کتابخانه حافظ نمونه کشوری در خوزستان

هورنیوز – مسوول کتابخانه انجمن حافظ پژوهان خوزستان با انتقاد از اقدام مسوولان اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در تعطیل کردن کتابخانه این انجمن، توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی ارایه کرد.

مژگان امیری گفت: در خصوص تعطیلی کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ استان اظهار کرد:‌ ما مجوز کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ را در سال ۱۳۸۸ از نهاد کتابخانه‎های کل کشور دریافت کردیم و این در حالی بود که از اسفند ۱۳۸۷، کتابخانه و انجمن حافظ هر دو در خانه ماپار اهواز راه‌اندازی شدند.

وی افزود: در آن زمان و به دستور استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی وقت این مجوز به ما داده شد که در خانه ماپار مستقر شویم و ضمن گرفتن عضو، فعالیت فرهنگی نیز انجام دهیم.

مسوول کتابخانه انجمن حافظ پژوهان خوزستان عنوان کرد:‌ در سال ۱۳۸۹ نیز کتابخانه حافظ به عنوان نمونه استانی انتخاب شد و سیمرغ بلورین دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان نمونه کشوری انتخاب شد و از سوی تالار وحدت تهران سیمرغ بلورین دریافت کرد.

وی با بیان این ‎که در حال حاضر این کتابخانه ۲۰۰۰ نفر عضو و ۱۲ هزار جلد کتاب دارد افزود: من یکی از درخواست‎ کننده‎هایی بودم که اگر قرار شد زمانی خانه ماپار به بخش خصوصی واگذار شود به شخص بنده واگذار شود تا من آن را تبدیل به کتابخانه کنم زیرا منطقه نادری اهواز دارای مرکز فرهنگی و کتابخانه نیست.

امیری گفت:‌ در راستای این موضوع من تا تهران نیز رفتم و شخصی به نام خانم آزادی که مسوول واگذاری اماکن بود در آن جا حضور داشت که کاملا در جریان موضوع است چراکه به وی جهت واگذاری نامه دادیم که او نیز به ما اعلام کرد در حال حاضر خانه ماپار جزو اماکن تاریخی نیست ولی اگر روزی قرار بر واگذاری آن شد، اولویت با شما است.

وی ادامه داد: با این همه، اردیبهشت سال جاری ما نامه‎ای از سوی میراث فرهنگی خوزستان مبنی بر این دریافت کردیم که ‌خانه ماپار واگذار شده است و شما باید این مکان راتخلیه کنید. در این نامه ذکر شده بود که خانه ماپار به بخش خصوصی و شخصی به نام آقای ابراهیم موسوی واگذار شده است.

مسوول کتابخانه انجمن حافظ پژوهان خوزستان خاطرنشان کرد:‌ بلافاصله به آقای موسوی تلفن زدم و قضیه را از او جویا شدم و به او نیز گفتم که به ما اعلام شده بود در اولویت هستیم که او نیز در پاسخ گفت من در جریان نیستم و این مکان به من واگذار شده و شما باید تخلیه کنید چراکه من می‎خواهم این جا را رستوران کنم.

وی افزود: ظاهرا زمانه به گونه‎ای شده که کباب باید جای کتاب را بگیرد!

امیری بیان کرد: ‌بعد از این قضیه، ‌موضوع را با آقای دکتر شریعتی (استاندار خوزستان) در میان گذاشتم و به او گفتم که ما آن جا را آباد کردیم و رونق دادیم و اولویت باید با ما باشد که هم خود آقای استاندار و هم آقای خبیر معاون وقت او در جلسه‌ای که مرداد ماه با حضور آقایان مخمل‎زاده (مدیرکل امور اجتماعی استانداری)، ‌سپهر (مدیرکل نهاد کتابخانه‎های استان) و نشان (مدیرکل میراث فرهنگی استان) برگزار شد قول مساعد دادند که به آقای موسوی مکان دیگری داده شود و کتابخانه همچنان پابرجا بماند.

