باید زنان با تجربه را مسئولیت دهند/ دولت باید از احزاب حمایت کند/در تمام دنیا قومیت ها یک توانمندی به حساب می آیند

به گزارش هورنیوز مرضیه امیری رئیس حزب ندای ایرانیان شاخه استان خوزستان، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، فعال اجتماعی، کارشناس ارشد اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی و در حال حاضر نیز در شرکت ملی حفاری ایران مشغول به کار است. وی فعالیت سیاسی خود را در سال ۷۶ به صورت آماتور در ستاد دانش آموزی دولت اصلاحات در شهر ایذه آغاز کرد و در سال ۸۲ به صورت رسمی عضو شاخه جوانان و کمیته زنان اصلاح طلب شد. همچنین از سال ۸۲ به صورت حرفه ای فعالیت در زمینه روزنامه نگاری را با هفته نامه شورا شروع کرد و به دنبال آن با نشریه های همدلی، نخل، ندای بهبهان و ندای جنوب همکاری داشته است.

از سال ۸۸ با سازمان های مردم نهاد به کارهای عام المنفعه روی آورده با هدف توانمند سازی زنان و کودکان به خصوص در زمینه های فرهنگی از جمله کتابخوانی. وی همچنین با کاندید شدن دکتر روحانی عضو ستاد انتخاباتی وی نیز بوده است .

وی در مصاحبه با خبرنگار ما و در مورد چگونگی احزاب خوزستان در آستانه ریاست جمهوری آینده گفت: با توجه به رکود فعالیت حزبی در ۸ سال دولت قبلی و غیر فعال بودن اصلاح طلبان به طور واقعی که به حالت سکوت بوده و اصولگرایان نیز فعالیت چندانی نداشتند. بعد از شروع دولت جدید احزاب به بازسازی خود پرداختند و در طی این سه سال احزاب جدید یارگیری کرده و خودشان را معرفی کردند و عملکرد نسبتاًخوبی نیز داشتند. برای انتخابات مجلس نیاز به یک قالب گیری تازه بود به همین دلیل نیروهای جدید و قدیم دور هم جمع شدند تا علاوه بر کار سیاسی احزاب قدرت را نیز حفظ کنند. اصلاح طلبان برای اینکه بتوانند نیروهای خود را به مجلس بفرستند ابتدا شورای هماهنگی متشکل از احزابی که از گذشته فعالیت داشته اند و شورای راهبردی متشکل از افراد حقیقی را دعوت به همکاری کردند، این دو شورا در هم ادغام شده و در نتیجه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بوجود آمد. این شورا وظیفه برنامه ریزی و هماهنگی برای مجلس را داشت قاعدتاً اصلاح طلبانی که این توانمندی را در خودشون می دیدن ثبت نام کردند که با رد صلاحیت اکثریت نیروهای اصلاح طلب به شرایط ویژه برخوردیم که در این مرحله شورای سیاستگذاری نقش پررنگی از خود نشان داد. باید لیستی تهیه میشد که بعد از تهیه، به لیست امید معروف شد. برای انتخابات شورا و ریاست جمهوری سال آینده نیز تصمیم گرفته شده که دوباره شورای سیاستگذاری اصلاح شود با تعداد اعضا و با محوریت احزاب با برنامه ای مدون کار خواهد کرد.

مرضیه امیری در مورد حمایت حزب ندای ایرانیان از کاندیدای بخصوصی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر که فضا مشخص نیست اصولگرایان هم کاندیدای مشخصی ندارند و تنها کاندیدای بالقوه فقط آقای روحانی است و فعلا با تمام انتقادی که به مجموعه ایشان داریم از ایشان حمایت می کنیم اما چک سفید امضا نمی دهیم اما چون منافع کشورمان ایجاب میکند از آقای روحانی حمایت می کنیم شورای سیاستگذاری هم در همین قالب پیش خواهد رفت و برای شوراها هم احزاب باید نیروهای خود را معرفی کنند.

