بهشتی به نام خوزستان برای غیربومی ها، گِردابی به نام بیکاری برای جوانان استان!

به گزارش هورنیوز امروز برای همگان مشخص است که آمار بیکاری در خوزستان متناسب با صنایع و جمعیت موجود در استان نیست و نرخ بیکاری در این استان ثروتمند لحظه به لحظه درحال افزایش می باشد.

بنا به گفته خود مسئولان، استان خوزستان با احتساب نفت رتبه دوم و بدون نفت رتبه چهارم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، ولی متاسفانه  در رتبه دوم بیکاری کشور قرار دارد.

%d8%a8%db%8c%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c2

حال جدیدترین گزارش‌های رسمی کشور، نرخ بیکاری تابستان امسال را ۱۲.۷ درصد اعلام کرده که این میزان نسبت به نرخ ۱۰.۹ درصدی بیکاری تابستان سال گذشته، چیزی حدود ۱.۸ درصد رشد داشته است.

شرایط بیکاری در برخی استان ها ثابت، در برخی کاهش داشته است اما در چند استان از جمله خوزستان شاهد افزایش آمار بیکاری بوده ایم.

آنگونه که گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در خوزستان از ۱۰.۷ به ۱۴.۹ درصد رسیده که همین امر به معنای آنست که علی رغم وعده های رنگارنگ مسئولان، نه تنها اقدامی در جهت کاهش نرخ بیکاری صورت نگرفته، بلکه جوانان بیشتری از کار بازمانده اند!

بی شک بالا رفتن آمار بیکارهای استان خوزستان به عوامل مختلفی همچون هجوم نیروهای غیربومی، لابی گری برخی مسئولان خوزستانی در بکارگیری نیروی کار خارج از استان، ناتوانی سیستم های آموزشی و فنی و حرفه ای در مهارت آموزی افراد، عدم نظارت دقیق نهادهایی همچون اداره کار بر روند اشتغال سازمان ها و ادارات و … است.

چندی پیش غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با انتقاد از ناکارآمدی عملکرد کار و تعاون رفاه اجتماعی استان گفت : اداره کار وتعاون استان کار علمی و کارشناسی انجام  نداده، وضعیت بیکاری و اشتغال در این استان تحلیل نشده و اهداف و برنامه های حوزه اشتغال مشخص نشده است.

وی افزود: ۱۵۷ مصوبه در این کارگروه ها مصوب شده ولی تاکنون مشخص نشده که آیا این مصوبات اجرا شده اند یا خیر؟ و تعهدات اشتغال خوزستان از ۱۰۹ هزار تعهد به ۶۰ هزار تعهد کاهش یافت و هنوز مشخص نشده این تعداد تعهد آیا محقق شده است یا خیر؟

شریعتی با اشاره به اینکه نقشه راهی در حوزه اشتغال خوزستان وجود ندارد بیان کرد: معلوم نشده که اداره کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به چه تعداد از شاخص های خود عمل کرده اگر نقشه راهی وجود داشت منابع و تسهیلات به درستی در این بخش توزیع می شد و شاهد ایجاد کسب و کارهای دائمی در خوزستان بودیم.

آیت الله حیدری عضو خبرگان رهبری با اشاره به سیاست‌های غلط برخی وزارتخانه به عنوان یکی از عامل‌های بالا بردن نرخ بیکاری در استان تصریح کرد: برخی وزارتخانه‌ها به منظور تصدی برخی پست‌های مدیریتی، کارهای فنی، کارشناسی و حتی کارگری ساده خیلی راحت اقدام به جذب نیرو به صورت پروازی و غیر پروازی از خارج از استان می‌کنند.

آیت الله حیدری ادامه داد: برخی از وزارتخانه‌ها نیروهای مستعد داخلی و بومی را از این فرصت‌های شغلی محروم می‌کنند که این خلاف انصاف و خلاف عدالت است.

وی با بیان اینکه ما مکرراً در خطبه‌های نماز جمعه به این سیاست غلط اعتراض کردیم گفت: در بحث ماهشهر که ۲۲ شرکت پتروشیمی وجود دارد آن‌طور که به ما گزارش دادند حتی یک مدیر بومی وجود ندارد.

گفته می شود۷۰ درصد کارشناسان پتروشیمی، ۸۵ درصد مدیران میانی و ۱۰۰ درصد مدیران اصلی غیربومی هستند و این تنها مُشت کوچکی از خروار بی تدبیری ها در خوزستان است.

در کنار کم کاری و اجحاف دولت در حق مردم خوزستان، نباید از سهم نمایندگان مردم استان در صدر نشینی خوزستان در آمار بیکاری غافل شد. نمایندگان استان در این خصوص تنها به متهم کردن سایر نهادها و گاها اعتراض به وضع موجود بسنده می کنند اما در عمل هیچ اقدام مؤثر و هماهنگی برای رفع و یا دست کم کاهش شرایط اشتغال استان انجام نمی دهند.

به گزارش هورنیوز در استان های صنعتی دیگر همچون مرکزی با مدیریت صحیح، همدلی مسئولان و مدیریت ورود نیروهای غیربومی امروزه نرخ بیکاری از ۹٫۹ به ۷٫۴ کاهش یافته و تک رقمی شده است.

با ادامه این روند شاهد هستیم استان خوزستان که روزگاری مقصد بسیاری از افراد جویای کار بود، نیروهای بومی آن امروز در سایه چنین بی تدبیری هایی درحال مهاجرت هستند و این امر بی شک پیامدهای جبران ناپذیری را به استان تحمیل خواهد کرد از همین رو بنظر می رسد وقت آن رسیده که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت در استان فارغ از مسائل سیاسی چاره ای برای اشتغال جوانان بیندیشند!

https://hoorkhabar.ir/636276کپی شد!
137
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • محسن قراچه. سلام من محسن قراچه ۳۱ساله بومی خوزستان .امیدیه .روستا نمره یک بیکار.. سال ۸۶بصورت موقت در حراست نفت بکار گیری شدم و بعد از چهارسال ک بصورت روز مزد بودم اخراج شدم ودر محل پست نگهبانی من(ساختمان دفتر مرکزی مدیریت) ۱۲نفر نیروی نگهبان استخدام کردن و من را بدون هیچ دلیلی آواره کردن درحال حاضر بیکارم با وجودی ک ۳دقیقه با شرکت نفت امیدیه .آغاجاری.و ۲دفیقه با منطقه یک شرکت گاز فاصله دارم. با تشکر
منتشر شده۱