شکوه تاریخی سرمسجد و بی مهری مسولان میراث فرهنگی

به گزارش هورنیوز ؛ شهرستان مسجدسلیمان درشمال شرقی استان خوزستان قرار دارد، شهرستانی با پیشینه باستانی و صنعتی  و از مناطق منحصربفرد حوزه خوزستان در بخش گردشگری ست و متاسفانه توجه چندانی ب این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری صورت نگرفته است.

مسجدسلیمان دارای آثار بیشماری ست که متاسفانه تعداد زیادی از این آثار ثبت ملی نشده اند، ازسوی دیگر آثاری که صدا ملی گردیده اند در حال تخریب و یا تعرض حفارهای غیرمجاز می باشند (بدلیل کمبود نیرو یگان و در صورت جدی نیرو این مشکل تا حدود زیادی قابل حل می باشد.) یکی از آثار شاخص و ثبت شده آتشکده سرمسجداست.

%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af

آتشکده سرمسجد در محله سرمسجد قرار دارد بدلیل کاوشهای صورت گرفته در گذشته طبق آثار بدست آمده قدمت آن را مربوط به دوره اشکانی میدانند اما با کاوشهای جدید قطعاً قدمت این اثر گرانبها بیش از اشکانی و هخامنشی می باشد.

این بنا متاسفانه هر از چند گاهی مورد تعرض قرار میگیرد، تعیین حریم آن بدرستی انجام نشده است،خانه های ساخته شده درون حریم و ساخت و سازهای جدید، نصب تیرهای برق توسط اداره برق شهرستان با مجوز اداره میراث فرهنگی شهرستان درون حریم صورت گرفته است که زمان نصب تیرهای برق به دیواره برخورد کردن که متاسفانه هیچ اقدامی از سوی اداره میراث فرهنگی صورت نگرفته است و تیرها بروی دیواره نصب شدند.

photo_2016-12-07_14-50-36

بعد از مدتها وعده و وعید بالاخره کار مرمت آتشکده سرمسجد شروع شد و باعث خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی گردید.

کار توسط پیمانکار مربوطه و ظاهراً با نظارت اداره میراث فرهنگی آغار گردید و بعد از به اصطلاح مرمت بنا به صورت غیرکارشناسانه، تحویل داده شد اما بخشی از دیواره جنوب شرقی آن با بارش اولین باران پاییزی فرو ریخت که متاسفانه اداره میراث فرهنگی در این مورد سکوت اختیار کرد و پیمانکار مجدداً شروع به بازسازی  دیوار فرو ریخته کرده است.

photo_2016-12-07_14-50-31

چرا اداره میراث فرهنگی شهرستان نسبت به این بنا و تعرضات صورت گرفته سکوت اختیار کرده است؟ درحالی که دیواره پلکان جنوبی در حال تخریب می باشد و اگر اقدام اورژانسی صورت نگیرد این دیوار نیز فرو می ریزد.

متاسفانه تابلوی مناسبی جهت معرفی اثر وجود ندارد و تابلو قدیمی زیبنده این اثر فاخر نمی باشد.

حال سوال اینجاست که چه کسی مسئول پاسخگویی به این همه نامهربانی ها به یک اثر ارزشمند تاریخی می باشد.

%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af%d8%b3%d9%84%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86

photo_2016-12-07_14-50-20

** فاطمه یوسفی –  فعال حوزه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

https://hoorkhabar.ir/638339کپی شد!
88
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • عارف سلام از انعکاس این مطلب تشکر میکنم ولی تابلو این آتشکده بیانگر عمق فاجعه وبی توجه ای مسولین محله ی و کشور را بیان میکند
منتشر شده۱