وی عملکرد دولت را اینگونه ارزیابی کرد: دولت در بحث سیاست خارجه و برجام کار بزرگی انجام داد و در مباحث فرهنگی ما فعالیت های بزرگی داشتیم. از خواب آلودگی بین سال های ۸۴ تا ۹۲ بیرون آمدیم و موفقیت های هنری و سینمایی چشمگیری داشتیم برگزاری کنسرت ها، چاپ کتاب ها و نشریه ها و رونق گرفتن دوباره سینماها. با توجه به امکانات و شرایط موجود عملکرد خوبی در زمینه فرهنگی دولت داشته. البته در سیاست داخلی نمیشود گفت دولت عملکرد خوبی داشته و باید در این حیطه به دولت امتیاز متوسط داد و در مورد مسائل اقتصادی دولت ضعیف عمل کرد و عملا کشور در وضعیت ورشکستگی قرار گرفت. درآمد نفتی کشور در ۸ سال گذشته به باد رفت و اقتصاد کشور ما در رکود کامل قرار داد و ونزوئلا نمونه بارز کشور ما بود. دولت تدبیر و امید یکسری وعده داد و مانند این بود که از وضع کشور اطلاعی نداشته که این وعده ها را به مردم می داد. دیو یارانه همه درآمدها را می بلعید این ها باعث شد دولت روحانی نتواند در بخش اقتصادی خوب عمل کند. اما توانست از رشد منفی خارج شود و حداقل تکانهابی رو به بازار دهد. تیم اقتصادی دولت نیاز به بازسازی دارد که امیدواریم رئیس جمهور در آینده برنامه اقتصادیشان کارآمدتر و بهتر عمل کنند.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در مورد استاندار جدید استان خوزستان گفت: از ابتدای شروع فعالیت سیاسیم استاندار را می شناسم و شخصیت خاصی را در این مسئول جوان، دلسوز، باانگیزه، جوان و پرانرژی که برنامه های خوبی را عنوان کردند می بینم. وی با تاکید بر اینکه خوزستان در ابتدای انقلاب در جایگاه دوم رشد اقتصادی کشور قرار داشته اما با وجود بلای جنگ که بر خوزستان نازل شد یکسری از زیر ساخت ها عملا نابود شدند.خرمشهر عروس خاورمیانه با خاک یکسان شد، آبادان قطب اقتصادی کشور و مسجدسلیمان وارد رکود اقتصادی شدند که هنوز هم نتوانسته اند از این رکود خارج شوند. شهر اهواز هم به همین صورت بوده است. توجه کافی به این شهرها نشده مشکل اشتغال، آلودگیهای نفتی، فقر و قومیت ها در خوزستان فراوان است و باید نگاه ویژه ای به این استان شود. در تمام دنیا قومیت ها یک توانمندی به حساب می آیند اما در خوزستان اینگونه نیست و به قومیت ها به عنوان یک سرمایه و توانمندی ها نگاه نشده است. به دلایل گفته شده استاندار خوزستان کار سختی در پیش رو دارد بارها شاهد بوده ام تا ساعات ۳ و ۴ صبح جلسه برای حل مشکلات برگزار کرده است. وقت زیادی می گذارند برنامه های خوبی دارند و ارتباطات خوبی هم با دولتمردان برقرار کرده اند و تا آنجایی که ما می دانیم اعتبارات خوبی هم گرفته شده. نگاه ایشان هم علمی است و هم مثبت اما به تنهایی نمی توان کارها را پیش برد و همراهی همه چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، لر و عرب و غیره برای ساختن خوزستان نیاز است. استاندار کار بسیار سختی در راه دارند امیدوارم به نتیجه برسند .

