نصف شدن تعداد اتوبوس ها در سه سال/ نیاز به ۳ هزار تاکسی/ کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت در مترو
به گزارش هورنیوز ؛ وجود سیستم یکپارچه حمل و نقل شهری یکی از نشانه های هر شهر مدرن در جهان است، سیستمی که شامل دسترسی راحت شهروندان به انواع وسیله های نقلیه برای جابجایی های روزانه در یک شهر است.
در ایران نیز با توجه به رشد فزاینده تعداد خودروها که سریعترین سوء اثر آن آلودگی هوا است، وجود حمل و نقلی مناسب با دسترسی آسان اهمیتی دوچندان پیدا می کند.
کلانشهر اهواز نیز با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند مانند سایر کلانشهرهای کشور نیازی اساسی به سیستم حمل و نقل شهری مناسب دارد اما متأسفانه این نیاز در سالهای اخیر به یک آرزوی صعب الوصول تبدیل شده است.
اتوبوس؛ نصف شدن تعداد اتوبوس ها در سه سال
بارز ترین وسیله ی حمل و نقل شهری در اهواز اتوبوس است که در این زمینه نیز این کلانشهر با بحران روبروست به طوری که جانعلی خورشیدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار هورنیوز اظهار کرد: کلانشهر اهواز باجمعیت بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری اکنون کمتر از ۲۰۰ اتوبوس دارد، یعنی تقریباً به ازای هر ۵ هزار شهروند تنها یک اتوبوس وجود دارد.
این آمار از آنجایی نگران کننده تر می شود که در زمان شروع به کار شورای چهارم، اهواز بالغ بر ۴۰۰ اتوبوس داشته و در این مدت این تعداد به جای افزایش، حدوداً نصف شده است.
باتوجه به قیمت ۵۰۰ میلیونی اتوبوس های شهری، دولت باید درصدی از این مبلغ را به صورت منظم در اختیار شهرداری ها قرار دهد اما در سه سال گذشته هیچ پولی از این بابت به شهرداری اهواز تزریق نشده است.
تاکسی؛ نیاز به ۳ هزار تاکسی
یکی دیگر از وسایل حمل و نقل رایج در شهر اهواز تاکسی های مسافربری هستند که درحال حاضر تعداد آنها در این کلانشهر به ۷ هزار دستگاه می رسد.
طبق گفته سید کوروش حسینی زاده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز، باتوجه به جمعیت اهواز باید طبق استانداردها به ازای هر ۱۲۰ نفر یک تاکسی وجود داشته باشد اما اکنون ۷ هزار تاکسی فعال هستند و به ۳ هزار دستگاه دیگر نیاز است.
با ورود خودروهای اروندی در سالهای گذشته به استان، یکی از راه های سریع و مناسب برای نوسازی و تزریق تاکسی های شهری، استفاده از تاکسی های اروندی بود که طرح آن علیرغم تاکیدات استانداران سابق و فعلی خوزستان مبنی بر آزاد بودن تردد خودروهای اروندی در تمام استان، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مغفول مانده است.
حسینی زاده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز در این خصوص نیز عنوان کرد: به دستور استاندار سابق خوزستان، مجوز ۱۰۰ فقره وام ۳۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد برای متقاضیان در نظر گرفته شده اما پس از تودیع آقای مقتدایی و مسکوت ماندن موضوع، پلیس راهور این خوردوهای اروندی را شماره گذاری نمی کند.
قطار شهری؛ کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت
بالاخره سومین بخش حمل و نقل شهری در کلانشهر اهواز، قطار شهری است که البته اکنون درحد پروژه نیمه تمام است و وارد سیستم حمل و نقل اهواز نشده است.
پروژه قطار شهری اهواز که در سال ۱۳۸۰ پس از ۸ سال مطالعه به تصویب رسید و در سال ۸۵ آغاز به کار کرد، امروز پس از گذشت بیش از ۱۰ سال، امیدی به افتتاح قریب الوقوع آن نیست.
درحالی که کلانشهرهای دیگر کشور درحال کار روی خطوط دو و سه قطار شهری خود هستند، اهواز در گیر و دار پیمانکار و مشکل مالی است که ظاهراً فقط مختص به این کلانشهر است.
دولت یازدهم در سه سال گذشته علاوه بر اتوبوسرانی، به پروژه قطار شهری اهواز هیچ گونه کمک مالی نکرده است و به همین دلیل امروز پس از گذشت ۱۰ سال، کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت در پروژه ای که قرار بوده چهارساله به پایان برسد، مشاهده می شود.