وی افزود: آقای خسرو نشان (مدیرکل میراث فرهنگی استان) در آن جلسه خطاب به ما گفت: آقای موسوی این مکان را با اجاره‎ای معادل پنج میلیون تومان به ازای هر ماه اجاره کرده است. آیا شما می‎توانید چنین اجاره‎ای پرداخت کنید؟ که من در پاسخ به آقای نشان گفتم که ما همچنین پولی نداریم و در تمام دنیا به مراکز فرهنگی بودجه تعلق می‎گیرد نه این که پولی هم از آن‎ها گرفته شود.

مسوول کتابخانه انجمن حافظ پژوهان خوزستان افزود: مگر ما در روز چند نفر را می‎توانیم عضو کتابخانه کنیم که ماهی پنج میلیون تومان شود؟ حق عضویت کتابخانه بسیار ناچیز است و به صورت سالیانه محاسبه می‎شود.

وی تصریح کرد:‌ از زمانی که قرار شد مکانی را به آقای موسوی اختصاص دهند ما هر روز پیگیر کارهای‎مان بودیم و هر بار که مراجعه می‎کردیم به نتیجه نمی‎رسیدیم. این در حالی بود که از خرداد ماه نیز میراث فرهنگی قفل در کتابخانه را تغییر داد و از ورود و خروج اعضای کتابخانه و ما جلوگیری کرد.

امیری تصریح کرد‌:‌ حدود یک ماه پیش آقای نشان به من تلفن زد و به ما گفت آقای موسوی انصراف داده است و شما بیایید و با همان کیفیت آن جا را تحویل بگیرید که من از آقای نشان پرسیدم منظور از کیفیت چیست؟ که او در پاسخ گفت: ماهی پنج میلیون تومان اجاره بدهید! که من باز هم به او تاکید کردم که ما چنین پولی نداریم ولی ایشان گفت در هر صورت شرایط همین است.

وی افزود: از آقای نشان خواستم که حداقل در کتابخانه و زیرزمین آن را باز کنند که ما از سلامت کتاب‎ها مطمئن شویم که او گفت شما که صبر کردید، باز هم صبر کنید!

امیری با بیان این که در جلسه مرداد ماه آقای خبیر، معاون استاندار وقت، از من خواست که موضوع را رسانه‎ای کنم افزود: آقای نشان از من درخواست کرد که این کار را نکنید چراکه میراث فرهنگی مشکل زیاد دارد و زیر ذره‎بین رسانه‎ها هستیم و نگذارید مشکلات بیشتر شود که من قبول کردم و گفتم این کار را نمی‎کنم ولی شما هم مشکل را حل کنید.

وی تاکید کرد:‌ من تا روز گذشته سر قولم ماندم تا این که خودشان باعث شدند تا بخواهم این موضوع را رسانه‎ای کنم.

امیری در این‎ باره توضیح داد:‌ قضیه از این قرار است که مسوولان میراث چند روز قبل مصاحبه کردند و گفتند کتابخانه حافظ کلاف سردرگم است و حاضر نیست بیرون برود و برای ما مشکل ایجاد کرده است. حال نیز من اگر بخواهم سکوت کنم جایز نیست و سکوت من ظلم در حق ۲ هزار نفر عضو کتابخانه است.

وی افزود: مسوولان میراث فرهنگی ادعا کرده‎اند که کتابخانه حافظ غیرفعال است اما سوال من این است که کتابخانه‎ای که غیرفعال است چه گونه است که سیمرغ دریافت می‎کند و نمونه کشوری می‎شود؟ آیا در کشوری که به سختی کسی را تشویق می‎کنند، کسی بی‌خود و بی‎جهت نمونه کشوری می‎شود؟

امیری در پاسخ به این سوال که خواسته شما در حال حاضر چیست گفت:‌ من می‎خواهم تکلیف مکان ما را روشن کنند. اگر قرار است همین جا را بدهند که چه بهتر و اگر هم بنا هست که تخلیه کنیم ‌در همین منطقه مکانی در خور شأن نام حافظ و کتابخانه به ما اختصاص بدهند زیرا اعضای ما عمدتا متعلق به همین منطقه اهواز هستند.

https://hoorkhabar.ir/643113کپی شد!
161
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.