بودجه ۹۵ خوزستان کمتر از بودجه سال ۸۹ است/ خوزستانی هایی که می توانستند رئیس جمهور عوض کنند، به فکر خوزستان نبودند

به گزارش هورنیوز ؛ هدایت الله خادمی نماینده مرم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران در حاشیه هشتمین نمایشگاه سازندگان تجهیزات نفت در اهواز اظهار کرد: تا مدتی پس از اکتشاف نفت در خوزستان، سهم این استان از این ثروت، مناسب بود و بیمارستانها، مدارس، منازل و … خوبی ساخته شد اما هرچه جلوتر آمدیم، سهم خوزستان از نفت کمتر شد.

وی افزود: به همین دلیل نگاهی به آسیب های نفت به خوزستان نشد و متاسفانه شاهد وضعیت فعلی مسجدسلیمان، هفتکل، نفت سفید، هور العظیم هستیم.

خادمی خاطرنشان کرد: برنامه و بودجه این تفسیر غط را دارد که ارزش افزوده نفت باید به مناطقی که نفت در آن به فروش می رسد اختصاص یابد نه خوزستان که از آن استخراج شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در گذشته تنها شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با دانش فنی، نیروی انسانی قوی در کشور ارائه خدمات می کرد اما پس از حضور آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت، این شرکت به شرکت های کوچکتری تبدیل شد و به تبع آن مناطق نفت خیز جنوب تضعیف شد.

وی عنوان کرد: نتیجه این کار تشکیل چندین شرکت شد، که اکنون پس از حدود ۱۳ سال بگوییم که ما بلد نیسیتم و باید شرکت های خارجی وارد شوند.

%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d8%af%d9%85%db%8c

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس خاطرنشان کرد: اکنون نیز بزرگترین شرکت نفتی کشور، یعنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به دلیل وجود کارشناسان خوب در آن، هنوز الگوی جدید قراردادهای نفتی را نپذیرفته اند و الگوی مخصوص به خود را ارائه داده است.

خادمی خاطرنشان کرد: بنابراین تلاشی در جهت موفق شدن مناطق نفت خیز جنوب نخواهد شد و ضرر آن برای خوزستان است.

وی افزود: نگاه ها به خوزستان تغییر کرده است و بخش اعظمی از آن وجود مدیرانی است که به فکر صندلی خود هستند، متاسفانه دلیل آن نیز پر رنگ شدن نگاه قومی و طایفه ای در خوزستان است که باعث کاهش شایسته سالاری شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خوزستان مانند یک مادر شیر ده، منبع درآمدی برای ایران است و باید برای آن هزینه شود اما متاسفانه بودجه سال ۹۵ آن کمتر از بودجه سال ۸۹ است درحالی که بودجه برخی از استانها ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما اکنون نفتی که باید به صدها فرآورده دیگر تبدیل شود، درحال خام فروشی آن هستیم، کسی که به دنیال خام فروشی است درحال خیانت است.

وی افزود: بعد از انقلاب تقریباً هیچ پالایشگاهی در کشور ساخته نشد و دلیل آن واردات بنزین است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه درباره نقش اجتماعی شرکت ها در خوزستان اظهار کرد: هر شرکتی باید به ذینفعان خود که مردم هستند توجه کند اما در خوزستان اینگونه نیست.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: برای مثال، جاده ایذه به اصفهان که جاده ای ملی است، متاسفانه سال گذشته بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی داد که تلفات آن بیشتر از جنگ روسیه و گرجستان است و وزیر نیز اعلام می کند که بودجه ای برای چهار بانده کردن آن نداریم اما در استانهای دیگر درحال احداث آزادراه هستند.

وی افزود: درحالی که ۶۵ درصد از کامیون های خروجی از خوزستان از این جاده استفاده می کنند، چرا شرکتی مانند فولاد نباید در این مسیر سرمایه گذاری کند؟

%d8%ae%d8%a7%d8%af%d9%85%db%8c-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b0%d9%87

هدایت الله خادمی با بیان اینکه ما خوزستانی ها باید حل این مشکلات را بخواهیم، تصریح کرد: کدامیک از خوزستانی هایی که در جایی بودند که می توانستند رئیس جمهور عوض کنند، به فکر خوزستان بودند؟

وی ادامه داد: خوزستانی هایی که از این استان می روند، خوزستان را فراموش می کنند به همین دلیل است که می گوییم کاش یک غیر خوزستانی بیاید.

خادمی خاطرنشان کرد: اکنون هر کسی که وزیر شود بودجه را برای استان خود می برد برای مثال، کرج به مرکز استان البرز تبدیل شد اما دهدز تا هنوز هم یک ده است که کارون آن را دور می زند و نیروگاه های کارون ۳ و ۴ اطراف آن هستند اما آب شرب و برق ندارد!

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص الگوی جدید قراردادهای نفتی تصریح کرد: دولت پس از نامه بنده به رئیس جمهور و تاکید مقام معظم رهبری، ۲۰۰ اشکال این قراردادها را رفع کرد.

وی افزود: البته هنوز هم چند اشکال در این قراردادها وجود دارد و مهمترین آن نقض حاکمیت ملی بر منابع هیدروکربونیک است، اکنون نیز در این خصوص از وزیر نفت طرح سوال نمودم.

هدایت الله خادمی درباره حضور مدیران غیربومی اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که باعث آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی شد، وجود مدیران پروازی است که وزیر نفت نیز طی نامه ای حضور آنان را ممنوع کرد اما متاسفانه اکنون فراموش شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک عنوان کرد: البته این موضوع نیازمند همراهی تمام مسئولان استان است.

https://hoorkhabar.ir/634200کپی شد!
353
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.