پدیدار شدن مشاغل کاذب، روی دیگر سکه بیکاری در خوزستان

به گزارش هورنیوز  اشتغال در هر استان رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی و نوع تصمیم گیری مسئولان دارد و شاید به جرأت بتوان گفت پدیدار شدن مشاغل کاذب نخستین نمود از وضعیت معیشتی مردم است.

کلانشهر اهواز علاوه بر دارا بودن صنایع، کارخانجات و شرکت های بزرگ اما سال هاست که در محاصره بیکاری نیز هست، که همین پارادوکس سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان به علت توزیع ناعادلانه فرصت های شغلی و نفوذ نیروهای غیربومی شده است.

با افزایش شاخص بیکاری در خوزستان طی سال ۹۵، بسیاری از افراد به سمت مشاغل کاذبی روی آورده اند که اقتصاد استان را بیش از این بیمار خواهد کرد.

۵۸۶۰۹_۹۴۴

دستفروشی

یکی از شناخته ترین مشاغل کاذب دستفروشی است، پدیده ای که همواره یکی از چالش های اصلی کلانشهر اهواز بوده است. چراکه از سویی آزاد گذاشتن افراد دستفروش سبب سدمعبر شهروندان و اعتراض مغازه داران می شود و از سویی دیگر باتوجه به آمار بالای بیکاری به عنوان یکی از منابع درآمدی جوانان است.

پس از جمع آوری پر سر و صدای دستفروشان از هسته مرکزی شهر قرار بر این بود که محلی مناسب با در نظر گرفتن مسائلی همچون ایمنی، روشنایی و دسترسی به شهر در اختیار این افراد قرار گیرد که تا این لحظه محقق نشده است.

۱۷۸۴۶۱۱

داد زن

تا چند سال پیش ایجاد چنین شغلی حتی به ذهن خیلی از افراد خطور نمی کرد اما با افزایش روز افزون تعداد متقاضیان جویای کار، کاهش قدرت اقتصادی مردم و روی آوردن مغازه داران به فروش اجناس ارزان این شغل نیز برای ترغیب خریداران ایجاد شد.

این روزها اگر به خیابان سلمان فارسی اهواز بروید با موجی از فریاد داد زن ها روبه رو خواهید شد که هرکدام با شعار و سبک خاصی سعی در جلب نظر و کشاندن شما به سمت مغازه را دارند.

image_800_494

تراکت پخش کن ها!

این شغل نیز از آن دسته مواردی است که هرشخص را ظرف تنها ۵ دقیقه استخدامی می کنند، البته استخدامی بدون بیمه، مزایا، حقوق مکفی و اضافه کار!

بسته های تبلیغاتی که در سرما و گرما به دست تراکت پخش کن ها داده می شود تا در ازای روزی تنها چند هزار تومان، در خیابان های شلوغ شهر بین مردم و مغازه داران پخش شود.

و…

به گزارش هورنیوز در شرایطی که جوانان مستعد و تحصیل کرده استان برای دریافت تنها روزی چند هزار تومان حاضر به انجام چنین کارهایی هستند، نیروهای غیربومی برای مشاغلی از مدیریت گرفته تا حراست، کارگری، پیمانکاری و حتی آشپزی به استان وارد می شوند که بی شک یکی از دلایل این امر ضعف مدیریتی در استان است.

آنگونه که گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در خوزستان از ۱۰.۷ به ۱۴.۹ درصد رسیده که همین امر به معنای آنست که علی رغم وعده های رنگارنگ مسئولان، نه تنها اقدامی در جهت کاهش نرخ بیکاری صورت نگرفته، بلکه جوانان بیشتری در خوزستان از کار بازمانده اند!

https://hoorkhabar.ir/637247کپی شد!
121
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.