معاون سازمان های مردم نهاد مرکز امور اجتماعی وزارت کشور نیز اظهار کرد: کار خیلی خوبی امروز انجام شده چون یکی از اجزای مدل مدیریتی صحیح در کشور مسئله تشکل های اجتماعی، نهادهای مدنی و فعالیت های گروهی ـ جمعی مردم ایران است.

وی افزود: هر سری عقلی دارد و وقتی سرها با هم یکی شدند آن وقت ایران ساخته می شود.

خانه محل همگرایی شود نه واگرایی

معاون سازمان های مردم نهاد مرکز امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه این سازمان های مردم نهاد علی القاعده باید موجب هم افزایی شوند، بیان کرد: هرجایی تفرقه باشد یعنی شیطان نیز حضور دارد و هرجایی انسجام، وحدت و همدلی باشد یعنی خداوند و یادش حضور دارد.

مشکینی در پایان تاکید کرد: اینجا باید جایی باشد تا تشکل ها کنار همدیگر به هم اندیشی بپردازند تا در نهایت به هم افزایی در جامعه ختم شود.

اعتماد عمومی سرمایه اجتماعی است

علوانیه2

در این مراسم همچنین دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان خوزستان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ابتدا دهه فجر را خدمت دوستان و سروران عزیز تبریک عرض میکنم و امیدوارم همانطور که در سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در مراسم افتتاح خانه سازمان های استان به سر میبریم، شاهد طی شدن مسیر رشد و پیشرفت استان خوزستان و به ثمر نشستن ارزشهای مقدس نظام جمهوری اسلامی باشیم.

رضا فریدونی افزود: امیدوارم که این ارتباط و پیوندی که ایجاد شده، مستمر و دائمی باشد و همچنین باعث شود در نیل به سمت توسعه پایدار موفق تر از گذشته گام برداریم.

فریدونی یاداور شد: با شبکه شدن سازمان های مردم نهاد در موضوعات و حوزه های تخصصی و همچنین پویاتر شدن جامعه مدنی می توانیم در نیل به مبحث توسعه و مواجه با مخاطراتی که عمدتا عمومی هستند، به صورت نهادی کاملا مستقل به لحاظ حقوقی، دستیار دولت ها باشیم.

وی اظهار کرد: دولت ها به تنهایی نمی توانند بار این مخاطرات را به دوش بکشند و خدمات به جامعه دهند. سازمان های مردم نهاد قطعا واسطه ها و میانجی های خوبی برای برقرار کردن این ارتباط هستند.

فریدونی با بیان اینکه در پاسخ به این سوال که مهم ترین ویژگی سازمان های مردم نهاد به عنوان تشکل های غیر دولتی،غیر سیاسی، غیر انتفاعی چیست؟ گفت: آنچه امروزه در جامعه شاهد آن هستیم، از بین رفتن اعتماد عمومی به صورت نسبی به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی جامعه است، این اعتماد عمومی به نوعی مبنای سرمایه اجتماعی است. اگر سرمایه اجتماعی در کنار یک جامعه مدنی پویا و کارآمد و یک دولت مدرنِ ترقی خواه قرار گیرد، و هر سه بعنوان اضلاع یک مثلث با هم پیوند بخورند، شاهد جفت و جور شدن مثلث توسعه هستیم.

دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان گفت: ان جی او ها می توانند در شکل گیری اضلاع این مثلث، یعنی در شکل گیری افزایش و ارتقا سرمایه اجتماعی و در شکل گیری جامعه مدنی به عنوان چشمان تیز بینِ نظارتی جامعه بعنوان سازمان ها و تشکل هایی که بتوانند بحث خدمات عمومی در حوزه هایی نظیر: محیط زیست،آسیب های اجتماعی، حقوق شهروندی و …  و همچنین شکل گیری دولت مدرنِ ترقی خواه حضور کاملا موثر داشته باشند.

فریدونی گفت: در نهایت مقصود ما توسعه پایدار است، یعنی به انگاره  ان جی او به عنوان یک ابزار نگاه می کنیم تا هدف نهایی که بحث توسعه پایدار است محقق شود.

وی تاکید کرد: قطعا اختصاص مکان به سمن ها و راه اندازی آن، فضا و محیط را برای حضور موثر، کارآمد و گسترده سازمان های مردم نهاد در فرآیند توسعه استان خوزستان تسهیل می سازد و بنده به عنوان دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان خوزستان و همچنین فعال اجتماعی، از  اعتماد و توجه آقای استاندار کمال تشکر و قدر دانی را دارم.

در انتهای برنامه نیز، ابوسعید هواشمی (تمیمی) از هنرمندان و نوازندگان سبک موسیقی علوانیه به نوازندگی پرداخت.

https://hoorkhabar.ir/645376کپی شد!
183
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.