خوزستان، در انتظار تأمین اعتبار مهار ریزگردها

به گزارش هورنیوز این مشکلی است که ۲۰ استان با آن مواجه هستند و همه قبول داریم که بخش اعظم این مشکل منشأ خارجی دارد، اما به نظر می‌رسد برای کنترل منشأ داخلی این پدیده هنوز هم از دید ملی نگاه نمی‌کنیم و اعتبارات آن به صورت قطره چکانی اختصاص می‌یابد. در بهمن ماه سال۹۳ زمانی که غلظت گرد و غبار در خوزستان به بالای ۱۰ هزار میکروگرم برمتر مکعب رسید، مسئولان کشور بالاخره به فکر راه حل نهایی افتادند و شاید به همین دلیل بود که هیأت دولت در همین سال مصوبه‌ای را گذراند تا ۱۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای عملیات اجرایی در۲۳ هزار هکتار از اراضی این استان در نظر گرفته شود؛ جالب است بدانید که از این محل فقط ۱۷ میلیارد تومان اختصاص یافت. از سوی دیگر، امسال حتی یک ریال اعتبار برای مراقبت و نگهداری در قالب طرح‌های کنترل ریزگردها به خوزستان نرسیده و این درحالی است که هرساله بر تعداد کانون‌های بحران افزوده می‌شود.

سرعت تولید کانون ریزگرد بیشتر ازعملیات اجرایی
«هاشم بالدی»، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: وقوع پدیده گرد و غبار، بخش کشاورزی، شبکه برق، بهداشت و آموزش بواسطه تعطیلی مدارس و از همه مهمتر سلامت مردم را متأثر کرده است. خوزستان پایه کشاورزی دارد و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گرد و غبار بازده این بخش را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ با مطالعات جامعی که صورت گرفت منشأ گرد و غبار و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت مقابله با آن در کار گروه ملی و استانی مقابله با گرد و غبار ارائه شد، افزود: برای اجرای برنامه‌های مصوب کنترل گرد و غبار با منشأ داخلی طرح و برنامه داریم، اما یادمان نرود اجرای همه این طرح‌ها در گرو رسیدن بموقع اعتبارات است.
بالدی با اشاره به وقوع پدیده گردوغبار خوزستان طی چند روز گذشته، گفت: هرچند این گردوغبار از کانون‌های عراق پا گرفته، اما وزش باد موجب شده این مسأله کانون‌های داخلی را فعال کرده و غلظت گرد و غبار به ۹۰۰ میکروگرم بر متر مکعب برسد. متأسفانه خشکسالی چند سال اخیر موجب شده با وجود اقدام‌های صورت گرفته برای کنترل گردوغبار همواره سرعت تولید کانون‌های ریزگرد بیشتر از عملیات اجرایی باشد و رفع این معضل در گرو عزم ملی و تزریق بیشتر اعتبار برای سرعت گرفتن عملیات‌های مقابله با گردوغبار است.
اعتبارهنوز نرسیده است
در همین حال «البرز اسماعیل پور»، رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: این استان دارای ۳ اقلیم بیابانی، مناطق مرتفع و میان بند است. به گفته وی در خوزستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان داریم که ۷۰۰ هزار هکتار آن تحت تأثیر کنش و واکنش‌های فرسایش بادی قرار دارد.
اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه با ظهور چشمه‌های ریزگرد در سال ۹۳ دولت ۱۱۳ میلیارد تومان برای ۲۳ هزار هکتارعملیات اجرایی در نظر گرفت، افزود: از این میزان تاکنون تنها ۱۷ میلیارد تومان برای اجرا و نظارت تخصیص یافته که در ۳ هزارو ۷۰۰ هکتار از کانون ریزگردها عملیات اجرایی صورت گرفت. این عملیات شامل ۷۰۰ هکتار مالچ پاشی و ۳ هزار هکتار نهالکاری همراه با آبیاری است. همچنین ۹ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری و مراقبت از نهال‌های کاشته شده تخصیص یافته بود که به اتمام رسیده و اگر اعتبار جدید داده نشود نهال‌های کاشته شده خشک می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که امسال چقدر اعتبار برای مراقبت و نگهداری در قالب طرح کنترل کانون‌های ریزگرد داده شده، خاطرنشان کرد: تاکنون حتی یک ریال هم اختصاص نیافته است.
اسماعیل‌پور در خصوص تشریح وضعیت تالاب‌های استان و تالاب هورالعظیم و شادگان و تأثیر آنها بر کانون‌های ریزگرد، گفت: کاهش ورودی آب‌های تغذیه‌کننده این تالاب‌ها باعث شده قسمت‌هایی از این تالاب‌ها به کانون‌های ریزگرد تبدیل شود.
نگرانی بابت اعتبار کنترل ریزگردها وجود ندارد
«عباس کارگر»، مدیر کل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد: درست است که امسال هنوزاعتباری برای کنترل ریزگردها به استان‌ها داده نشده، اما جای نگرانی نیست چون این اعتبار در ماه‌های باقی مانده تا آخر سال از طریق اسناد خزانه تأمین می‌شود و قطعاً ماه‌های قبل را جبران می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه درسال ۹۵ فقط ۵ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل ریزگردها در نظر گرفته شده بود، افزود: خوشبختانه برای سال ۹۶ جهش خوب اعتباری داریم و قرار است این اعتبار برای کل کشور به ۳۸۰ میلیارد تومان برسد که ۱۸۰ میلیارد تومان آن به نهال‌کاری و ۲۰۰ میلیارد تومان به مالچ پاشی اختصاص دارد. وی با اشاره به اینکه منشأ ۹۰ درصد ریزگردهای زیر ۵ میکرو گرم برمتر مکعب خارجی است، افزود: ایران در کنترل ریزگردها در منطقه پیشرو است و قرار است در سال ۹۶ همایش بین‌المللی ریزگردها در کشور ما برگزار شود. ایران ۳۲ میلیون هکتار بیابان دارد که ۷ میلیون هکتار آن کانون بحران است.

https://hoorkhabar.ir/643202کپی شد!
149
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.