مرضیه امیری وضعیت زنان را امیدوار کننده دانسته و گفت: در طی چند سال گذشته زنان ایران همگام با بیداری زنان جهان رشد امیدوار کننده ای را داشته اند و از آن مستثنی نبوده اند. ریاست جمهوری دولت قبل جسارت کرده و یک وزیر زن انتخاب کرده که عملکرد بدی هم نداشت. انتظار داشتیم در این دولت یک گام به جلو برویم که علیرغم تصورمان جز خانم ابتکار از نیروهای خانم دیگر در کابینه استفاده ای نشد. ما زنهایی با توانمندی و تحصیلات بالا در کشورمان کم نداریم در بحث زنان دولت کنونی خیلی موفق نبوده است و کار خاصی در این زمینه انجام نداده است. امیدواریم در دولت جدید با شرایط بهتر نگاه ویژه ای به زنان ما بشود.

امیری افزود: بزرگترین مشکل سیاسی تفرقی است که بین نیروهای سیاسی و به تبع آن در بین مردم و اجتماع وجود دارد است. گسستی که در استان ما وجود دارد به همین دلیل نیاز به یک چسب است تاد در بین مردم این گسست را بر طرف کند. هر کس قومیت خود را در الویت قرار می دهد که این مسئله در نیروهای سیاسی ما بسیار وجود دارد مانند اصلاح طلبان بختیاری یا اصولگرایان عرب، شوشتری ها، بهبهانی ها و دزفولی ها. نگاه بدی در خوزستان وجود دارد این نگاه از افراد سیاسی به مردم و اجتماع هم کشیده می شود این معظل بزرگی است که مشکل اول استان ماست.

امیری تصریح کرد: مشکل مهم دیگر ندادن منابع کافی به استان است هم باید مشکلات پیش آمده از جنگ را از بین ببریم هم باید هم پای استان های دیگر جلو برویم برای رشد یک استان برنامه ریزی، منابع مالی، منابع انسانی، اعتبارات و موارد دیگر لازم است و موارد گفته شده در حد لازم در اختیار استان قرار نگرفته و این اتفاقات باعث شد خوزستان توسعه کامل پیدا نکند و به رشدی که باید برسد، نرسید.

وی گفت: راهکارهایی برای بهبهود احزاب وجود دارد اول کارهایی هستند که خود احزاب باید انجام دهند و دوم کارهایی است که مردم باید انجام دهند احزاب باید فعال تر شده و کادر سازی کنند نیروگیری کرده و آنها را آموزش دهند. این حداقل کاری است که احزاب می توانند انجام دهند باید بتوانند با پرورش نیروهای خوب اعتماد مردم را جلب کنند و در بخش دیگر اعتمادی است که باید به احزاب بشود به قدری از احزاب بد گفته شده است که مردم نگاه مثبتی به احزاب ندارند دولت باید از احزاب حمایت کند تا احزاب بتوانند با توانمندی و اعتماد بیشتری فعالیت کنند.

وی در پایان عنوان کرد: بعد از انتخاب شدن چند خانم بخشدار در دوره مقتدایی استاندار سابق، این روند انتخابی متوقف شده است و حرکت مقتدایی فی نفسه قابل تقدیر بود اما نیروهائی که انتخاب کرد بدون هیچ تجربه سیاسی بودند و وقتی یک خانم نتواند خوب عمل کند؛ زن بودن او را بزرگنمایی می کنند. البته انتخاب زنان کار بسیار مثبتی بود اما انتخاب زنان بی تجربه خیلی سودی نداشت چون این خانم های بخشدار نتونستن فضایی ایجاد کنند تا زن های دیگری هم بهتر کار کنند. شریعتی استاندار جدید دید مثبتی به زنان جامعه دارد و عملاً هم تغییری در مناسب مدیریت ها به وجود آمده است باید دید در روزهای آینده چه انتساباتی خواهیم داشت. اما در کل بعد از انقلاب عملاً هیچ مدیر کلی که زن باشد در استان نداشته ایم. باید ببینیم آیا فضایی برای خانم ها ایجاد خواهد شد که حداقل یک مدیر کل در استان داشته باشیم؟

https://hoorkhabar.ir/637102کپی شد!
133
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.