آقای رئیس جمهور لطفاً خوزستان را دریابید…

به گزارش هورنیوز سفر رئیس جمهور به خوزستان چند روزیست که به تیتر اصلی بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری های این استان تبدیل شده است. خبری که در ابتدا باعث خوشحالی بسیاری از مردم استان و ذهنیت پیگیری های ریاست جمهوری درخصوص وعده های سفر نخست را ایجاد کرد.

پس از اعلام سین برنامه سفر حجت الاسلام روحانی به خوزستان، بار دیگر نوع نگاه دولت و مرکز نشینان به این استان زرخیز و نفتخیز عیان شد. نگاهی که گویا تنها در محدوده پتروشیمی، میادین و چاه های نفت گنجانده می شود!

۱۱۱ریاست جمهوری در نخستین سفر خود وعده های بسیاری به مردم داد تا موجی از خوشحالی را در بین آنها ایجاد کند اما شاید هیچ کدام از وعده ها به اندازه مبحث انتقال آب برای مردم استان حیاتی و مهم نبود.

حسن روحانی سه سال پیش در مصلی امام خمینی(ره) اهواز اظهار داشت: کارون یعنی شریان حیات استان خوزستان، یعنی رودخانه زیبایی‌ها. برای شورای عالی آب، دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون، جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نشود.

اگر طرح و پروژه دیگری جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد. برای احیاء کارون باید برای پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رود می‌ریزد جلوگیری شود. برای این کار، طرحی که برای تصفیه آب شهر اهواز است به سرعت پیگیری خواهد شد.

این موضوع را در دولت بررسی می‌کنیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهد شد به اتمام می‌رسانیم.

این سخنان درحالی از سوی ریاست جمهوری مطرح می شود که بنا برگفته کارشناسان حجم آب انتقالی از رودخانه های استان خوزستان به ویژه کارون بسیار بیش از نیاز مصرف آب شرب است.

آیت الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از سیاست های دولت در قبال انتقال آب خوزستان تصریح کرد: رییس جمهور روحانی سه سال پیش از همین تریبون گفت طبق مصوبه شورای عالی آب انتفال آب از خوزستان به غیر مصارف شرب ممنوع است.

وی افزود: بنا بر اظهارات کارشناسان برای تأمین آب شرب همه استان‌های فلات مرکزی سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب کافی است اما دولت در حال حاضر بیش از یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب منتقل می‌کند یعنی نزدیک چهار برابر مقدار تصویب شده انتقال می‌دهند و این جنایت و خیانت است.

وی با اشاره به اینکه علیه کسانی که آب‌های خوزستان را به سرقت می‌برند اعلام جرم می‌کنیم گفت: علی رغم تصریح قانون ما نسبت به انتقال آب برای شرب حرفی نداریم ولی برای صنعت و کشاورزی استان‌های دیگر که خلاف قانون است معترضیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان افزود: چند ماه پیش نامه ای با امضای اعضای خوزستانی مجلس خبرگان رهبری امضا و به رییس جمهور تحویل داده‌ایم ولی تا به حال هیچ اقدامی نکردند؛ لذا از قوه قضائیه می‌خواهیم که وارد قضیه شود و جلوی این کار غیرقانونی را بگیرند.

این سخنان تنها گوشه ای از درد و دل مردمی است که سال ها باوجود آب و هوای طاقت فرسای خوزستان، مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی، عقب ماندگی و کم مهری های مسئولان و هزاران مشکل دیگر در این سرزمین باقی مانده اند.

آنچه در کنار انتقال بی رویه آب خوزستان و شرایط اسفناک کشاورزان، باعث دلخوری مردم شده آنست که باوجود آشکار شدن زوایای گوناگون انتقال آب سرچشمه های خوزستان و نقش لابی گری برخی استان های مرکزی کشور، اما همچنان برخی مسئولان با انکارهای غیرقابل توجیه سعی در انحراف اذهان عمومی دارند.

به گزارش هورنیوز یکشنبه ۲۳ آبانماه رئیس جمهور برای آئین بهره برداری سه فاز از میدان نفتی یاد آوران شمالی به ظرفیت استخراج ۲۰۰ هزار بشکه در روز، افتتاح کارخانه روغن کشی خلیج فارس در بندر امام با حجم سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریال و چند طرح دیگر به استان سفر می کند.

اگرچه تولید نفت و گاز برای اقتصاد کشور امری حیاتی است اما مردم استان خوزستان امروز دریافته اند که سهمی جزء دود و آلودگی از این صنایع ندارند از همین رو انتظار داشتند رئیس جمهور منتخب مردم پس از گذشت سه سال از وعده های خود، باحضور در بین مردم و مسئولان استانی پیگیر دغدغه های مهم آنها همچون حفظ معدود ذخایر آب استان باشد.

https://hoorkhabar.ir/634225کپی شد!
42
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.