آمار رسانه های پرسش کننده از رئیس جمهور

هورنیوز – انتقاد به حضور کمرنگ رسانه های منتقد دولت در نشست های خبری رئیس جمهور، همواره یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که پس از هر نشست خبری دکتر روحانی مطرح می شده، از جمله روز گذشته برخی کانال های جریان اصولگرا با اشاره به پرسش های مطرح شده توسط ۴ رسانه اصلاح طلب، ۲ مورد رسانه ملی، ۴ رسانه خارجی و تنها یک روزنامه اصول گرا در نشست دیروز، یک بار دیگر به این موضوع استناد کردند.

رئیس جمهور در دوره ریاست دولت دهم ۹ نشست خبری داشته که در نشستی که مربوط به پس از توافق ژنو است، خبرنگاران سوالی مطرح نکرده اند و به همین بهانه در این گزارش، پرسش هایی که رسانه های مختلف در ۸ نشست خبری دکتر روحانی مطرح کرده اند، بررسی شده است.

در این گزارش از خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، فارس و پایگاه های خبری تابناک، الف و خبرآنلاین به عنوان منبع استفاده شده است.

براین اساس شبکه خبر با طرح ۶ پرسش، خبرگزاری های ایسنا و ایلنا هر کدام با طرح ۴ پرسش و خبرگزاری ایرنا، روزنامه های ابتکار، اطلاعات، شرق و دنیای اقتصاد، هر کدام با طرح ۳ پرسش رکورددار طرح سوال در نشست های خبری رئیس جمهور بوده اند.

در رده بعد چند رسانه با طرح ۲ پرسش قرار دارند که عبارت اند از؛ روزنامه اعتماد، روزنامه جمهوری، روزنامه شهروند، خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت، روزنامه کیهان، خبرگزاری مهر و شبکه پرس تی وی. همچنین ۱۷ رسانه نیز در طول ۳ سال و نیم گذشته تنها موفق شدند یک بار از رئیس جمهور طرح سوال کنند که روزنامه خراسان از جمله این رسانه هاست.

با بررسی رسانه های سوال کننده از رئیس جمهور در مجموع ۳۷ سوال به رسانه های جریان اصلاح طلب یا حامی دولت اختصاص داشت و در مقابل ۱۶ سوال به رسانه های منتقد دولت تعلق داشت. همچنین ۱۳ سوال نیز به رسانه های مختلف صداوسیما مربوط می شد.

رسانه های خارجی هم بیش از ۴۱ سوال از رئیس جمهور مطرح کرده اند که در بین آنها، شبکه خبری المیادین با ۴ سوال و تلویزیون مرکزی چین با ۳ سوال رکورددار سوال از روحانی بودند.

همچنین گفتنی است در نشست های بررسی شده، در ۱۰ مورد، نام رسانه مطرح کننده سوال در هیچ منبعی ذکر نشده بود که با عنوان رسانه های نامعلوم ذکر شده است.

همچنین ممکن است تعدادی از سوال های رسانه های داخلی یا خارجی در گزارش های مشروح خبرگزاری ها هیچ انعکاسی نداشته باشد که این بخش هم باید به عنوان ضریب خطای این گزارش لحاظ شود.

در واقع نتایج به دست آمده در این گزارش، بر پایه سوال هایی است که منابع خبری که در بالا ذکر شد در پوشش مشروح نشست های رئیس جمهور، به مرجع سوال کننده تصریح کرده اند.

https://hoorkhabar.ir/643175کپی شد!
128
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.