جزئیات تازه حادثه برخورد دو قطار

هورنیوز – یک منبع آگاه اظهار داشت: در هر اتفاق و سانحه‌ای که رخ می‌دهد چندین علت دست به دست هم می‌دهند تا به حادثه منجر شود؛ در این‌باره می‌توان به عواملی نظیر «خرابی سیستم» و «خطای نیروی انسانی» اشاره کرد.

وی به وجود برخی معایب در سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) اشاره کرد و گفت: تا پیش از وقوع سانحه برخورد قطارهای مسافری در ایستگاه هفت‌‌خوان بین سمنان و دامغان در منطقه راه‌آهن شمال شرق، لکوموتیورانان از زمان افتتاح‌ سیستم ATC و بکارگیری آن‌‌ در مسیر تهران به مشهد، بارها‌ نواقص این سیستم را به اطلاع مسئولان رسانده‌‌ و متذکر شده‌اند که تداخل سیستم جدید با سیستم متعارف راه‌آهن با توجه به نواقص سیستم ATC منجر به اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران خواهد شد‌.

وی توضیح داد: روال کار در زمان خرابی این سیستم چنین است که با دستور مسئولان راه‌آهن، سیستم را از کار انداخته و به صورت متداول قطارها سیر می‌کند، ضمن آنکه مجوز خارج کردن سیستم از مدار اتوماتیک را مسئول کنترل حرکت قطارها به نمایندگی از مدیران و یا معاونان‌ صادر می‌کند؛ مجوز صادر شده طبق قوانین و مقررات راه‌آهن یا از طریق تلفن و یا بیسیم و یا مکتوب به لکوموتیوران ابلاغ می‌شود و در آن زمان لکوموتیوران مجاز به حرکت ‌خواهد بود.

وی بیان کرد: اطلاعات سه مرکز راه‌آهن حاکی از اصرار و دستور مسئول بخش کنترل مبنی بر حرکت قطار بوده و راننده در دفعات اول از حرکت خودداری کرده بود تا دستور کتبی رسیده است؛ علت حادثه‌ تغییر شیفت نبوده است، لکوموتیوران ۱۳ دقیقه زودتر از تغییر شیفت، دستور کتبی دریافت کرده است.

وی به گفته‌های نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در این سانحه استناد کرد و گفت: طبق گفته حسن‌بیگی‌، لکوموتیوران ۱۳ دقیقه زودتر از تغییر شیفت ‌دستور کتبی حرکت دریافت کرده است در واقع لکوموتیوران ‌پس از استنکاف از حرکت، با دستور کتبی از CTC راه می‌افتد؛ ساعت ۷ صبح باید نفر بعدی می‌آمد که این فرد تأخیر می‌کند و ساعت ۷:۳۰ می‌رسد و دستور حرکت قطار هم ساعت ۷:۱۷ بوده است، بنابراین ۱۳ دقیقه زودتر از تغییر شیفت راننده دستور حرکت گرفته است.

‌وی اضافه کرد: راننده قطار سمنان اعلام می‌کند که چراغ مسیر قرمز است و چراغ لکوموتیو هم قرمز است، یعنی اگر در مسیر راه هر حادثه‌ای از قبیل سیل،‌ شکستگی و توقف قطار رخ داده باشد قطار بعدی سیستمی دارد که خود قطار با چراغ قرمز راننده را مطلع می کند؛ چراغی که در صورت بسته بودن راه باید روشن شود به درستی عکس‌العمل نشان داده بود.

وی افزود: در‌ سانحه هفت‌خوان هم فردی که در CTC نشسته بوده است، به لکوموتیوران دستور حرکت می‌دهد‌، در این حالت لکوموتیوران قطار قبول نمی‌کند اما آن فرد می‌گوید من به شما دستور می‌دهم و باید با مسئولیت من حرکت کنید؛ لکوموتیوران مجدداً می‌گوید که‌ حرکت نمی‌کند چون چراغ لکوموتیو و مسیر قرمز است اما آن فرد به صورت کتبی به راننده تلفن‌گرام می‌زند و راننده با دریافت تلفن‌گرام مکلف به حرکت می‌شود؛ به لکوموتیوران الزام می‌شود چراغ قرمز را به صورت دستی خاموش و حرکت کند.‌

وی اضافه کرد: طبق مقررات و قوانین، تخطی از دستور مافوق جرم محسوب می‌شود‌؛ مجوز صادر شده از مسئولان جهت حرکت توسط شخص رئیس قطار به اطلاع لکوموتیوران رسانده می‌شود‌.

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی‌‌ معیوب بودن سیستم ctc و atc هست، گفت: ‌‌کارخانه سازنده سیستم ATC (مهاران) باید توضیح مکتوب درباره سیستم ارائه کند.

‌وی بیان کرد: پس از بروز سانحه برخورد قطارهای مسافری هفت‌‌خوان، فقط ‌قشر زحمت‌کش لکوموتیوران مورد هجمه قرار گرفته است و وجهه آنها را بین مردم خراب کرده‌‌اند به طوری که یک روز پس از وقوع این سانحه، ‌در یکی از شهر‌‌ها، ‌با تفنگ ساچمه‌ای به سمت پنجره لکوموتیو یکی از قطارها شلیک کرده‌اند و پنجره را شکسته‌اند.

 

https://hoorkhabar.ir/637178کپی شد!
93
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.